Hmm. Jätän ainakin toistaiseksi tämän syksyalbumin hankkimatta, koska en halua ostamisella antaa kustantajalle vaikutelmaa, että Mustiksen nykyiset julkaisut Suomessa ovat ok. Saatan toki muuttaa päätöstäni myöhemmin…
Jos haluaa katsoa asioita myönteisesti, niin näissä albumeissa tietenkin tulee mukavasti Sy Barryn kaunista tuotantoa. Nämä myös ovat hyvin koottuja teemojensa ympärille.
Barryä muuten riittää samaan tahtiin vielä vaikka kuinka moneksi vuodeksi. Laskin, että sarjan kymmenessä suomenkielisessä albumissa plus yhdessä ruotsinkielisessä, jota ei täällä nähty ja joka oli sarjan ensimmäinen kooste, on julkaistu tällä hetkellä yhteensä 30 hänen 101 päivätarinastaan ja vain 9 hänen 83 sunnuntaisarjastaan. Mustis-teemojakin riittäisi vielä runsaasti kuten vaikkapa Kaksoset, Viidakkopartio, Viidakon rauhan ylläpitäjä, Hyvä ja paha merkki, Pääkalloluola, Pikkuväki ja Noidat… Tietysti myös vanhoja Team Fantomen juttuja riittää. Mutta riittääkö se meille vanhemmille Mustis-faneille, jotka eivät halua uusintoja?
On vaikea käsittää, miksi meillä ei julkaista Leppäsen ennalta julkaisemattomia seikkailuita, joita on noin 40. Niistä minusta Dödens ring on jonossa ykkönen! Ostajia olisi varmasti. Tai ehkä syy on ilmeinen: Egmontilla ei ole resursseja suunnitella omia Mustis-julkaisuja, koska toimittajia on karsittu.
Mutta ei tämä oikeasti ole mahdottoman vaikeaa. Esimerkiksi Fantomen Krönikoista voisi poimia sellaisenaan vajaamittaisen, 92-sivuisen
Naispuolisen Mustanaamion spesiaalin ja lisätä siihen täydennykseksi Leppäsen piirtämän tuoreehkon
Julie Walker -tarinan vuodelta 2022. Tällaisessa spessussa olisi toki yksi tarina, joka on suomalaisille Mustis-lukijoille hyvin tuttua kauraa eli Bessin piirtämä juttu, mutta muutoin tässä olisi suomeksi kaksi ennalta julkaisematonta tarinaa (Lignanten ja Leppäsen piirtämät) sekä kaksi tarinaa, jotka on nähty Mustis-julkaisuissa ainoastaan kerran ja niin kauan kuin 50 vuotta sitten (taiteilijoina McCoy ja Wilhelmsson). Ainakin minulle kelpaisi. Idean saa käyttää, ei tarvitse Egmontin miettiä itse.
Harmittaa myös kun tanskalaiset julkaisevat juuri sitä mitä ehdotin täällä eli Felmangia ja Aparoa. Itse asiassa kaikkia noita heidän juttujaan ei ole nähty edes Ruotsissa!