Author Topic: käsikirjoitusopetus  (Read 6380 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Re: käsikirjoitusopetus
« Reply #15 on: 22.01.2005 klo 20:45:59 »
Kyllä ideointia voi opettaa. Ongelma ei ole ideoiden puute. Jokaisella on miljardeja ideoita joista, ressu, ei osaa keskittyä toteuttamaan yhtäkään kun haluaisi tehdä jotain viileetä mitä joku muu joskus on julkaissut.

Tätä minä arvelinkin. Kyseessä ei siis ole ideointikurssi jolla keitetään kärpässieniä, vaan käsikirjoittamiskurssi tai luovan kirjoittamisen kurssi, jonka nimi on muutettu ideointikurssiksi.

Jos jollain on miljardit ideat sekaisin päässä, niin kun ne aletaan kirjoittaa synopsiksiksi ja treatmenteiksi, niin ideoiden jyvät kouliutuu akanoista. Eli loppujen lopuksi kurssilla opetetaan kuitenkin Aristotelesta, Ola Olssonia, sankarimyyttikaavaa ja Vladimir Proppin sadun kaavaa. Kärpässienten keittämisen ohessa.

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
  • Right, remove the supports!
« Reply #16 on: 22.01.2005 klo 20:47:24 »
Esimerkiksi yllättävän vähällä järjellä (ja pätevän kustannustoimittajan avulla) voi yltää julkaistuksi kirjailijaksi. Sarjakuvantekijäksi ei, siihen vaditaan pikkuisen enemmän...   
Noh, noh. Moni Waltarin jalanjälkiä etsivä kirjailijan alku saattaa olla tuosta järjestä eri mieltä  ;)
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #17 on: 22.01.2005 klo 20:57:24 »
Noh, noh. Moni Waltarin jalanjälkiä etsivä kirjailijan alku saattaa olla tuosta järjestä eri mieltä  ;)

No Kalle Päätalokin toki kirjoitti miljoona sivua hyvää luettavaa Waltarin "Haluatko kirjailijaksi" -oppaaseen alkujaan tukeutuen, kyllä. Älkää uskoko minua, ennakkoluuloista olentoa. Olen lukenut Kata Kärkkäisen molemmat kirjat ja palaisin halusta lukea Katan sarjakuva-albumin. Jos jollakulla on tiedossaan, mistä saisi Lilli Suomalaisen "Ori ottaa ohjat" tai Jari Sarasvuon "Captain Apoteko" -teokset alle 3 euroa kpl niin kertokaa. Sarasvuon kirjaileman, sarjakuvin höystetyn "Myynnin korkeajännityksen" jo omistan. Siinä oli hyvinkin hauskoja osioita, mutta olettaakseni enemmän sarjakuvittaja Pertti Jarlan kuin Sarasvuon ansiosta.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Reply #18 on: 24.01.2005 klo 12:19:54 »
Tätä minä arvelinkin. Kyseessä ei siis ole ideointikurssi jolla keitetään kärpässieniä, vaan käsikirjoittamiskurssi tai luovan kirjoittamisen kurssi, jonka nimi on muutettu ideointikurssiksi.

Eiku sen nimi on just käsikirjoituslinja. Muuten olet suurin piirtein oikeassa (luulisin).
Ja 'linja' viittaa siihen että homma kestää koko kouluvuoden, joten tilanne on aika lailla erilainen kuin parin viikon kurssilla, jolla juostaan luettelemasi ranskalaiset viivat läpi.