Kirjoittaja Aihe: Hopeanuoli -lehti (Hopparilandia)  (Luettu 117145 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Hopeanuoli -lehti (Hopparilandia)
« Vastaus #480 : tänään kello 18:43:39 »
Tuon todistuksen allekirjoittaja Kotkankatse, joka kirjoitettiin joskus myös muodossa Kotkan Katse, oli mahdollisesti lehden päätoimittaja Hannele Louhisola. Hän oli samaan aikaan monien muidenkin Lehtimiesten lehtien päätoimittaja. Louhisola-nimi siis oli 70-luvun lopussa; myöhemmin hänen sukunimensä oli monille sarjisten lukijoille tutumpi Willberg.

Mutta en ole varma kuka Kotkankatse oli. Oletin, että hän olisi mies, mutta eräästä lehdessä julkaistusta leiriraportista selvisi, että hän oli nainen.

Näin muuten netissä jossakin hiljattain kuvan toisesta Hopeanuolikerhon heimotodistuksesta. Se oli allekirjoitettu syyskuussa 1976 eli aivan lehden alkuaikoina, ja silti jäsennumero siinä meni jo 1 700:ssa. Kirjoitin tuossa muutama viesti sitten, että lehti alkoi ilmestyä kesällä 1976.

Tuossa Oiyahen panemassa kuvassa ollaan toukokuussa 1978, jolloin jäsennumerot ovat jo yli 12 000:n. Kerho kasvoi nopeasti.

Oliko todistuksessa mainittu Hopeanuoli-merkki ommeltava kankainen merkki?

(E: Näköjään tuo vähän aiemmin näkemäni kuva heimotodistuksesta oli Facebookin Sarjakuvaviidakossa huhtikuussa.)
« Viimeksi muokattu: tänään kello 19:03:44 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Oiyahe

• Jäsen
« Vastaus #481 : tänään kello 20:00:35 »
Tuossa laittamassasi heimoneuvoston piirretyssä kuvassa (s. 10) Kotkan Katse näyttää tosiaan piippua polttavalta mieheltä, ja Pureskeltu Pohje olisi Hannele Willberg.

10.4.1979 jäsennumero oli hieman yli 13 100. Todistuksen mukana tuli tosiaan kankainen merkki, joka säilyi minullakin pitkään. En kuitenkaan koskaan ommellut sitä vaatteisiin. Sitten se vain jossakin vaiheessa katosi, mikä tietysti harmittaa edelleen. Se kankainen merkki oli muistaakseni juuri samanlainen kuva kuin todistuksen Hopeanuolen kuva, vain hieman suurempi ja muistaakseni hopeinen taustaltaan. Minulla oli myös pieni sininen koulureppu jossa oli Hopeanuolen logo. Se ostettiin muistaakseni aivan normaalista kaupasta 70-luvulla.

Koitin muuten etsiä tuota mainitsemaasi vuoden 1976 heimotodistusta Sarjakuvaviidakosta, mutta se ei osunut minun silmiini.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #482 : tänään kello 20:30:40 »
Tuossa laittamassasi heimoneuvoston piirretyssä kuvassa (s. 10) Kotkan Katse näyttää tosiaan piippua polttavalta mieheltä, ja Pureskeltu Pohje olisi Hannele Willberg.

Hyvä, muistit ja löysit tuon vanhan kuvan, jonka olin skannannut lehdestä 1/1980! Liitän sen tähän uudestaan. Joo, tuon mukaan Willberg selvästi on Pureskeltu Pohje ja Kotkan Katse (sanat erikseen kirjoitettuna) on mies. Tosin tuossa lukee hänestä myös, että ”vaihtaa nimeään kovin usein”. Eräässä leiriraportissa Kotkankatse tai Kotkan Katse (en muista kumpi muoto) kyllä oli nainen. Voisivatko Kotkankatse ja Kotkan Katse jopa olla eri henkilöt?

Todistuksen mukana tuli tosiaan kankainen merkki, joka säilyi minullakin pitkään. En kuitenkaan koskaan ommellut sitä vaatteisiin.

Minulla tulee tuosta Hopparin merkistä SYPin eli Yhdyspankin Maapallokerhon kankaiset merkit samalta ajalta 70–80-luvun vaihteesta. Niitä sai kun teki lehdestä tehtäviä. Minulla oli ne.

Koitin muuten etsiä tuota mainitsemaasi vuoden 1976 heimotodistusta Sarjakuvaviidakosta, mutta se ei osunut minun silmiini.

Löysin tämän nettihistoriastani, kuva on liitetty Sarjakuvaviidakon keskusteluun kuukausi sitten 16.4. tänne. Tuossa tokarissa allekirjoittajana on Kotkan Katse erikseen kirjoitettuna kun sinun panemassasi kuvassa luki yhdyssana Kotkankatse. Liitän kuvan vielä tähän, tuskinpa alkuperäisellä laittajalla on mitään sitä vastaan.

Oiyahe

• Jäsen
« Vastaus #483 : tänään kello 20:44:32 »
Aivan loistavaa, Sampsa. Tuo todistus on kyllä kova. Tuossa on Kotkan Katseella ollut melkein näkymätöntä mustetta, kun nimmarin erottaa niin haaleasti. Mutta tosiaan, se vaikuttaa erikseen kirjoitetulta.

Luulen, että SYPin ja muiden kangasmerkit olivat varsin samanlaisia kuin Hopparin merkit. Muistan nekin jotenkin.

Pitää kaivella kyseinen leiriraportti esiin ja tarkistaa sieltä vielä, oliko se Kotkankatse vai Kotkan Katse.