Kirjoittaja Aihe: Wally Wood  (Luettu 5448 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Wally Wood
« Vastaus #15 : 10.04.2023 klo 18:59:33 »
Tässä! Valokuva kirjasta, eli alkuperäisnimetkin on mukana.
Siis alkuperäisjulkaisut.  :)

Kiitos. Näyttää siltä että mulla melkein puolet on noista tarinoista ja muutamat pariinkin kertaan. "Hupun alla" ja "Ja koitti aamu" ovat tulleet suomeksi myös Verta ja väristyksiä -lehdessä.

Noista suomenkielisistä nimistä kun ei aina tiedä mitä alkuperäiset ovat. Vauva esimerkiksi voisi hyvin olla "The Children"?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #16 : 10.04.2023 klo 20:25:31 »
Siis alkuperäisjulkaisut.  :)
Heh, niin tietysti.

"Hupun alla" ja "Ja koitti aamu" ovat tulleet suomeksi myös Verta ja väristyksiä -lehdessä.
Tästä on huomautettu aiemminkin. Eihän niitä voinut poiskaan jättää kun kyseessä on kuitenkin ensimmäinen suomenkielinen Wally Wood -kokoelma kovissa kansissa, vai mitä?

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #17 : 10.04.2023 klo 20:35:38 »
"Ja koitti aamu"

Frazettakin teki jotain luonnoksia tarinasta. Ja ne olivat vieläkin kovempaa hottia! Sori, Wally. Netistä löytyy lisää kuvia googlaamalla.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2023 klo 20:39:02 kirjoittanut Illodiini »
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #18 : 10.04.2023 klo 20:41:22 »
Jos Wally Wood -kokooma myy yhtä hyvin kuin täälläpäin tuntematon, Argentiinalainen scifikorkkari, niin en näe syytä miksei Egmont julkaisisi Wally Woodin julkaisemattomat tarinat -kokoelmaa tai vaikka Alex Tothin koottuja seikkailuja.

Mistä tulikin mieleen että vihoviimeiset 9 kappaletta Eternautteja suojakotelon kera saatavilla ainoastaan enää Charley’s War -joukkorahoituskampanjan kautta. Sitten painos on loppu, ja uutta tuskin tulee seuraavaan 30 vuoteen, jos koskaan.

https://mesenaatti.me/2982/_/

seppo-setä

• Jäsen
« Vastaus #19 : 11.04.2023 klo 15:35:54 »
Tänään tuli tuo Wally Wood-kirja postista ohuessa kirjekuoressa, joka oli rikki ja kirjasta kulmat rutussa. Tuon hintaisen kirjan pakkaamiseen olisi kyllä tarvinnut jonkin muun kuin kirjekuoren, varsinkin kun postin toiminta on mitä on…

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #20 : 11.04.2023 klo 15:56:12 »
On selvää ettei teräväkulmainen kirja pysy kuosissaan ohuessa kirjekuoressa, vaikka posti toimisi kuin silloin ennen.
Pitää muistaa myös ettei itse kirjoissa ole laatuvikoja, vaan siis paketoinnissa. Jos kirjat olisi kasattu ja painettu hällä väliä tyyliin, niin sitten voisi puhua rahat pois-meiningistä.
Mutta nyt pelin henki on se, että osa saa itselleen huolettomat lukukappaleet näistä muutoin loistavista opuksista, ja uudet ja ehot kaupan päälle. Viestiä vaan Mika Iivarille.
Hyvä olisi tietenkin, jos syyllinen tietokatkokseen saataisiin roikkumaan johonkin pilkattavaksi. Hyvät aikomukset olivat kuitenkin ihan soppareissa kirjattuna, eli luulisi jonkun olevan taloudellisesti vastuussa mokasta.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

TS2016

• Jäsen
« Vastaus #21 : 11.04.2023 klo 17:05:08 »
Mulla tuli tänään postitse tuo Wally Wood -kokoelma onneksi ihan ehjänä

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #22 : 11.04.2023 klo 18:29:04 »
Jos Wally Wood -kokooma myy yhtä hyvin kuin täälläpäin tuntematon, Argentiinalainen scifikorkkari, niin en näe syytä miksei Egmont julkaisisi Wally Woodin julkaisemattomat tarinat -kokoelmaa tai vaikka Alex Tothin koottuja seikkailuja.
Mulla on tuo eka jenkki-kokoelma ja siinä on ainakin 6 tästä kotimaisesta laitoksesta löytyvää tarinaa.

Tästä projektista tuli kyllä vahvasti se tunnelma että on ainoa Egmontin julkaisema kokoelma. Koska sarjat oli tosiaan valittu tyyliin parhaat, sen sijaan että olis tullu vaikka kronologisesti tai tietystä teemasta.

Jos olisi varaa, hankkisin varmaan noi pari muutakin. Sci-fi kiinnostaa mutta noita juttuja mulla myös on lehtimuodossa. Et ehkä se sit olis tuo sotasarjakokoelma. Tosin Woodin Battler Britton löytyy pariin kertaan, tiedä sitten onko se taas mukana siinä.
Jotenkin kun on paikat muutenkin täynnä sarjiksia ei viitisi kovin monia kappaleita stooreista hankkia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

amasofi

• Jäsen
« Vastaus #23 : 12.04.2023 klo 18:15:02 »
Sain Wally Wood paketin. Onneksi oli ehjät kirjat, vaikka hirvitti nähdä postiluukusta tippuneena suojaamattomana pelkässä kirjekuoressa toimitus. Hienolta näytti kirjat - kiitos.

Timo

• Mikä lie
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 12.04.2023 klo 22:15:45 »
Jep, sama täällä, ihmeteltävän ehjänä tuli perille - poikkeuksellisesti postinjakaja ei ollut käyttänyt tämän kanssa sorkkarautaa. Pieni kurttu ylänurkassa ei vauhtia haittaa, mutta tavallinen kirjekuori ja suojana (pun intended) käytetty aanelonen kyllä nostattivat kulmakarvat varsin korkealle. Kuka, miksi, kuka, miten, kuka ja mitä hemmettiä on päässään liikkunut, kun on kirjan kuoreen sujuttanut - liuta kysymyksiä vastauksia vailla. Ellei se ole taas se "että pitikin näin käydä ja vielä viimeisenä työpäivänä".

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #25 : 14.04.2023 klo 11:15:28 »
Paketti saapui ehjänä perille.  :)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Niko Haapala

• Jäsen
  • Insta: @nik0lukee
« Vastaus #26 : 14.04.2023 klo 17:15:42 »
No niin, nyt kun Posti-Kusti on tuonut omat Wallyni perille, niin voin liittyä joukkoon ja valittaa pakkauksesta -- hieman olivat kulmat nähneet elämää. Jos olisin tämän yksilön tavannut ns. luonnossa, olisin varmaan katsonut löytyisikö siloposkisempaa yksilöä.

Yhtä kaikki, kokonaisuus näyttää silti upealta ja suurena EC:n ystävänä tämän julkaisu oli kyllä ehta kulttuuriteko, josta kaikille osallisille iso kiitos.
First time caller, long time listener.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #27 : 17.04.2023 klo 09:05:31 »
Sain omat kappaleeni kirjoista vasta pääsiäisen jälkeen, ehjinä tulivat perille. Koska palaute kirjoista on keskittynyt lähinnä postituksen epäonnistumisen ruotimiseen, ajattelin kirjoittaa nyt oman arvioni projektin onnistumisesta.

Tämä rahoitushan poikkesi edellisistä siten, että yhteistyökumppanina oli Egmont, joka hoiti projektin rahoituksen keräämistä ja kampanjan vastikkeiden jakelua lukuunottamatta erittäin ammattimaisesti kaiken itse kirjaan liittyvän. Kirjojen bibliografiaan ja vuosilukuihin jne on lipasahtanut jossain välissä pieniä virheitä, jotka ovat vain kauneusvirheitä erittäin onnistuneessa kokonaisuudessa. KVAAK kirjan porukka ei osallistunut itse kirjan toteutukseen mitenkään, vaan koko kirjan tuotanto on tehty Egmontin puolesta. KVAAK Kirja sen sijaan on tuottanut mesenaattispesiaalin materiaalit P.A. Mannisen tekstiä lukuunottamatta. Siksi haluan nyt kertoa itse kirjasta mielipiteeni, kun nyt kirjan viimeinkin käsiini saatuani ja luettuani sen olen ihastellut itse kirjan toteutusta. Korostan, että "Wallace Wood: Verta ja väristyksiä" on täysin Egmontin ja Jouko Ruokosenmäen käsialaa!

Näin upeaa kirjaa EC-sarjakuvista ei ole Suomessa aiemmin tehty! Toki JättiKAUHU -kirja on omalla tavallaan hieno läpileikkaus EC artisteihin ja väreissä toteutettu, mutta: En voi olla ihailematta tämän Verta ja väristyksiä kirjan UPEAA Toteutusta: Kovakantinen, erittäin tyylikäs kansi, lankasidottu ja hyvälaatuinen paperi. Ruokosenmäen valikoimat suomalaissukuisen Wally Woodin PARHAAT TARINAT yksissä kansissa, isokokoisena ja erinomaisella painolaadulla. Tämä kokoelma näyttää ja tuntuu paremmalta kuin Fantagraphicsin pienempikokoiset Wood-kokoomat. Isossa koossa Woodin upea piirrostaide ja kuvakerronta pääsee todella oikeuksiinsa! Tähän kirjaan on saatu jopa mukaan muutama tarina, joita edes Fantagraphics ei ole vielä saanut ulos (muutenhan tarinat ja matskut perustuvat Fantan aineistoihin). Kiitos niistä Illodiinille, jonka alkuperäisiä matskuja on näiden julkaisun mahdolliseksi saatu käyttää, ja joka on myös työstänyt mesenaattispesiaalin pättävän tekstin, joka on aivan hulvattoman hauska ja samalla vakava kunnianosoitus Wally Woodille.

Noista tarinoista vielä. Kirja avataan Woodin maailmalla. Voiko olla osuvampaa aloitusta? Sen jälkeen edetään läpikäyden Woodin sci-fi, rikos-, sota- ja kauhutarinoita päätyen kahteen sokeriin opuksen pohjalla. Väitän että nämä ovat Woodin parhaat tarinat: Ja koitti aamu (joka saa nyt kolmannen julkaisunsa Suomessa, mutta kuka olisi jättänyt sen pois kun haetaan täydellistä Wood-antologiaa? En ainakaan minä!) sekä Iljetys, joka Woodin maailman lisäksi saa nyt Fantan kirjoista poiketen nykyaikaisen ensiesityksensä ja vieläpä ensimmäisenä suomeksi. Käännöstä on jo täällä ehditty kehua, samoin kuin ladontaa. En bongannut yhtään kirjoitusvirhettä ladonnassa, ja tarinoiden nimet on toteutettu hienosti myös suomeksi. Ja väitän, että vaikka 80-luvulla the Metsänen otti taiteellisia vapauksia käännöksessä ja sekin oli sujuvaa, on tämä Joukon käännös nyt onnistuneempi ja alkuperäiselle uskollisempi. Vertaa: "Came the dawn" - "Ja Koitti aamu" -vaiko sittenkin - "Naisista on vain harmia!"

Ymmärrän kyllä harmituksen joka johtuu epäonnistuneesta postituksesta, mutta kehoitan kaikkia katsomaan itse lopputulosta ja sisältöä. Jos se olisi jotenkin sössitty, sitä ei olisi edes vahingoittuneiden kirjojen korvaavat kappaleet korjanneet.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #28 : 17.04.2023 klo 15:32:13 »
Korostakaamme Wally Woodin PARHAAT EC-TARINAT.
Joo, ekstrakirjassa lehtileikkeen päiväys on mun tekemä moka. 17.09. pitäisi olla 17.07.1960.

Timo

seppo-setä

• Jäsen
« Vastaus #29 : 21.04.2023 klo 15:32:44 »
Ehjä, hyvin pakattu Wally Wood tuli postissa tänään. Kiitos siitä. Hieno on kirja!