Kirjoittaja Aihe: DC:n ja Marvelin multiversumit  (Luettu 769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: DC:n ja Marvelin multiversumit
« Vastaus #15 : 09.04.2005 klo 16:28:55 »
Mikä Speedy?

Rac

• Jäsen
« Vastaus #16 : 09.04.2005 klo 17:48:15 »
Mikä Speedy?

Kuka ei mikä. Vihreän Nuolen sidekick. Eikös?
"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #17 : 09.04.2005 klo 17:51:34 »
Kuka ei mikä. Vihreän Nuolen sidekick. Eikös?
Itse asiassa juuri mikä, koska puhumme sarjakuvahahmosta emmekä todellisesta ihmisestä. Se on siis se.
Mutta luulen, että olet oikeassa. Muistaakseni ainakin tuommoinen tyyppi oli/on.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Rac

• Jäsen
« Vastaus #18 : 09.04.2005 klo 21:25:45 »
Itse asiassa juuri mikä, koska puhumme sarjakuvahahmosta emmekä todellisesta ihmisestä.

Hmm, kas vain. Tämä on mennyt ohi äikän tunnilla. (Tosin meillä oli maikka joka piti noin kolmesta-neljästä tyypistä meidän luokalla enkä minä ollut yksi niistä. Sukunimeltään Painilainen ja "lempinimeltään" Painajainen. Klamydian Pää kii painajainen -biisi on kuin tehty suoraan Painajaisesta. Terveisiä sullekin jos tätä luet.)
"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #19 : 10.04.2005 klo 16:06:09 »
Minulle sarjakuvahahmo on "hän" oli kyse sitten Aku Ankasta tai X-miesten Kykloopista. En muista että tätä olisi koulussa opetettu mutta näin se minulle on.
No ei mullekaan, mutta olen pähkäillyt näin itse. Ainakin se tuntuu luontevimmalta. Tuskin se kai kuitenkaan väärin on puhua hänestä, kun kuitenkin kyse on mahdollisesta (ainakin jossain määrin) henkilöstä.
Mun mielestä kuitenkin hän viittaa selkeästi persoonaan ja fiktiivinen hahmo jota parhaimmassa tapauksessa on kirjoittanut jopa sata eri henkilöä ei voi persoonallisesti olla kovin eheä, vaikka esim. Aku Ankalla tietenkin on hyvin tunnistettavissa oleva luonne.

Pitäisköhän tää jakaa omaksi keskustelukseen?

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 11.04.2005 klo 11:05:30 »
Mutta Joe, entä se varsinainen kysymykseni Jätissä mainitusta Maa-2 -tiedosta?

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #21 : 11.04.2005 klo 14:11:45 »
Onkos Kvaakissa juttua jo Marvelin vastaavista vedoista? Vai onko Marvel vain liittänyt uudet hahmot aina vanhaan jatkumoon? Entä miten Marvel-DC cross overit suhtautuvat tuohon. Tulevatko cross overien hahmot aina samasta Maasta vai useammistakin?!
 Hämiksellä ainakin on ollut useampia näitä erilaisia jatkumoita. Minusta nykmeininki (esim. Spider-Manissa) on hyvä. Ei turhaan selitellä tai sovitella uuden suhdetta vanhaan, vaan tehdään suoraan uutta, periaatteessa omillaan seisovaa matskua.

Taas kerran toteutan taipumustani takertua threadin sivuraiteeseen,,.  :-[

Marvelissa on harrastettu vähän kaikkea.

DC cross overeissa esimerikiksi on Batman vs. Tuomari / Daredevil, joissa Batman asuu Gothamissa ja tuo toinen kaksikko New Yorkissa ja sitten tulee se pullistelukohtaus: "tämä on minun kaupunkini, sinun moraaliarvojasi ei tueta täällä, mutta tehkäämme silti yhteistyötä ennen kuin pätkimme toisiamme turpaan", osapuolten riippuessa siitä, kuka on vierailemassa kenenkin kaupungissa.

Toisaalta taas juuri taannoin uudelleenluin kokoelmistani semmoisen tarinan, jossa oli Mr. MXPTYLQ (tjsp.) ja Teräsmies vs. Poppuppilainen ja Hopeasurffaaja. Tässä tarinassa oli rinnakkaistodellisuudet, joiden välillä kiusanhenget yhteistoimin heittivät Teriksen ja Surffarin kutakuinkin päittäin.

Kaikkien näitten Ultimate-versioiden ja muiden kanssa, on vaikea ottaa selkoa Marvel-universumista, että mikä on canon-jatkumoa ja mikä on rinnakkaista/vaihtoehtoista.

Muistorikkain tapaus tuosta Marvelin aikavirroista minulle on, kun Möykky meni lyömään aiempaa itseään turpiin, jolloin tämä muuttui pysyvästi ihmiseksi, mutta palattuaan takaisin oli edelleen Möykky ja Reed selitti, että Möykky oli ainoastaan aikasiirtymällään luonut toisen rinnakkaisen aikavirran, jossa tämä ihmiseksipalautuminen oli.
Also spracht Blau Tiger.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 11.04.2005 klo 14:17:32 »
Minä muistelin että Jätissä oli tuo juttu että Maa-2 on auringon toisella puolella. Puolisen vuotta sitten kyselin täältä vahvistusta että muistinko oikein. Kukaan ei vastannut mitään joten jätin sen mainitsematta tuossa.

Alkuperäisessä ei sellaista oltu mainittu joten se voi olla suomentajan tai vaikka ruotsintajan keksintö. Noissa oli suomennoksissa aika paljon svedismejä tuohon aikaan. Eli ne olivat ruotsista käännettyjä.

Kiitti, niin arvelinkin. Minä sain pari numeroa Jättiä käsiini vasta äskettäin, joten en voinut aiemmin tarttua kysymykseesi.

Ruotsissa Jätti muuten loppui vasta 90-luvulla. Suomeksikin julkaistiin viimeisiä. Ne olivat näitä eri yhtiöiden sankareiden yhteisseikkailuja. Monien kansissa onkin nurkassa logo "Gigant".

Voi vitsi. Ollapa ruotsalainen.  :(

Ai se Gigant on Jätti. Enpä olisi ikinä arvannut että se on sama lehti.

Lurker

• Vieras
« Vastaus #23 : 17.05.2005 klo 20:45:18 »
Ultimate-ihmeet kohtaavat tavalliset ihmeet...  En nyt muista, onko tästä keskusteltu aikaisemmin. Taisivat Marvelilla lukea sen Superman/Batman jakson, jossa Kingdom Teräsmies tappeli Teräsmiehen kanssa.

Ultimate Marvel to Meet Marvel Universe?
"The continued rumors that the Ultimate Marvel universe will meet the standard Marvel Universe have found some fuel lately: it would seem that the meeting will occur in the pages of Ultimate Fantastic Four."
http://www.sequart.com/news/index.php?story=294

Anonyymi Jaarittelija

• Jäsen
  • "I hate Mondays!"
« Vastaus #24 : 06.06.2005 klo 09:09:16 »
Kaikille Marvelin rinnakkaisista ulottuvuuksista kiinnostuneille foorumilaisille tarjoutuu piakkoin ainutlaatuinen tilaisuus tutustua niihin erään säännöllisesti ilmestyvän nimikkeen avulla...

Exiles: The World Tour 2005-2006

Komea paita, joka kelpaisi Jaarittelijallekin! Mutta missä onkaan Ultraverse?

"Kill one man, and you are a murderer.
Kill millions of men, and you are a conqueror.
Kill them all, and you are a god."
Jean Rostand (1894 - 1977)

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 07.06.2005 klo 22:35:36 »
Ultimate Marvel to Meet Marvel Universe?
"The continued rumors that the Ultimate Marvel universe will meet the standard Marvel Universe have found some fuel lately: it would seem that the meeting will occur in the pages of Ultimate Fantastic Four."
http://www.sequart.com/news/index.php?story=294

Tämä (väitetty) kansikuva näyttäisi vahvistavan huhuja: Ultimate FF #21. Olettaen että tuo nyt on sitten oikea kansikuva.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #26 : 07.06.2005 klo 23:15:19 »
En oikein näe mitään syytä sille, miksi tuo kansi ei olisi aito. Ellet sitten tarkoita sitä, että Marvelin porukka tahallaan näyttää väärää kantta.

Lurker

• Vieras
« Vastaus #27 : 08.06.2005 klo 07:29:09 »
En oikein näe mitään syytä sille, miksi tuo kansi ei olisi aito. Ellet sitten tarkoita sitä, että Marvelin porukka tahallaan näyttää väärää kantta.

Ymmärtääkö kukaan ulkopuolinen Marvelin sarjoja aikaisemmin lukematon henkilö enää yhtikäs mitään ko. puljun sarjakuvista??

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #28 : 08.06.2005 klo 11:13:15 »
Ehkä joitain ymmärtää. Ja onhan Marvelilla myös ne kaikenikäisille suunnatut sarjat, joita julkaistaan myös pokkareina. Millähän nimellä ne nykyisin kulkee? Ne on varmaan sellasia, mitä pystyy muutkin kuin vihkiytymättömät lukeen, mutta kyllä muuten taitaa aika pitkälle olla sisäpiirin juttuja. Toisaalta tämä nykyinen trade-ajattelu on johtanut siihen, että tehdään rajattuja tarinoita ja ehkä niihin pääsee sopivasti mukaan...Mene ja tiedä.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 08.06.2005 klo 11:29:05 »
Ymmärtääkö kukaan ulkopuolinen Marvelin sarjoja aikaisemmin lukematon henkilö enää yhtikäs mitään ko. puljun sarjakuvista??

Ns. ydinsarjojen kanssa voi olla hyvin suuria vaikeuksia, vaikka joihinkin tarinoihin tosiaan yritetään laittaa selkeät alut ja loput tradeja varten. Kuitenkin niissä oletetaan lukijan tuntevan joitain hahmoja ja peruskonsepteja tavalla, joka voi tuntua hyvin läpäisemättömältä.

Niiden lisäksi kuitenkin on se lapsille suunnattu Marvel Adventures -linja (entinen Marvel Age), mutta myös joitain pääuniversumin liepeille sijoittuvia uusia lehtiä, jotka eivät edellytä mitään aiempaa tuntemusta. Runaways on paras esimerkki, ja samoilla linjoilla ilmeisesti jatkavat mm. Araña, Machine Teen, Spellbinders ja Livewires.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)