Kirjoittaja Aihe: Elfquest  (Luettu 836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Vs: Elfquest
« Vastaus #15 : 02.09.2005 klo 13:40:38 »
Jaa että tämmöstä tällä kertaa. Ehkä voisin jopa ostaa. Noita Jalavan albumeita en ole lukenut vuosiin, vaikka ne hyllyssä ovat kiltisti kököttäneet. Ehkäpä ne voi sitten myydä, kun tulee pokkarina samat tarinat.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

RS

• Jäsen
  • Ei lahra haalari, ide-uutti! LA HRAHALAARI!
« Vastaus #16 : 02.09.2005 klo 16:44:13 »
Tämä julkaisu tuli kyllä täytenä yllätyksenä. Lainasin sattumalta Jalavan osat - jotka olivat ikävän ohuita lehdyköitä - kirjastosta vasta muutama kuukausi sitten ja tutustuin näin ensi kerran Elfquestiin, mutta luovuin toivosta lukea sarjaa lisää huomatessani Jalavan lopettaneen julkaisun viidennen osan jälkeen. Hieno kulttuuriteko siis Egmontilta, pakko myöntää. Pokkarimuotoon olen mangaa lueskellessani jo tottunutkin, joten se ei tuntunut epämielekkäältä tavalta lukea sarjaa. Mustavalkoisuus toimii ainakin ensimmäisessä osassa ihan hyvin, olen nähnyt paljon huonompaakin painojälkeä. Muutenkin olen jo ehtinyt tykästyä pokkarisarjakuviin, ne kun vievät vähemmän tilaa kirjahyllystä ja kulkevat kätevästi mukana vaikkapa pitkää autoreissua ajatellen.
En ole aloittelevana lukijana juuri Elfquestin järjestykseen perehtynyt - kyseessä on ilmeisesti varsin pitkä sarja, ainakin hahmojen määrästä päätellen - joten haluaisin tiedustella, montako osaa tätä pokkari-EQ:tä on, onnistuin löytämään osien määrän vain värillisten (vähempisivuisten?) julkaisujen kohdalta?

Hihhei, ensimmäinen viestini Kvaakissa! Toivottavasti täällä on yhtä hyvä yhteishenki kuin esim. Kupolin foorumilla. ^^
Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea.

Blackwing

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #17 : 04.09.2005 klo 20:33:35 »
Sivut on tunkkaisen näköisiä koska ne on painettu värioriginaaleista mustavalkoisena.

Elfquest vol. 2 oli tosin mustavalkoinen julkaisu. Ainoastaan Hidden yearsin osuus oli alunperin väreissä. Jos DC ei ole erikseen värittänyt omia uusintapainoksiaan, tunkkaisuus tulee jostain muualta.

Vanhana EQ fanina olen tietysti riemuissani, kun Egmont on aloittanut EQ julkaisun Suomessa. Julkaisujärjestys on varmaan DC:n kanssa neuvoteltu, joten sille ei voi mitään. Tietysti olisin huomattavasti iloisempi, jos alkuperäinen järjestys olisi voitu pitää. Toisaalta saa nähdä, miltä väritetyt EQ:t tulevat näyttämään mustavalkoisina. Ainakaan tämän Hidden Yearsin osio ei lupaa hyvää. Ilmeisesti ei ole mitään mahdollisuuksia painaa alkuperäisestä mustavalkoisesta...?

Suomennos oli yllättävän hyvää. Jalavan hyvät nimikäännökset on säilytetty. Ainut, mikä tökkäisi silmään on Blackfellin käännös. Olen ainakin itse käsittänyt sen viittaavan samaan kuin Nightfall eli yön tulemiseen. Mustakaato on nimenä mielestäni naurettava.

Hahmojen esittely on sinänsä mainio idea. Valitettavasti tämä galleria esittelee vasta Terän johtaman heimon ja on siis ristiriidassa tämän ja ilmeisesti seuraavan albumin kanssa, kun Terä ei ole tässä edes vielä syntynyt. Samalla tulee juonipaljastuksia ja tarinan jännite katoaa, kun tietää mitä Karhunkynnelle ja Ilolehdelle ja muille tapahtuu.

Niin ja huolimatta piirrosasusta Pinien haltiat ovat sensuaalisia olentoja väkivaltaisessa maailmassa. En suosittelisi ihan perheen pienimmille. Tässäkin albumissa painitaan kuoleman ja menetysten kanssa.
Mies hakee työpaikkaa. Haastattelija kysyy:
- Ymmärrättekö hyvin suusanalliset ohjeet ja osaatteko lukea ja kirjoittaa?
- Minä olen filosofian maisteri.
- Siitä nyt viis. Tahdon kuitenkin vielä lisäksi tietää, osaatteko te siis lukea ja kirjoittaa.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #18 : 04.09.2005 klo 21:25:33 »
Eilen ostin itekin tämän ja vähäsen jo lukaisin. Ihan kivalta vaikutti. Vastaisuudessakin varmaan sitten näitä ostelen. Tämän pokkarin kokoonpanosta heräsi toive, että siinä nähtäisiin jossain vaiheessa myös tuon Hidden Yearsin numero 9 1/2 eli se, missä Byrne oli mukana (kai tussaamassa Piniä?). Ja sitten oli kai joku muukin tarina, minkä Byrne kuvitti. Mutta kyllä kelpaa ilman Byrneäkin. Oli vaan sekin pakko tuoda keskusteluun mukaan kun kerran oli mahdollisuus.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #19 : 05.09.2005 klo 11:21:29 »
Joo, ihan eka numero New Bloodista. Jossain nettigalleriassa oon nähnytkin niitä sivuja ja sen Hidden Yearsin olen lukenut kirjastosta.
Ja vilahtihan Elfquestin hahmo myös Next menissä!

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 05.09.2005 klo 12:05:02 »
Mukana myös Hernandezin veljesten sisko Lea joka teki jatkiksen.

Vitsailet, tietenkin.

Olipa muuten vaihtelevan näköistä sisältöä. Alkupää oli sellaista, mitä netistä löytämäni esimerkit edustivat, ja ihan luettavaa. Harmaata suttua oli vain muutamissa paikoissa taustoissa ja joidenkin viivojen ympärillä. Mutta loppua kohden vain paheni, ja ilmeisesti suoraan värilliseksi tehdyn tarinan painaminen suttuisilla harmaasävyillä oli aika surullista. Mutta lisäksi sen tarinan ympärillä olleet mustavalkoiset osuudet olivat piirrosjäljeltään jo hirvittävän karkeita.

Mutta kyllä se ihan luettavaa oli. Ei tässä mistään Time Stranger Kyokosta ole kyse.

Kuitenkin mietitytti, tuntuisiko Elfquest seuraamisen arvoiselta sarjakuvalta pelkästään tuon läpyskän perusteella, jos en olisi alkuperäisiä tarinoita aikoinaan lukenut. Kuvituksen viat ovat pieni ongelma sen rinnalla, että kronologisen julkaisujärjestyksen takia tässä ensimmäisessä numerossa ei ole yhtään oikeasti puoleensavetävää hahmoa. Terän isä on päähenkilöksi harvinaisen epämiellyttävä tyyppi. Oikeastaan sympatiani olivat enimmäkseen ihmisten puolella, kaikista rituaalimurhista huolimatta. Voi olla vähän hankalaa lukea seuraavia osia, joissa lukijan olisi tarkoitus jopa pitää haltijahahmoista. Mokomista omahyväisistä hedonistikääpiöistä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #21 : 05.09.2005 klo 16:07:56 »
Eikö Lea Hernandez olekaan Jaimen ja Gilbertin sisko?

Ei. Myöskään hänen aviomiehensä, jolta hän on saanut nimen Hernandez, ei ole Los Brosin sisko. Tai veli. "Jonkinlainen serkku" kuitenkin.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Elaynea

• Vieras
« Vastaus #22 : 05.09.2005 klo 16:20:08 »
Iloisesti yllättynyt olin kun näin Wolfriderin ärrän hyllyllä. Olen ollut ElfQuestin suuri fani jo toiselta tai kolmennalta luokalta lähtien. Harmi ettei väripainoksia tullut,mutta noin se on silti hyvä. Jos Egmont lopettaa julkaisun niin ainakin Fantasiapeleistä löytää samaa sarjaa englanniksi (ja paksumpiakin ovat ne lehdykät siellä!) Suomenkielisen ostaminen tulee tosin hiuka (euron?) halvemmaksi.
Mutta täytyy sanoa että olen ERITTÄIN pettynyt NIMIEN SUOMENNOKSIIN!
Jos Winnowillistä tulee joku Tuulenpesä. Ja Woodlock on Puunkutri!! Bwahahaa!,kuolen. Lähinnä koomisia nuo nimet minusta,eikä haittaa lukunautintoani,mutta olisi Egmontin kustannus voinut kattoa Jalavan julkaisemisista osista niitä nimiä jos Mustaturkki muuttuu Mustakaadoksi ja Ketunturkki Ketunkarvaksi niin huonompaan suuntaan sitä ollaan menossa (juu ja Woodlock oli Puutöyhtö muistaakseni Jalavan julkaisimissa) Enemmänkin koomisia nimi käännöksiä löytyy,mutta jätetään ne rauhaan. (toistaiseksi ainakin ;) )

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 05.09.2005 klo 16:22:09 »
Siinäpä eräs asiantuntija oli minua höynäyttänyt.

Heillä on hyvin samankaltaiset hiukset, joten erehdys on ymmärrettävä.

Se oli Byrne-vitsi, ja Wendy Pini aikoinaan kiusoitteli Byrneä siitä, että tämä oli luonut Kryptonin, joka ansaitsi räjähtää kappaleiksi, ja Wendy Pini loi Elfquestin, ja nyt olemme taas aiheessa.

Kaisu

• Jäsen
« Vastaus #24 : 05.09.2005 klo 17:17:49 »
Kyllähän osa niistä nimistä on hieman koomisia, meni hetki miettiessä että mikäs ihmeen Tuulenpesä...  ;D

Terä esiteltiin liian aikaisin, ei esiintynyt tässä albumissa mutta ehkä siinä englanninkielisessä samanlaisessa on ja sen takia on jäänyt tähänkin?  Hidden years osio oli mustavalkoisuudessaan suttuinen mutta muuten ihan kelvollinen opus. Koskapa itselläni nämä on jo enkuksi kaikki tyynni, lähetän suomenkieliset siskolle Irlantiin. Ompahan silläkin siellä jotain lukemista.

litiumtomu

• Jäsen
  • "Ettehän te osaa piirtää" -Wagner (HS 24.2.2005)
« Vastaus #25 : 05.09.2005 klo 18:48:59 »
Nuo nimet ovat pirun hankalia suomentaa. Mitenköhän "Kahvi" suomennetaan?

Älkää nyt hyvät ihmiset kurittako minua, mutta periaatteessahan tuota nimeä ei tarvitsisi suomentaa, vaan ratkaisuna voisi käyttää vaikkapa väliviivaa (Kah-Vi). Nimen luonnetta tuo tietenkin hieman muuttaisi tuossa, varsinkin verrattuna toisiin nimiin. Mielenkiinnolla odotan ratkaisua.

Tänään sitten tarttui tahmaisiin tassuihin tuo Elfquestin ensimmäinen osa. Ihan kelpo tavaraa noin yleisesti ottaen. Täytynee varmaan budjetoida tarvittava summa sivuun myös seuraavien kuukausien aikan.
Läänintaiteilijasika menettää kohta uskonsa.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #26 : 05.09.2005 klo 18:54:52 »
Susiratsastajat on kuin raikas tuulahdus...

Näitä pervo-oravia (kuka sen sanoi? naurattaa vieläkin) lukee ihan ilokseen.

Piirtäjän amatöörimäisyys (varsinkin joissakin kasvolähikuvissa) on sympaattista ja tuo oman pikku lisähupinsa lukukokemukseen.

Ei tämä silti mitään Jeff Smithiä ole.

Elaynea

• Vieras
« Vastaus #27 : 05.09.2005 klo 19:36:21 »
Älkää nyt hyvät ihmiset kurittako minua, mutta periaatteessahan tuota nimeä ei tarvitsisi suomentaa, vaan ratkaisuna voisi käyttää vaikkapa väliviivaa (Kah-Vi). Nimen luonnetta tuo tietenkin hieman muuttaisi tuossa, varsinkin verrattuna toisiin nimiin. Mielenkiinnolla odotan ratkaisua.

Ei Ei.. Kahvin sentään voi jättää rauhaan. Ei mitään väliviivoja pilaamaan!
Kuulostaisi aika oudolta joku Kah-Vi, sinänsä kyllä ihan ok ehdotus.
Onneks Joillakin on haltianimet joita ei voi vääntää suomeksi (Esim. Leetah,Rayek,Savah yms.) Sellaisina ne toivottavasti pysyvätki. Suurella mielenkiinnolla tosin odotan seuraavia osia ja uusia nimi käännöksiä. xD

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #28 : 05.09.2005 klo 21:06:23 »
Lähinnä koomisia nuo nimet minusta,eikä haittaa lukunautintoani,mutta olisi Egmontin kustannus voinut kattoa Jalavan julkaisemisista osista niitä nimiä jos Mustaturkki muuttuu Mustakaadoksi ja Ketunturkki Ketunkarvaksi niin huonompaan suuntaan sitä ollaan menossa (juu ja Woodlock oli Puutöyhtö muistaakseni Jalavan julkaisimissa)
Ei minusta nuo nimet mitenkään huonoja ole ja vaikuttaa ihan uskolliselta alkuperäiselle nimelle (en näitä esimerkkejäsi kummemmin niitä sitten tiedäkään). Mutta mielestäni Puutöyhtö on paljon naurettavampi nimi kuin Puunkutri. Jälkimmäisessä on sentään pieni järjen hiven, mutta tuo Puutöyhtö tuo mieleen aika naurettavia mielleyhtymiä.

Blackwing

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #29 : 06.09.2005 klo 13:06:36 »
Jos Winnowillistä tulee joku Tuulenpesä. Ja Woodlock on Puunkutri!!

Winnowilliä (ja Kahvia) ei varmaan tarvinne kääntää ollenkaan. "Lock"in toinen merkitys on hiuskiehkura ja suortuva. Olisin itse ehkä käyttänyt Lastua, mutta Puunkutrikin on ihan mukiinmenevä ja suora käännös. Puutöyhtö on IMHO naurettavampi kuin Puunkutri ja kiristelin sille hampaitani jo aiemmin.

Ettei tässä taas mennä samalle puolelle kuin eräässä keskustelussa bileissä:
englantia osaamaton henkilö kysyi mitä opiskelen. Vastasin että kääntämistä. Toinen siinä ihan hermostui: "Miksi englantia pitää mennä kääntämään? Sehän on niin mukava kieli!" Toivuttuani kysyin varovasti, miten paljon hän osaa englantia. Vastaus: "En paljon yhtään. Mutta sen ihanuushan tulee juuri siitä, ettei sitä osaa. On niin salaperäinen ja mystinen kieli!" Suurella tahdonponnistuksella olin kysymättä, mitä hän pitäisi "salaperäisistä ja mystisistä" ohjeista esim. uuteen videoonsa ja häivyin muualle.

EQn nimikäännökset ovat aika suoria. Jos ne ovat naurettavia, niin eivät ne ole sen kummempia englanniksikaan. Itse odotan suurella mielenkiinnolla Preserversien puhekuplien suomennosta.
Mies hakee työpaikkaa. Haastattelija kysyy:
- Ymmärrättekö hyvin suusanalliset ohjeet ja osaatteko lukea ja kirjoittaa?
- Minä olen filosofian maisteri.
- Siitä nyt viis. Tahdon kuitenkin vielä lisäksi tietää, osaatteko te siis lukea ja kirjoittaa.