Kenen piirtäjän jäljestä eniten pitää ja mikä oudoimmalta Texissä tuntuu on luonnollisesti hyvin subjektiivinen kokemus. Olen lisäksi aika saletti siitä, että nimenomaan se piirtäjä, jonka piirtämiä seikkailuja ensimmäiseksi Texiin tutustuessaan lukee, on kullekin useimmin se "oikea" piirtäjä. Itse luin ensimmäiset Texit 60-luvulla, ja hyvin pitkään oli vaikeaa hyväksyä muuta kuin Galepin piirrosta Texiin kuuluvaksi. Ticciin ja Letteriin ajan myötä tottui, Nicolo vaikutti lähinnä painotekniseltä häiriöltä. Ajan myötä myös moniin muihin piirtäjiin tottui.
Ilpo Lagerstedtin kirja "Minä Tex Willer" avasi hieman enemmän näkökulmia muihin piirtäjiin, mutta vielä enemmän vaikutti Janne Viitalan "Hornan kekäleet", jossa Janne ensinnäkin kertoo siitä kuinka häneen oli tehnyt vaikutuksen Apache Kidin komeat saappaat (Nicolon piirrosta) ja toisaalta kuinka hän kaiken kaikkiaan arvioi Texin piirtäjiä. Vaikka hänen arvioinnissaan lähinnä Gamba ja Muzzi saavat kyytiä muiden jäädessä samanarvoiseksi, niin silloin minua kiinnosti erityisesti se, ettei Janne sanonut Fuscosta mitään pahaa. Tuohon päivään saakka olin pitänyt Fuscoa (mikäli mahdollista) vielä Nicoloa onnettomampana tuhertajana, jonka piirrosjälkeä en ikimaailmassa Texiin haluaisi.
Sitten tutustuin Kvaakiin, jossa tapahtui suunnaton törmäys. Tex-keskustelijoiden parissa näytti siltä, että Galep ei ollutkaan mitään, vaan oikea kuonakasa (Pason kanta); ja omasta mielestäni vastenmieliset piirtäjät olivatkin suosiossa. Caramba! Maailma mullin mallin! Miten toiset ihmiset voivat nähdä asiat niin tyystin eri tavalla miten itse ne näin?
No, vaikka edelleenkin olen eri mieltä monista piirtäjistä, niin olen myös oppinut erittäin paljon Kvaak-keskustelijoiden ansiosta ja ymmärrän mielestäni myös näitä erilaisia näkökantoja.
Pitkä stoori, ja pitenee vaan. Selailin tuossa Texiä no 7, 1996, "Juhlava erikoisnumero", siinä oli Texin kirjoittajista ja piirtäjistä juttua, kirjoittanut Decio Cancio. Hän toteaa mm. : "Aurelio Galeppini alias Galep on Texin ensimmäinen piirtäjä ja pysyi ainoanakin sankarimme elämän ensimmäisen vuosikymmenen ajan. Tavallaan hän on arvostelun yläpuolella; hänestä tuli myytti Texin ystäville."
Saman artikkelin perusteella myös on helppo nostaa ne kaksi muuta Suurta Piirtäjää Texin historiassa eli:
Ticci
Letteri
Muut tulee kaukaa perästä, olivat sitten teknisesti (tai muutoin) kuinka taitavia tahansa.
Ja tässä samalla vastaus Mr. Fontille, miksi Galep on äänestyksessä ykkönen, siellähän sen kuuluu ollakin.