Kirjoittaja Aihe: Pilot-kustannus  (Luettu 15656 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
Pilot-kustannus
« : 25.09.2003 klo 22:49:03 »
Niin no tuo Pilot-kustannuksen homma taitaa olla enemmän tuollaista repro/painotalo-osastoa, jossa yritys ei ota varsinaisesti kustantamisesta vastuuta vaan taittaa ja painaa - ja sinä maksat.

Periaatteessahan saman voi tehdä itsekin (taittaa albumi valmiiksi, painattaa se jossain painotalossa ja lähettää muutama kappale Kirjavälitykselle) ja halvemmaksikin varmaan tulee.

Mutta mitäs näitä "oikeita" kustantamoja on suomessa, jotka julkaisevat sarjakuvaa? Like, Egmont, Arktinen banaani..? Listaa ja yhteystietoja vaan kehiin.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 11:20:03 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Albumisarjakuvan suunnittelu ja toteuttaminen?
« Vastaus #1 : 26.09.2003 klo 10:40:00 »
Niin no tuo Pilot-kustannuksen homma taitaa olla enemmän tuollaista repro/painotalo-osastoa, jossa yritys ei ota varsinaisesti kustantamisesta vastuuta vaan taittaa ja painaa - ja sinä maksat.

Vaikutti hiukan "artisti maksaa" -osastolta. En tiä, tosin 85 kpl ei kuulosta kalliilta. Mutta tuo "kustantaja hoitaa ulkoasun" pelottaa graafikkoa.... Miten homma on toiminut, Holle?

Timo

Holle

• Jäsen
« Vastaus #2 : 26.09.2003 klo 11:52:04 »
Asioin täällä  http://www.pilotkustannus.com/ ,ei varsinainen sarjakuvakustantaja, mutta olen ollut kohteluun erittäin tyytyväinen.

Tuo "kustantaja hoitaa ulkoasun" tarkoittaa käsittääkseni apua tekijälle jolla ei ole itsellä siihen mahdollisuuksia tai halua.
En tiedä onko kallista jos saat siihen vapaakappaleet ja isbn-numeron levityksen kirjastovälitykseen (sitä kautta on mennyt jonkun verran) ja kirjavälitykseen. Jos kerää tarvittavat ennakkotilaukset niin hommahan onnistuu ilman taloudellista riskiä , itse olen joutunut ostamaan lisää albumeita omaan myyntiin. Ensimmäiset tekijänpalkkiotkin olen joutunut vastaanottamaan. Minun tapauksessani julkaisukynnys on alentunut huomattavasti, onko se sitten hyvä , on asia erikseen.
Kuten sanoin , firma ei ole sarjakuva-alan erikoiskustantaja eikä kaikille kaikille paras vaihtoehto.
Tarjouskyselyllä jokainen voi selvittää kustannukset, itselleni mukavampi tämä systeemi. Yksityiselle ihmiselle albumien kauppaaminen liikkeisiin ei ole helppoa.
Holle
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 11:18:24 kirjoittanut Reima Mäkinen »
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 26.09.2003 klo 12:32:42 »
Mitenkäs tuo Kirjavälitys muuten toimii? Kerran yritin tutustua aiheeseen ja jäi sellainen kuva, että haluavat nekin aika reippaasti hilloa, ennen kuin omia kustanteita saa niiden esitteisiin ollenkaan. Ja esitteiden perusteella kai kirjakaupatkin noita tuntemattomampia kustanteita myyntiin tilaavat, vai?

Siis mitä tekijänpalkkioita, Holle? Eikös tuossa artistin pidä itse maksaa kaikki kustannukset painotyöstä, suunnittelusta ja noista muista hommista joten kaikki voitotkinhan tällöin pitäisi saada itselle? Vai mitä palkkioita nuo ovat, jotka kerran vuodessa tulevat?
« Viimeksi muokattu: 26.09.2003 klo 12:34:03 kirjoittanut Juha Kouvalainen »

Holle

• Jäsen
« Vastaus #4 : 26.09.2003 klo 13:24:28 »
Juttuhan on niin, että maksat tavallaan tuolla 85 kirjan tilauksella koko roskan. Kirjat saat sen jälkeen myydä mihin lystäät . Kustantajan myymistä kirjoista saat normaalin tekijäpalkkion. Itsellesi voit tilata kirjoja myytäväksi niin paljon kuin haluat ja niistä tietysti saat koko myyntihinnan itsellesi. Homma poikkeaa hieman tavallisesta kustannustoiminnasta, mutta jos ideasi on hyvä , on mahdollista että firma kustantaa koko homman. Mutta etten puhu läpiä päähäni enkä sotke asiaa niin ota yhteyttä ja kysy asianomaisilta , sehän ei vielä maksa mitään eikä sido mihinkään.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #5 : 26.09.2003 klo 13:33:36 »
Juttuhan on niin, että maksat tavallaan tuolla 85 kirjan tilauksella koko roskan.
Voiko kirjan hinnanmuodostukseen vaikuttaa itse mitenkään? Onko nuo kaikki sidottuja ja kovakantisia?

Timo

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #6 : 26.09.2003 klo 15:06:31 »
Onko nuo ilmoitetut hinnat sitten ulosmyyntihintoja vai pelkästään nettohintoja joihin lisätään myös kirjakaupan katteet ja muut? Painavatko nuo niitä tuotteita sitten pelkästään tilausten mukaan?

Kävisiköhän noille, että tekisi taiton kokonaan itse valmiiksi ja mokomat hoitaisivat vain painamisen ja markkinoinnin?

Holle, onko se Tyrnävän verikoirat -albumisi juuri tämän kautta julkaistu? Vai sekoitanko nyt puurot ja vellit sekaisin?

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 26.09.2003 klo 15:17:37 »
Hm, lueskelin noita sivuja ja tämähän vaikuttaa oikeasti kiinnostavalta. Itsellä ei oikein ole resursseja ruveta markkinoimaan kustanteita millekään kirjakaupoille - tekeminen vie jo tarpeeksi paljon aikaa.

Tuo kovakantisuus kyllä kiinnostaisi - täytyy varmaan ottaa ensi viikolla yhteyttä tuonne Pilotkustannukseen. Jos vaikka survoisi aluksi Loikkarit ihan koviin kansiin noiden paperiläpysköjen sijaan.. :) Hintakin voisi jukolauta jäädä järkeväksi ja noiden omakustannevihkosten kanssa pelaaminen minimiin.

Mitäköhän tuo levitys kirjakauppohin alkaen 274e tarkoittaa? Kustantaja tekee omalla kustannuksellaan muutamia kappaleita kuhunkin 110 liikeeseen, kunhan artisti maksaa tuon summan?

Jokos olet Holle voiton puolella tuossa jo? Paljonko albumeita on suurin piirtein myyty? Otitko tuon kirjakauppoihin levityspalvelunkin?
« Viimeksi muokattu: 26.09.2003 klo 15:22:53 kirjoittanut Juha Kouvalainen »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #8 : 26.09.2003 klo 17:33:31 »
Juu... Erittäin kiinnostava juttu. Tuohan ei tunnu edes miltään hirvittävältä rahastukselta vaan oikeastaan siellä taidetaan jopa hieman ajatella myös artistia itseään...

Olikos muuten siellä mitään puhettä väreistä?
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Holle

• Jäsen
« Vastaus #9 : 26.09.2003 klo 19:31:05 »
Onko nuo ilmoitetut hinnat sitten ulosmyyntihintoja vai pelkästään nettohintoja joihin lisätään myös kirjakaupan katteet ja muut? Painavatko nuo niitä tuotteita sitten pelkästään tilausten mukaan?

Kävisiköhän noille, että tekisi taiton kokonaan itse valmiiksi ja mokomat hoitaisivat vain painamisen ja markkinoinnin?
Pitäisi olla nettohintoja. Kirjalle on sitten myös suositus ovh. Just tuli postista tiedote jossa ilmoitettiin lisäalennuksista jos tilaa kirjoja enemmän.
Luulisi että ovat vain tyytyväisiä mitä enemmän asiakas tekee hommia , mutta en tiedä vaikuttaako se hintaan.
Ja homma perustuu tosiaan siihen että painetaan kysynnän mukaan . Itse en Verikoirille ole tilannut mitään ylimääräistä levitystä. Enkä tiedä myyntilukuja, raportteja tulee niin harvaan enkä ole kysellyt asiaa sen kummemmin . Veikkaisin että joku kolminumeroinen luku. Voitolla on jo silloin kun saa omat 85 kirjaa myytyä. Mutta kyllä itselle oli ensimmäisen opuksen valmistuminen sellainen juttu että johan siitä nyt vaikka maksaisi.
Kovakantiset kirjat ovat tulleet valikoimiin vasta äskettäin.
Tervetullut lisä ja aionpa luultavasti käyttää sitä hyväksi.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus

Kreegahbundolo

• Vieras
Vs: Pilot-kustannus
« Vastaus #10 : 10.06.2008 klo 13:56:44 »
Omakustannusyhtiö Pilot hakee konkurssia!

Kuuletteko kuinka kauniiden kirjaesineiden ja kustannustoimittamisen ystävät tanssivat pienen ilon tanssin ympäri Suomea?

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #11 : 11.06.2008 klo 00:58:53 »
Kuuletteko kuinka kauniiden kirjaesineiden ja kustannustoimittamisen ystävät tanssivat pienen ilon tanssin...

En, en kuule. En seuraa alan tapahtumia niin taajaan.

Kertoisiko joku enemmänkin?
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #12 : 11.06.2008 klo 08:59:38 »
En, en kuule. En seuraa alan tapahtumia niin taajaan.
Kertoisiko joku enemmänkin?

En voi sanoa, että tietäisin tanssin säveltä, mutta voisiko KreegahB. viitata siihen, että kyseinen kirjankustannustapa tunnetaan englannin kielellä termillä Vanity press. Siinä annetaan mahdollisuus sellaisille kirjailijoille, joiden taso ei riitä oikeille kustantamoille mutta halua julkaista kuitenkin on. Niinpä nämä kirjailijat maksavat kustantamolle siitä hyvästä, että se toimittaa, painattaa ja markkinoi hengentuotteet. Monesti vain tuo jälki ei ole kovin kummoista eikä markkinointiinkaan suuresti panosteta.

En tiedä Pilotista mitään, minkä perusteella minun pitäisi ajatella siitä hyvää taikka pahaa. Kuitenkaan sen talous ei ole nähtävästi perustunut laadukkaiden teosten myyntiin vaan siihen, että kirjailijat maksavat teostensa julkaisusta. Kun katselee teosluetteloa, niin eipä sieltä kauhean vakuuttavia teoksia löydy. Jos katsoo noita kustannusvaihtoehtoja, niin ensisilmäykseltä esim. palvelukustannus tuntuu lupaavan paljon, mutta ei tarvitse kauheasti katsella, kun havaitsee kuinka vähän kirjan eteen ylipäänsä tehdään eli kirjailija maksaa itsensä kipeäksi tyhjästä. Myöskään kirjoista ei kannata odottaa tulevan erityisen kauniita, siitä on loistavia esimerkkejä kustantamon sivuilla.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #13 : 11.06.2008 klo 09:42:27 »
Olen ollut paljon Pilotin kanssa tekemisissä l. kaikki Verikoirat on palvelukustannettu siellä.
 Minulle Pilotin konsepti (tähän asti) oli hyvä . Kertakorvauksen jälkeen kirjat saatavilla useista nettikaupoista, kirjavälityksestä ja kirjastopalvelun kautta ainakin verikoiria tuntui levinneen kirjastoihin tasaisesti ympäri maan ilman että siitä enää tarvitsi itse huolehtia mitenkään. Minun tapauksessani tällä oli merkitystä.
Nyt tilanne on ikävästi muuttunut ja itselleni tästä seuraa varmaan monenlaisia järjestelyjä.
Saapa nähdä josko joku virittää samantyylisen palvelun.

Myöskään kirjoista ei kannata odottaa tulevan erityisen kauniita, siitä on loistavia esimerkkejä kustantamon sivuilla.
Tämä kait menee kirjailijan piikkiin.
Sarjakuvat ja kuvitus

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #14 : 11.06.2008 klo 10:40:04 »
Kuuletteko kuinka kauniiden kirjaesineiden ja kustannustoimittamisen ystävät tanssivat pienen ilon tanssin ympäri Suomea?

Kirja on hyödyke, ja jos se on kaunis esine, se heikentää sen alkuperäistä käyttötarkoitusta eli sisällönvälitystä.

Elitistit haluavat ihmisiltä pois ainoankin palvelun millä saisi tuotoksensa läheisten, tuttavien ja paikallisen kirjaston hyllyyn.