Mä käytän Temperasta saatavia mustakantisia luonnoskirjoja, joissa on paksu paperi ihan jo siitä syystä, että reissuilla mulla on vesivärit (sellainen Schminken noin 6x10 senttiä -kokoinen peltirasia mikä aukeaa paletiksi, ja sisään mahtuu vielä pari sopivan mittaiseksi vuoltua sivellintä) ja pikkupurkki vettä (kaprispurkki on just sopiva) takintaskussa. Luonnoskirjan pitää kestää se, että siihen maalaa.
Aina kun mahdollista, esimerkiksi oluelle tai kahville pysähtyessä, teen näkemäni maiseman. Tai jos aika on vähissä, mulla on Staedtlerin kahden millin lyijytäytekyniä erilaisilla lyijyillä.
Luonnoskirjan kohdalla pitää vain muistaa se, että se on luonnoskirja, siihen on siis ihan luvallista sutata kaikki mitä mieleen juolahtaa, ja kirjoittaa vaikka kauppalista tai canastapelin pistelasku. On suhtautumisesta kiinni, miten paljon hyötyä siitä on. Raha on vain rahaa, eikä hyvä paperi oo sen kalliimpaa kuin huonokaan, jos se parantaa duunin tasoa.
Hienompia maalauskuvia varten on sitten noi povitaskukokoiset liimareunaiset akvarellilehtiöt. Niitä kannattaa olla monta, että yks duuni saa rauhassa kuivua kokonaan, ennen kuin alkaa irrotella arkkeja. Baarin pöydästä vain lautasliina väliin, ja seuraava kuva uuteen lehtiöön.
Muuten mulle kelpaa mikä tahansa paperi. Nytkin on pöydällä pari aukirevittyä tupakka-askia, joihin on luonnosteltu porilaisessa baarissa istuskellessa yhden kaverin vastailmestyneen levyn kannet.