Kirjoittaja Aihe: Hellboy  (Luettu 45699 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Hellboy
« Vastaus #105 : 02.11.2008 klo 20:59:27 »
Tällä viikolla tuli uusi Mignolan taiteilema yksiosainen Hellboy eli Chapel of Moloch.

Aika perinteinen ja yllätyksetön Hellboy juttu tuo oli.
Taiteen puolella tuli jotenkin sellainen fiilis että oli pelkistetympää kuin aiemmin. Liekö hieman ruostetta kynässä kun ei ole viime aikoina paljon kuvittanut vai onko mies muuttanut tyyliään?

Via onko minulla zoppaa gorf... eikun silmät killissä?

brandon lee

• Vieras
« Vastaus #106 : 03.11.2008 klo 17:08:39 »
Luin juuri Hellboy - Wake The Devilin. Sivulla 10 (jos sivujen laskeminen aloitetaan ensimmäisestä varsinaisesta sarjakuvasivusta, lehdessä itsessään kun ei ole sivunumeroja) ja kolmannessa ruudussa on hauska yksityiskohta. BPRD:n päämajan seinällä roikkuvassa taulussa (Hellboyn pään yläpuolella) on miniatyyrikokoinen pelkistetty kuva Alistair (Aleister) Crowleysta, tuosta 1900-luvun alun mystikosta ja thelemiitistä. Samainen alkuperäinen mallikuva, jossa Crowley siis poseeraa nyrkit poskiaan vasten kartion muotoinen hassu tötteröhattu päässään, löytyy helposti esimerkiksi googlen kuvahaulla.

Tarkoittanet tätä kuvaa? -> http://lh3.ggpht.com/_Lj-79GoRlOs/RggOm2AjrmI/AAAAAAAAFZs/JH6ljFUfysc/crowley_pentagram.gif.jpg

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #107 : 03.11.2008 klo 17:50:06 »
Jep. Sama kuva. Alistair setähän se siinä...
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #108 : 06.11.2008 klo 17:35:47 »
Kaikille Hellboysta kiinnostuneille voi suositella Hellboy the companion-kirjaa.
Tämä on siis runsaalla kuvituksella varustettu kirja, ei sarjakuva.
Käy läpi tärkeimpiä hahmoja ja aikalinjan.
Rikastuttaa lukukokemusta kummasti ja auttaa hahmottamaan entisestään mitä Mignola on ajanut takaa milläkin valinnalla.
Bibliografiset viitteet ja Hellboyn syntyhistorian valotus lisäävät arvoa entisestään.
Kevyesti hintansa väärti opus.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #109 : 04.01.2009 klo 13:12:54 »
Ehdin lukemaan Pimeyden kutsun jouluna, mutta täytyy nyt kommentoida, että näitä Egmontin laadukkaampia julkaisuja on mukava lukea.

Toki se formaatti, jossa Ihmeneloset: Loppu julkaistiin on parempi, tämän puolalaisjulkaisun sivut kun imevät värit, minkä ansiosta yökohtaukset ovat niin tukossa, ettei silmä tahdo erottaa kuvista mitään ilman kunnon valaistusta. Mikäli tämän laatuinen paperi olisi vähänkään ohuempaa, värit tulisivat pahasti lävitse.

Mitä sisältöön tulee, tämä on toki väärä mielipide, mutta itse olen pitänyt Hellboy-tarinoita pahuksen tylsinä. Ne eivät oikein mene kauhusta, mutta ei niissä ole riittävästi toimintaakaan. En muista montako kokoelmaa kahlasin muinoin lävitse, mutta neljännen tai viidennen kohdalla minun oli vain todettava, etten nähnyt niissä sitä samaa kuin muut.

Toki on markkinoiden kannalta toivottua, että muutkin kuin Marvel ja DC saavat aikaan hittejä, ja sellaisia jotka vielä löytävät tiensä elokuviin. Lisäksi Mignolan kaltaiset lahjakkaat tekijät ansaitsevat aina menestyksensä.

Sitten tulee se vielä toinen väärä mielipide, mutta pidin Fegredon jäljestä Mignolaa enemmän. Tyyli tavoittaa Mignolan kuvituksen hengen täydellisesti, mutta on huolitellumpaa. Vertailin lyhyesti tätä kolmanteen ja neljänteen Hellboy-kokoelmaan, ja vaikka onkin vaikea sen tarkemmin asiaa pohtimatta osoittaa mistä tunne syntyy, mutta minusta Mignolan sivut näyttävät lähes paljailta tähän verrattuna.

Toisaalta Mignola on monesti tuskaillut kiireidensä kanssa, mutta kun avuksi saadaan Fegredon ja peräti Richard Corbenin kaltaista apuvoimaa, sitä olisi tullut käyttää jo aiemmin hyväksi.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #110 : 04.01.2009 klo 22:44:34 »
Mitä sisältöön tulee, tämä on toki väärä mielipide, mutta itse olen pitänyt Hellboy-tarinoita pahuksen tylsinä. Ne eivät oikein mene kauhusta, mutta ei niissä ole riittävästi toimintaakaan. En muista montako kokoelmaa kahlasin muinoin lävitse, mutta neljännen tai viidennen kohdalla minun oli vain todettava, etten nähnyt niissä sitä samaa kuin muut.

Tunnustan omaavani yhtä halveksittavan maun. Minustakin Hellboy on varsin tylsä, niin sarjakuvana kuin elokuvana.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #111 : 04.01.2009 klo 23:01:44 »
Tunnustan omaavani yhtä halveksittavan maun. Minustakin Hellboy on varsin tylsä, niin sarjakuvana kuin elokuvana.

Kaikkia ei tarvitse miellyttääkään, eikä jälkimmäinen elokuva ole mitenkään onnistunut.
Hellboy on minusta harvinainen sekoitus toimivaa sarjakuvaa jossa on takana paitsi graafista ammattitaitoa myös ymmärrystä tarinankerronnan päälle.
Tästä ei sarjakuvissa ylitarjontaa ole jos kohta muissakaan viihteen(/taiteen, jotkut tahtoo luulla itsestään liikoja) muodoissa.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #112 : 04.01.2009 klo 23:15:31 »
Hellboy on minusta harvinainen sekoitus toimivaa sarjakuvaa jossa on takana paitsi graafista ammattitaitoa myös ymmärrystä tarinankerronnan päälle.

Tämä on totta ja summaat hyvin Hellboyn vahvuudet.

Sarjakuvana arvostan Mignolan Hellboy-sarjaa suuresti, mutta lukijana toivoisin että kauhuelementtejä käytettäisiin nykyistä nokkelammin. Kiehtovistakin asetelmista huolimatta Hellboy ratkoo kaikki ongelmat napauttamalla vihulaisia turpaan tai räiskimällä aseellaan.

Hellboy-kokoelmilla on kuitenkin metka kyky houkutella lukijaa puoleensa vielä näin jälkikäteen selailemallakin. Kokoelmat onnistuvat jotenkin näyttämään kiehtovammilta kuin mitä ne lopulta ovat, mikä johtuu tietysti Mignolan voimakkaasta visuaalisesta otteesta.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #113 : 06.02.2009 klo 10:35:22 »
Hellboy-kokoelmilla on kuitenkin metka kyky houkutella lukijaa puoleensa vielä näin jälkikäteen selailemallakin. Kokoelmat onnistuvat jotenkin näyttämään kiehtovammilta kuin mitä ne lopulta ovat, mikä johtuu tietysti Mignolan voimakkaasta visuaalisesta otteesta.

Tuo on hyvä huomio! Toivottavasti näitä sarjakuvaromaaneja saadaan vielä lisää suomeksi.

Pst: Tässä legoversio... Ältsin hieno.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #114 : 27.03.2009 klo 11:48:21 »
Arvostelu Pimeyden kutsusta löytyy etusivulta.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #115 : 22.05.2009 klo 12:38:08 »
Mitenkäs, onko joku hankkinut noita library-versioita? Sinällään kiehtoisi tuo hieman isompi koko ja kovat kannet...

MTT

• Jäsen
« Vastaus #116 : 22.05.2009 klo 14:54:42 »

Jep, noi on todella hienoja opuksia.
Kun näkee itse kirjat niin hintakin tuntuu tuossa vaiheessa suorastaan edulliselta.
Tässä hankinnassa ei voi mennä metsään.

-MTT

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #117 : 22.05.2009 klo 17:35:02 »
Mulla on nuo kovakantiset ostoslistalla.

En niitä varsinaisesti tarvitse kun HB:t löytyy irtonumeroina. No, toisaalta puuttuu pieniä erikoisjuttuja kuten osa San Diegon fläbäreistä jne jotka noissa alpuissa olisi. Kovankantisissahan on vielä enempi ekstroja kuin tavallisissa kokoomissa ja tietysti se ISO koko.

Ainoa syy miksi on jäänyt toistaiseksi ostamatta on se että tälläkin hetekellä sarjishyllyt on aika lailla tupaten täynnä. Isompi kämppä on noiden kokoomien edellä siinä ostoslistassa...

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #118 : 01.06.2009 klo 09:21:58 »
*Puuh* Ostin sitten tuon ensimmäisen kirjan näiden kommenttien perusteella ja ongelma on sama kuin esim. Powersin kanssa eli isommassa painolaadussa on käytetty samoja originaaleja kuin normialbbareissa. Painolaatu on fontit mukaanlukien sahalaitaista. Kirja on komea, mutta viiva vaan on pilalla. Aika barksinkootut oli tämä ostos ja voin myydä eteenpäin hankintahintaan miinus sopiva summa, yhteydet yksärillä.  :-X

MTT

• Jäsen
« Vastaus #119 : 01.06.2009 klo 18:55:54 »
Oot sitten tosi tarkka :)
Yritin juuri selailla kirjaa ja löytää niitä sahalaitoja tuosta kirjasta. En vaan löydä. Mun mielestä painolaatu on edelleen tosi hyvä (vrt. Barksin Akussa jossa sahalaitaisuus oli todella selkeästi havaittavissa).

-MTT