Kirjoittaja Aihe: Mustanaamio  (Luettu 736315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Mustanaamio
« Vastaus #2055 : 28.08.2014 klo 09:54:17 »
Hauska kupla joo. Tuossa näkyy myös (sankari ilman vyötä) miten kapea uuma Mustanaamiolla on. Vyötäisiltä äijä on 10-vuotiaan(?) pikkupojan kokoa. Vaihtoehtoisesti vyön pituuden säätömekanismi on todella mielikuvituksellinen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2056 : 28.08.2014 klo 10:49:52 »
"Meanwhile... violence at the jungle" kuin muunnelma klassisesta laatikkotekstin parodiasta.  ;D

Timo

Lax

• Jäsen
« Vastaus #2057 : 28.08.2014 klo 18:58:55 »
Kiinnostavaa. Itse en muista nähneeni ketään isoäitiä Syvissä metsissä.

En minäkään, mutta 17. Mustanaamion kaksoissisko Julie kuvataan lyhyesti jo selkeästi vanhempana hänen viettäessään pääkalloluolassa viimeiset vuotensa ja hautaan hänet saattaa 19. Mustanaamio. Tämä on Team Fantomenin tarina, en muista nimeä mutta noin vuodelta 1986.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #2058 : 28.08.2014 klo 20:05:52 »
Julie taisi toimia Mustiksena jonkun aikaa.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #2059 : 28.08.2014 klo 22:11:56 »
En minäkään, mutta 17. Mustanaamion kaksoissisko Julie kuvataan lyhyesti jo selkeästi vanhempana hänen viettäessään pääkalloluolassa viimeiset vuotensa ja hautaan hänet saattaa 19. Mustanaamio. Tämä on Team Fantomenin tarina, en muista nimeä mutta noin vuodelta 1986.

Tähän saatoin sekoittaa. Tai sitten se oli se lääkärin sisko.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2060 : 08.09.2014 klo 17:52:22 »
Ilta-Sanomien Mustis-stripeissä palattiin tänään Sy Barryn aikaan tasan kaksi vuotta kestäneen McCoy-ajan jälkeen.

Strippejä tykitetään lehdessä kauhealla vauhdilla, viisinkertaisella nopeudella, kun siinä ilmestyy joka päivä maanantaista perjantaihin kuusi strippiä, yhdessä viikossa siis 30 alkuperäistä strippiä. Toukokuusta 2011 lähtien Iltiksessä on jo julkaistu Barryn päivästripit 1964 - 70 ja McCoyn päivästripit 1952 - 61. Kaikki ne on listattu tänne.

Barryn ihan ensimmäiset stripit vuodelta 1961 olivat tänään.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2061 : 08.09.2014 klo 21:46:50 »
Mustiksen näkkärisarjakin etenee, uusin opus oli jo myynnissä sarjisfestareilla ilmeisesti. Mitäs mieltä asiantuntijat on vuosikerrasta 1971? Itse muistelen jotain 78-82 vuosikertoja lämmöllä, mutta mikä on kaikkein tiukin vuosikerta "ammattilaisten" mielestä?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2062 : 09.09.2014 klo 12:46:28 »
Enpä olekaan ajatellut parasta vuosikertaa. Minusta 70-luvun puolivälistä 80-luvun loppuun on tasaisen hyviä vuosikertoja. Barry, Vallvé ja Lindahl olivat piirtäjinä parhaimmillaan, ja historiallisissa käsiksissä oli kepeää lentoa. Kakkossarjoina julkaistiin monia amerikkalaisia strippisarjoja (Taika-Jim, Flash Gordon, Rick O’Shay ja Ratsupoliisi King). Lehti oli tietysti mustavalkoinen.

Myöhemmin värilehden aikana tarinat huononivat: tuli terroristeja, raakuuksia ja raskasta historian esittelyä. Sankarin mystisyys jäi vähemmälle. Aluksi värejä ei osattu käyttää lainkaan. Monien mielestä kuitenkin kakkossarjat paranivat.

Jos jotkut vuodet pitää erityisesti nostaa esiin, sanoisin ehkä 1983 - 85. Vielä vuoden 71 numerot eivät ole parhaimpia, koska Team Fantomenin tuotanto ei ollut vielä vauhdissa ja koska toimitukselliset sivutkin olivat sekavia ja vaatimattomia 80-lukuun verrattuna.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2063 : 09.09.2014 klo 12:57:56 »
Kakkossarjoina julkaistiin monia amerikkalaisia strippisarjoja (Taika-Jim, Flash Gordon, Rick O’Shay ja Ratsupoliisi King). Lehti oli tietysti mustavalkoinen.
....
Monien mielestä kuitenkin kakkossarjat paranivat.

Sikäli harmillista että Mustiksen näkkärisarjasta nämä on päätetty jättää pois.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2064 : 09.09.2014 klo 13:23:57 »
Ymmärrän ratkaisun. Kirjoista tulee kovin paksuja jos kakkossarjatkin julkaistaan. 70-luvun lopulta lähtien Mustanaamion yksi ainoa vuosikerta jakautuisi moneen osaan. Ja mieluummin noita kakkossarjoja lukisi nykyään paremmalla käännöksellä eikä ruotsista käännettyinä (taikka lukisi suoraan alkuperäiskielellä) – ja strippejä muokkaamattomina.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #2065 : 09.09.2014 klo 15:09:33 »
Minä taas komppaisin Miqziä. Kirjojen paksuus ei kaiketi ole ratkaiseva, aina voi jakaa kahteen osaa.
Ja tottakai sarjoja lukisi mieluummin paremmalla käännöksellä ja parempilaatuisena, mutta, on myös ymmärrettävä että niin ei varmaankaan tule tapahtumaan.
Jos vertaa noihin (akateemisessakin saatavilla oleviin) ruotsin näkkäreihin niin ne on kyllä aika siistejä kaikkine oheissarjoineen verrattuna suomalaisiin versioihin.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #2066 : 09.09.2014 klo 15:57:07 »
Olen jo aiemminkin asian todennut mutta kyllä minäkin olisin mieluusti ne muut sarjat näihin näkkäreihin halunnut. Olisi voinut jättää kalliit ja kuluneet 60- ja 70-luvun numerot ostamatta. Nyt pitää vain miettiä onko ne Johnny Hazard ja Texas-Jim yms jutut sen arvoisia että nuo kannattaa irtonumeroina ostaa.

Lisäksi on suuria hankaluuksia saada potkittua itsensä lukemaan näitä näkkäreitä kun tietää että sisältö on pelkkää Mustista. Muut sarjat kuitenkin olivat ne jotka uudelleen Mustiksen keräilyn saivat aikaiseksi. Spesiaalejakaan ei ole saanut vielä yhtään luettua vaikka ne kaikki hyllyssä ovat. Mustis jossa on esimerkiksi Thorgal tulee sen sijaan luettua heti ostamisen jälkeen

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #2067 : 09.09.2014 klo 16:01:58 »
Nuo 60-luvun ja 70-luvun alun Mustanaamio-lehdet olivat monesti ihan hirveän huonoja. Vasta kun Jaime Vallvé aloitti (-73?), niin laatu parani.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #2068 : 09.09.2014 klo 16:17:41 »
Tuo on kyllä niin totta. Jaime Vallvé nosti laatua  todella paljon

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2069 : 09.09.2014 klo 16:28:20 »
Mustis-jutut tosiaan olivat melko lapsellisia ja liian lyhyitä ennen Team Fantomenin tekemiä kertomuksia, mutta on niissä vanhimmissakin jutuissa toki se tunnelmansa.

Olen jo aiemminkin asian todennut mutta kyllä minäkin olisin mieluusti ne muut sarjat näihin näkkäreihin halunnut. Olisi voinut jättää kalliit ja kuluneet 60- ja 70-luvun numerot ostamatta. Nyt pitää vain miettiä onko ne Johnny Hazard ja Texas-Jim yms jutut sen arvoisia että nuo kannattaa irtonumeroina ostaa.

Eivät ne kakkossarjat olleet hyviä ihan alussa. Itse en jaksa lukea ollenkaan noita 60-luvun lopun ja 70-luvun alun leikeltyjä ja suttuviivaisia Johnny Hazard-pätkiä ja jotain brittiläistä ylijäämäsarjakuvaa. Texas-Jim toki oli loisteliaasti piirretty. 60- ja 70-luvun lehtiä saa välillä käsittämättömän halvalla Huuto.netistä, katsokaa vaikkapa tätä.

Minä taas komppaisin Miqziä. Kirjojen paksuus ei kaiketi ole ratkaiseva, aina voi jakaa kahteen osaa.

Kaksi osaa ei ehkä riitä, sillä 80-luvulle tultaessa lehti on joka kerta vähintään 68-sivuinen ja useasti jopa 100-sivuinen. Siitä tulee kaksi tuhatta sivua per vuosikerta. Ja kiinnostaako nykylukijoita vanhat kirjepalstat ja kilpailut?