Author Topic: Blueberry  (Read 352733 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

tertsi

• Guest
Vs: Blueberry
« Reply #180 on: 30.07.2006 klo 00:53:16 »
Nämä Mister Blueberry -albumit ovat mulle Vuoden Sarjakuvatapaus Suomessa.
Tarina on melko hidastempoinen, mutta kiinnostava. Ja mä tykkään kun on paljon puhekuplia.
Yksityiskohtia riittää useisiinkin selailukertoihin. Nämä albumit eivät vanhene kertalukemisella.

Vaikka ovathan nämä melko erilaisia kuin Charlierin Blueberryt. Niin ne ajat muuttuu.

tertsi

• Guest
« Reply #181 on: 06.08.2006 klo 23:08:30 »
Mitämitämitä?

Miksi kukaan ei kehu uusia Blueberryjä?

Eikö kansaa enää kiinnosta kun luutnantista tulikin herra?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #182 on: 07.08.2006 klo 00:13:05 »
Eikö kansaa enää kiinnosta kun luutnantista tulikin herra?

kiinnostaa toki. Nauratti vain tapa jolla asian esitit.
Taattua laatuahan Misterit ovat.
Se mikä on mielenkiintoista ja jonka olenkin maininnut kai jossain, on se miten monelle Blueberryn tekstipaljous on rasite.

Ihan aikuisten oikeasti, ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen kuullut fraasin "ihan liikaa tekstiä"

Eivät tiedä mitä menettävät. Blueberry on Ken parkerin ohella kyennyt säilyttämään edes jonkun asteisen uskottavuuden.
Tex Willeritkin ovat hyviä, mutta tason vaihtelu ja tietty "liika on liikaa"syndrooma tiputtavat pisteitä.
« Last Edit: 07.08.2006 klo 09:03:13 by Curtvile »

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #183 on: 07.08.2006 klo 08:59:37 »
Kehuisin jos voisin, mutta kun niitä ei -kele saa mistään >:(. Jo kolme kertaa olen käynyt kirjakaupassa tiedustelemassa, viimeksi lauantaina porvoon suomalaisessa, mutta ei! Kyllä ketuttaa.

Kommentoin kuitenkin sen verran, että minunkin mielestäni Blueberryissä tekstiä on paljon, mutta en ole ainakaan vielä havainnut sitä olevan liikaa.
"Tex-tieteen yli-morisco"

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Reply #184 on: 07.08.2006 klo 09:32:13 »
Molemmat herrat on nyt luettu ja minusta juoni on ihan ookoo, ei mitään tajuntaa räjäyttävää, mutta luotettavan hyvää peruskauraa. Minua häiritsi tietyt koomiset hahmovalinnat, naamaa väännellään kuin jossain Looney Tunesissa konsanaan. Voin kaivaa kotona muutaman esimerkin...

-P.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #185 on: 07.08.2006 klo 10:52:38 »
On "Mister Blueberryssä" ja "Varjot Tombstonen yllä" selkeästi vähän kevyempi ote kuin Charlierin aikoina. Piirros on todellakin (hiukan) karikatyyrimaisempaa, ja muutenkin huumoria on enemmän.
Mustikkaluti itse on enempi sivuhenkilö näissä, sattuneista syistä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #186 on: 12.08.2006 klo 12:52:09 »
No, elokuva on kyllä hieno, eikä sillä erityisemmin ole tekoa sarjakuvan kanssa, vaikka päähenkilö (Rupert Everett) onkin Dylan Dogin näköinen. Hämärästi muistan, että nimi olisi väännös Bob Dylanin nimestä. Olen ehkä väärässä.

Harvoin olet, mutta nyt kylläkin. Dylan tulee Dylan Thomasista Dog Mickey Spillanelta.

Bonellin sarjakuvissa enin osa hahmoista lainaa ulkonäkönsä elokuva- ja kirjallisuuspuolelta.
Mm. Dylanisssa on vieraillut niin Vincent Price, Boris Karloff ja Christopher Leekin. Myös H.P.Lovecraft ja E.A.Poe mutta "omina" itseinään...
Bonellin dekkari Nick Raider lainaa ulkonäköään nuorelta Robert Mitchumilta ja Ryan O´Nealilta.

Ja tietenkin Harlan Draka eli Dampyr lainaa piirteensä liian vähälle huomiolle jääneeltä näyttelijältä nimeltä Ralph Fiennes.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #187 on: 12.08.2006 klo 16:51:17 »
Mustanaamiossa olivat jokunen vuosi sitten vierailevina näköis-naistähtinä ainakin Marilyn, Marlene ja Rita Hayworth.

Blueberryn näköisyyksistä olen ennenkin touhottanut Walter Hillin "Geronimo"-elokuvaa, jossa John Miliuksen kässäri hyödyntää ilmeisesti samoja historiallisia faktoja kuin Navaho-sarjan apashikuvauksissa on luettu. Ellei leffa suorastaan sovella Blueberry-seikkailua.

Lisäksi Jason Patricilla on ihan Blueberryn oloinen ja pitkälle näköinenkin rooli armeijan ja intiaanien välikätenä. Paljon parempi "Blueberry"-elokuva siis kuin Jan Kounenin psykedeliat luuviulu-Vincentin kanssa!

Belmondolla on toki näyttävämpi "murtunut nenä"...
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Lurker

• Valvoja
« Reply #188 on: 12.08.2006 klo 17:23:23 »
Ja sitten oli se Ford ja Wayne elokuva Fort Apache, joka taatusti on ollut inspiraationa Fort Navaholle.

Ja vaikka en franskaa osaakaan, näitä sivuja kelpaa katsella...
http://www.jmcharlier.com/blueberry1.html

tertsi

• Guest
« Reply #189 on: 13.08.2006 klo 22:22:37 »
O.K. Corralin taistelu on vain yksi juonikuvio, onhan tuossa vielä ainakin  Geronimoa, hieman rakkauttakin, saatananpalvontaa ja Blueberryn muistelmia.

EDIT:
Olin ensimmäistä kertaa Brysselissä 1995 ja simät ymmyrkäisinä olin katsellut sarjakuvamuseon antimia. Sitten etsiskelin sarjakuvakauppoja ja hämmästykseni oli suuri jopa jotenkin epätodellinen, kun huomasin Mister Blueberry tuijottavan minua erään kaupan ikkunassa olevan albumin kannessa(Brüsel?).

Olin luullut, että Blueberry oli kuopattu Arizona Loven ja Charlierin kuoleman myötä. Mutta Blueberryhän olikin elossa, vaikkakin kuoleman kielissä tässä tarinakokonaisuudessa.
« Last Edit: 13.08.2006 klo 22:41:58 by tertsi »

tertsi

• Guest
« Reply #190 on: 13.08.2006 klo 23:36:52 »
Hienot värit, varsinkin Tombstonen varjot -albumissa.
Onkohan Photoshoppia vaiko ei?
Väripintojen sisällä tapahtuu sellaista eloa, että ties vaikka olisi väritetty vielä ihan perinteisesti.

Ainakin albumi O.K. Corral on jo tietsikalla väritetty, sangen tyylikkäästikin. Maulla. Ehkä värit ovat kuitenkin hiukan liian tummat, Giraudin monitori voisi kaivata pientä uudelleenkalibrointia. ;)
« Last Edit: 14.08.2006 klo 13:18:46 by tertsi »

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Reply #191 on: 17.08.2006 klo 22:53:10 »
Ostinpa tänään molemmat suomennetut misterit ja olen kyllä yllättynyt. Tarina etenee verkkaisemmin ja monitasoisemmin kuin Charlierilla, mikä ei välttämättä ole lainkaan huono juttu. Erottuupa Giraud omana itsenään. Huumoria on myös mukana, enemmän kuin aiemmin. Historiallisuus kyllä heittää häränpyllyä mutta mitäpä pienistä. Tärkein, eli luonteva ja uskottava lännentunnelma oli tallella. Giraud on vähintään maailman paras piirtämään suuria joukkokohtauksia. Jokainen hahmo on harkittu persoona, jolla on paikkansa tilanteessa. Ihmettelenpä kuinka kauan Giraudilla menee yleensä piirtämiseen? Vaatteet ja miljöö on aidon oloista, joten tarkkaa taustatyötä hän kyllä niiden eteen on tehnyt aina ja tekee nytkin.

Väritys on hyvää. Itsekin mietin, olisiko koneella tehtyä mutta ainakin mister b. vaikuttaa kuitenkin olevan perinteisillä menetelmillä väritetty. En kyllä mene vannomaan saati päätäni pantiksi laittamaan. Kunpa supertrikoiden värjääjät joskus katsoisivat, kuinka homma pitää tehdä.

Toivottavasti seuraavat julkaistaan pian.

tertsi

• Guest
« Reply #192 on: 17.08.2006 klo 23:52:36 »
Ihmettelenpä kuinka kauan Giraudilla menee yleensä piirtämiseen? Vaatteet ja miljöö on aidon oloista, joten tarkkaa taustatyötä hän kyllä niiden eteen on tehnyt aina ja tekee nytkin.
Noilla ikävuosillaan Gir on jo vanha kehäkettu. Miljöö on hallussa.
Misterin seikkailuita hän piirtelee puoli sivua päivässä, yhden päivän viikossa, muiden töiden ohella.

Mestari.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #193 on: 18.08.2006 klo 08:25:29 »
Nonniin, nyt ne on hommattuna ja jopa jo luettunakin. Yhdyn täysin Ossin sanoihin. Vakuuttava lännen tunnelma oli tallella ja se on tärkeintä. Ajjai, että oli mahtava lukunautinto. Jos jotain negatiivista haluaa sanoa, niin se oli fontti ja lähinnä sen koko. Joskus kupliin jäi yli puolet tyhjää tilaa. Suuri tekstimäärä ei haitannut minua millään tavalla. Kestipähän lukunautinto kauemmin kuin tavallisessa akuankassa  :).
"Tex-tieteen yli-morisco"

tertsi

• Guest
« Reply #194 on: 18.08.2006 klo 09:16:21 »
oli fontti ja lähinnä sen koko. Joskus kupliin jäi yli puolet tyhjää tilaa.
Tuota minäkin olen ihmetellyt jo jossakin aikaisemmassakin Blueberryssä. Jos tekstit asettelisi kupliin sopivaksi, niin ei kai siinä  tekstaajalta menisi kuin jotain 10% enemmän aikaa.

Ikävää, että muuten niin huolellisesti tehty albumi sössitään tuolla tavalla laiskuuden tai vastaavan takia.