Väripainatus tosin vaatii sopivan paperin. Eli, käsittääkseni, jos haluaa hyvälaatuista värijälkeä niin paperista joutuu maksamaan enemmän kuin hyvälaatuisesta mv-jäljestä.
Ei vaadi.

Mutta riippuen väritystekniikasta joku paperi voi olla parempi kuin toinen. Papereita on todella paljon erilaisia ja eri hintaisia. Väriä on painettu bulkille ja kiiltävälle ja kaikelle siltä väliltä. Samoin mv-sarjiksen voi painaa hyvälaatuiselle, kalliille kiiltävälle, ja on usein painettukin. Edes kiiltävä-huokoinen -vastakkainasetelma ei ole kiveen hakattu. Tästä tuoreena esimerkkinä vaikka Egmontin kovakantiset Piko -värialbumit, joiden ohut kiiltävä paperi on melko sietämätön - ja oletettavasti halpa.
Tekniikkapuolesta tiedän hävettävän vähän, mutta esim. meillä mangajulkaisuissa värisivut pitää panna erikseen liitteinä. Ne eivät onnistu samalla systeemillä kuin normaalit mv-sivut.
Tietenkin on eroa siinä ajetaanko paperi neljän vain yhden värirummun yli, mutta nykyään on monenlaisia koneita ja automatisointi niin pitkällä että ei se kolmen ylimääräisen telan peseminen niin kauhea lisäkustannus ole, varsinkin jos painos on tuhansia. Mangapokkareissa kun värisivut on eri paperilla ja varmaan eri koneella painettu, pitää askarrella ne erilaiset paprut yhteen nippuun, mikä tietenkin on monimutkaisempaa kuin kaiken painaminen kerralla samalle paprulle.
Edellinen koskee siis offsettia. Digipainossa, jota käytetään nykyään tosi paljon, ei ole tuotakaan eroa, vaan lähinnä kai paperin hinnan päälle lasketaan se paljonko peittoa värillä (millä tahansa niistä neljästä, kuudesta tms.) halutaan, eli paljonko väriä kuluu. (Toki digipainoon on omat paperinsa, että niiden hintaeroa en keskimäärin offsetpapereihin osaa arvioida.)