Mun käsittääkseni muuton lehtipisteistä erikoisliikkeisiin takana oli enemmänkin kustantajien laskelmointi. Lehtipistemyynnissä lehdillä on aina palautusoikeus, joka aiheutti sen, että mitään varmaa myyntiä ei ollut ja piti aina ottaa iso painos, josta suuri osa saattoi tulla palautuksia takaisin (ja tulikin). Nykyisellä Direct sales -myynnillä voidaan painokset pitää lähellä kysyntää ja säästetään rahaa. Ja kaiken lisäksi tämä toimintamuoto varmistaa sen, että palautuksia ei kustantajalle tule, kun jälleenmyyjä joutuu ostamaan itse lehdet. Mutta samalla siinä sitten rajataan asiakaskunta selkeästi alan harrastajiin ja satunnaiset lukijat ja heräteostajat jätetään toiselle sijalle. Lehtien palautuksettomuus aiheuttaa myös tuon Reiman aiheuttaman tila-ongelman. Jos sattuu tilaamaan vaikka 200 kpl Sitä Suurta Hittituotetta #3572 ja jostain syystä sitä ei ostetakaan kuin 24 kipaletta, niin myyjän täytyy sijoittaa jäljelle jääneet 176 kipaletta omaan varastoonsa. Se taas on osana aiheuttamassa sitä ilmiötä (mitä Marvelkin on viime aikoina ahkerasti hyödyntänyt), että lehden ensimmäinen numero myy aina enemmän kuin muut. Pudotus ensimmäisen ja toisen numeron välillä saattaa olla 20-40%.
Mutta jakelu siinä mättää, kuten Reima sanoi.
Jaha. Reima ehti yhdistämään nämä aiheet (mietin sitä itsekin). Luulen, että toi otsikko on hyvä.