Iljalle.
Preacherista puhuttaessa ihmeellisintä on se, että sitä pidetään jotenkin erityisen hienona sarjakuvana. Sitä vaan on vaikea käsittää. Kyseessä siis on, kuten itsekin sanoit, perus-western-juoninen road-mov... road-comic, jossa kiroillaan, tapetaan ja ollaan "kovia jätkiä".
Minä en lukemistani albumeista tosiaan löytänyt MITÄÄN hyvää(ja sen on aika harvinaista), joten aika suuri kynnys on enää seuraavia albumeja lähteä lukemaan.
Eikä Ramin analyysikään antanut odottaa muilta albumeilta parempaa.
Minusta yksi Preacherin (lukuisista) heikkouksista on se, että se ei kosketa minua millään tavalla. Jos teema on: "maailma on paska paikka", miksi tämä pitää kuvata huumorilla höystettynä väkivaltamässäilynä? Koko se överiksi vedetty asenne ottaa minua päähän. Miksi kaikki pitää vesittää huumorilla? Preacherin opetus on siis "maailma on paska paikka ja kovat jätkät siitä vain selviävät." No kiva, saman olisin varmasti voinut kuulla monilta sellaisiltakin ihmisiltä, paljon puhuttelevammin, jotka todella ovat joutuneet kokemaan tämän maailman pahuuden. Tai ei siinä edes omia varsinaisia kokemuksia tarvitse olla, myös hyvä ja ajatteleva kirjoittaja voi pystyä siihen.
Spiegelmanin Maus, jos esimerkkinä pitää käyttää sarjakuvaa, oli mielestäni 10-kertaa järkyttämämpi ja koskettavampi kuin tämä Ennisin "suurtyö".
Ennisille väkivalta on vaan viihdettä, jolla voidaan peittää se tosi-asia, ettei miehellä ole mitään kykyjä kirjoittajana. Hän on vain härski populisti, joka kiihottaa ihmisten mieliä sadistisilla fantasioillaan. Mutta tietysti tuon väkivallan takana ei tarvitse seisoa, kun asiaan suhtautuu kyynisellä huumorilla.
t.