Onpas erikoinen kuvio. Miten postilaitos on voinut määritellä mitä lehtitalot julkaisevat, siis toisin sanoen mikä postin intressi on ollut julkaisujen sisältöön liittyen? Mikä juttu tuossa oikein on ollut takana? Ehkä olen nyt ymmärtänyt jotain perustavanlaatuisesti pieleen...
On se aika mystistä. Amerikassa taas nimenomaan postilaitos määräsi 60-luvun lopulle saakka, että jos yksi on nimihenkilö, pitää lehdessä olla kakkossarja, jossa ei saa esiintyä pääsarjan hahmoja tai jakeluhinta on kalliimpi. Siksi Uncle Scroogessa oli aina lyhyt Pelle Peloton. Barks vaihtoi tämän takia kerran ankanpojat Morttiin ja Verttiin, ja Akun Speedy-nimiseen hahmoon.
No ei postilaitos
itse toki missään maassa suoraan määrää jakamiensa julkaisujen sisältöä. Posti noudattaa poliitikkojen säätämiä lakeja ja asetuksia, joihin puolestaan vaikuttavat yhteiskunnallinen keskustelu ja painostus ym.
Syynä lehtien sisällön ohjaamiseen Ruotsissa oli kuulemma kirjojen tukeminen: ei haluttu, että jonkin pitkän tekstin, esimerkiksi romaanin, tietokirjan tai ideologisen julistuksen, julkaiseminen lehdessä jatkokertomuksena tulisi halvemmaksi kuin sen ostaminen kirjana. Siksi itsenäisiä tarinoita piti olla vähintään puolet lehdestä, ja täten pitkä jatkosarja venyi useaan ostettavaan lehteen.
Nuo säännöt oli tehty (aikakaus?)lehdille, joissa ilmeisesti ennen julkaistiin hyvin pitkiä tekstejä, jotka kilpailivat kirjojen kanssa, mutta myöhemmin syntyneet sarjakuvalehdet joutuivat noudattamaan samoja sääntöjä. Koetan etsiä tuosta Ruotsin tapauksesta linkin. Yhdysvaltojen tilanteesta en ole kuullut, mutta sen takana saattaa olla aivan sama ajatus.
Alkuvuonna 1952 oli Hopalong Cassidya 10-sivuinen itsenäinen tarina. 32-sivuisen lehden muut sarjat olivat jatkiksia.
Lehti sisälsi myös tekstijuttuja urheilijoista. Osa oli päässyt kanteenkin.
Tuo on ristiriidassa ruotsinkielisen Wikipedian maininnan kanssa. Ehkä omillaan seisovan aineiston suhde sisältöön saattoi olla jokin muu kuin 50%. Olin muuten siinä uskossa, että nuo Fantomenin varhaiset kakkossarjat olivat hyvin lyhyitä ja siis ei-jatkosarjoja.
Entä jos laskee ihan koko lehden sisällön yhteen, myös toimitukselliset sivut, paljonko silloin on itsenäisen aineiston osuus yhdessä lehdessä? Onko se vähintään puolet, vaikka kakkossarjat olisivat jatkiksia? Onko toimituksellinen aineisto mukana tuossa näkkärissä?