Aina joskus on tullut osuttua lukemaan sarjakuvia joiden tekijöillä ei ole kauhean selvää käsitystä miten sarjakuvakerronta toimii, ja käsikirjoittaja päätyy harrastamaan tekstidumppausta, kirjoittaa kaiken auki isoihin tekstilaatikoihin (ja vähän puhekupliin.
Henkilökohtaisesti minua hämmästyttää se miten suosittuja jotkut näistä sarjakuvista ovat. Olen jopa tullut siihen johtopäätökseen että on kaupallisesti (suosion kalastelun kannalta) parempi vääntää kaikki rautalangasta kuin yrittää mahdollisimman virtaviivaista kerrontaa (ja luottaa siihen että lukija jaksaa pysyä kärryillä ilman jatkuvaa selittämistä).
Ja piirtäjältä puuttuu asiantuntemusta, rohkeutta tai kiinnostusta puuttua tähän joten vain piirtelee jotain nättiä joka liittyy kulloiseen tekstiblokkiin, ilman että kuvat sisältäisivät oikein mitään informaatiota, ne vain ovat siellä koska joku on saanut päähänsä että tämä pitää tehdä "sarjakuvana".
Ei tätä oikein voi lukutaidottomille suositella kun ei niissä kuvissa ole tarpeeksi infoa selvittämään mitä tapahtuu, ja jos osaa lukea niin saman voi lukea ihan vaikka teksti-Raamatusta, kuvat eivät tarjoa mitään lisäarvoa vaikka jotkut niistä ihan nättejä olikin.
Kuvittelisi että tämä on Crumbilta kuitenkin tietoinen valinta. Urakka on ollut hirveä. Ja se olisi ollut vielä monin verroin kovempi, jos Crumb olisi lähtenyt piirtämään auki kaiken minkä voisi esittää kuvin. Tiedän tämän kokemuksesta. Teksti on järjettömän paljon taloudellisempi tapa kertoa kuin kuva/animaatio.
Crumbin suorasukaisuus raamatunkuvissa on mielestäni aivan loistavaa sarjakuvaa - hän riistää tarinoilta hymistelevän pyhyyden kuvaamalla ne graafisesti juuri sellaisina kuin ne on kerrottu.
Tuo on yksi näkökulma. Monikin valinta voi tällä alalla olla taiteellisesti perusteltu, vaikka se ei välttämättä tuottaisikaan nautinnollista luettavaa.
Vastaava tapaus kotimaasta on Huitulan Kalevala. Paikoitellen aika raskas, mutta kuitenkin riittävän sarjakuvallinen että sen jaksaa lukea. Huitulan sivellin ja mielikuvitus tuo myös lisäarvoa paikoin hyvinkin tutuksi käyneeseen tekstiin.
Lopuksi pitää vielä sanoa että olen katsellut tuota Genesistä alessa muutaman euron hintaan, mutta selattuani todennut että tuskimpa kannattaa ostaa kun en kumminkaan jaksa lukea (aihe ei oikein nappaa), eikä kuvituskaan NIIN huippua ole että pelkästään sen takia...