Kuinka tärkeää on noita Cortoja lukea järjestyksessä?
Itse luin ensimmäiseksi Kertomus Venetsiasta ja se oli hieman sekava.
Ehkäpä pitää luke se uudestaan sen jälkeen, kun olen lukenut nita oikeassa järjestyksessä siihen asti. Ehkä aukeaa silloin paremmin... 
Mistähän cortojen lukemista kannattaisi jatkaa?
Mahdollisuuksien rajoissa Cortoja kannattaa lukea ilmestymisjärjestyksessä, mutta ei se kauhean tärkeää ole.
Cortoissa viitataan usein aikaisempien albumien tapahtumiin ja niissä esiintyneisiin henkilöihin. Albumeista saa tietysti eniten irti, jos ymmärtää kaikki viittaukset aikaisempaan. useimmissa tapauksissa juonet ymmärtää riittävän hyvin, vaikka ei seuraisikaan tarinoita ilmestymisjärjestyksessä. Jokainen Corto on kuitenkin itsenäinen teos.
Mutta kuten mastermind jo huomasi, Venetsia-albumi ei avaudu ihan täysin jos lukijalla ei jo valmiiksi ole käsitystä Rasputinin hahmosta.
Ainoa ehdoton suositus lukujärjestyksen suhteen on kuitenkin mielestäni se, että heikoin ja sekavin Corto eli "MU - kadonnut manner" jätetään viimeiseksi.
Kerrataan vielä varmuudeksi Cortojen ilmestymisjärjestys:
- Suolaisen meren balladi
- Kauriin merkin alla
- Banaanikonga
- Kelttiläistarinoita
- Etiopialainen romanssi
- Kertomus Venetsiasta
- Corto Maltese Siperiassa
- Corto Maltese Samarkandissa
- Tango
- Corto Maltese Sveitsissä
- Mu
(Menikö oikein?)
En muista, missä välissä
Corto Maltese - Nuoruus ilmestyi. Se tavallaan aloittaa koko eepoksen, vaikka ei ilmestynytkään ensimmäisten joukossa. Itse en kuitenkaan suosittele lukemaan sitä ensimmäisenä, vaan mieluummin jossain Siperia - Samarkand-välillä. Rasputinin henkilöhahmo on kyseisessä tarinassa kehittynyt ja muuttunut ensimmäisinä ilmestyneisiin Corto-albumeihin verrattuna.