Sivut on tunkkaisen näköisiä koska ne on painettu värioriginaaleista mustavalkoisena.
Elfquest vol. 2 oli tosin mustavalkoinen julkaisu. Ainoastaan Hidden yearsin osuus oli alunperin väreissä. Jos DC ei ole erikseen värittänyt omia uusintapainoksiaan, tunkkaisuus tulee jostain muualta.
Vanhana EQ fanina olen tietysti riemuissani, kun Egmont on aloittanut EQ julkaisun Suomessa. Julkaisujärjestys on varmaan DC:n kanssa neuvoteltu, joten sille ei voi mitään. Tietysti olisin huomattavasti iloisempi, jos alkuperäinen järjestys olisi voitu pitää. Toisaalta saa nähdä, miltä väritetyt EQ:t tulevat näyttämään mustavalkoisina. Ainakaan tämän Hidden Yearsin osio ei lupaa hyvää. Ilmeisesti ei ole mitään mahdollisuuksia painaa alkuperäisestä mustavalkoisesta...?
Suomennos oli yllättävän hyvää. Jalavan hyvät nimikäännökset on säilytetty. Ainut, mikä tökkäisi silmään on Blackfellin käännös. Olen ainakin itse käsittänyt sen viittaavan samaan kuin Nightfall eli yön tulemiseen. Mustakaato on nimenä mielestäni naurettava.
Hahmojen esittely on sinänsä mainio idea. Valitettavasti tämä galleria esittelee vasta Terän johtaman heimon ja on siis ristiriidassa tämän ja ilmeisesti seuraavan albumin kanssa, kun Terä ei ole tässä edes vielä syntynyt. Samalla tulee juonipaljastuksia ja tarinan jännite katoaa, kun tietää mitä Karhunkynnelle ja Ilolehdelle ja muille tapahtuu.
Niin ja huolimatta piirrosasusta Pinien haltiat ovat sensuaalisia olentoja väkivaltaisessa maailmassa. En suosittelisi ihan perheen pienimmille. Tässäkin albumissa painitaan kuoleman ja menetysten kanssa.