Eikö kukaan muu poista tarroja kuumailmapuhaltimella? Nyt siis kyse lähinnä kirpputorien tarroista. Tuota suksivoiteen poistoainettakin vois kokeilla, mutta itse olen aina poistanut laput kuumailmapistoolilla.
Paperisetkin lehdet kuten aku ankka kestävät yllättävän paljon lämpöä. Tuolla pyyhkii tarran reunaa ja alkaa sieltä rapsuttelemaan kulmaa ylös. Sitten suihkaisee lämpöä ja irrottaa pienen pätkän ja niin edespäin.
Jos pintaan jää liimaa sen saa pehmeällä paperilla tai kankaalla hinkkaamalla. Kova- ja sileäkantisista poistan liimat kylmänä, ne lämpenevät poiston yhteydessä sen verran. Aluksi tuntuu että vain leviää mutta pikku hiljaa liima imeytyy paperiin josta siis pitää koko ajan vaihtaa puhdasta kohtaa. Lopulta liimasta ei näy jälkeäkään.
Aku-ankan kaltaisissa lehdissä käytän kuumailmapistoolia myös liiman poistossa ettei tarvitse hangata niin paljoa. Muuten tuntuu että kylmänä lähtee paremmin.
Näin on sadoista kirjoista ja lehdistä poistettu kirpputorin tarralappuja ja hintalappuja. Ainoastaan jos lappu on ollut kuukausia tai jopa vuosia, tuppaa siitä jäämään paperiin imeytynyt liimajälki joka ei näin lähde pois. Muuten pahimmatkin hevosliimalla kyllästetyt kirpparin tarralaput ovat kadonneet jälkiä jättämättä.
BTW, kuumailmapistoolin suulake pysyy jopa puoli tuntia kuumana käytön jälkeen, kannattaa varoa..
Pistetään tähän vielä kysymys jolle saattaisi olla parempikin topikki:
Kumpi on keräilyarvoa enemmän laskeva, pienet kolhut vai osoitetiedot takana?
Eli jos minulla on 2 samaa lehteä, joista aavistuksen siistimmässä on osoitetiedot takana, kun taas pari taitetta enemmän kärsineessä ei ole, niin kumpikohan pitäisi laittaa kiertoon ja kumpi pitää?
Itse en ole osoitetiedoista ollut juurikaan harmissani, tussilla pyyhityt hiukan harmittaa mielummin näkyvissä ja irti saksittuja en edes huoli.