Voro 2 on ilman muuta ansainnut paikkansa ehdokaslistalla. Ei mitään vikaa vaikka voittaisi joka vuosi kun uusia osia ilmaantuu! Sehän kertoo vain kyseisen sarjakuvan erinomaisuudesta.
Eli ei väliä, vaikka sama sarjakuva voittaisi joka vuosi. Okei miksi sitten pidetään kilpailuja, jos kerran sama voittaisi muutenkin.
Jos joku voittaa saman kilpailun joka vuosi...onko se hyvä. Mitä se kertoo itse kilpailusta.
Minusta sarjakuvataiteilijan pitäisi osata muuttua, kehittyä, kokeilla jotain erilaista, löytää mahdollisuuksia, uusia juttuja. Näin hän haastaa itsensä aina uudestaan ja uudestaan ja voisi löytää vieläkin ainutlaatuisempaa sarjakuvaa, jota sitten esitellä meille kuluttajille.
Katsokaa nyt esim. Hergeä. Okei Herge teki aivan mahtavia Tinttejä ja väki halusi nitä aina vaan enemmän, mutta Herge itse kärsi. Sen noista dokumenteista voi nähdä. Varmaan Hergekin olisi halunnut tehdä jotain muuta, mutta annettiinko hänen. Herge oli tehnyt itselleen oman vankilansa ja vanginvartijat oltiin me kaikki Tintti-fanit. Mitä ihmeellistä Herge olisi voinut keksiäkkään, jos hänellä olisi ollut siihen mahdollisuus. En usko, että se olisi jäänyt Tinttiin. Jäpällä oli mahdollisuuksia vaikka mihin.
Mun mielestä olis hyvä, jos tämmöiset Finlandia-kilpailut suosisivat mahdollisemman monia sarjakuvantekijöitä tai yrittäisivät innoittaa heitä tekemään jotain muuta, kokeilla jotain erilaista, etteivät jämähdä samaan kaavaan, koska se on tuttu ja turvallinen. Kukkonen on saanut jo Finlandiansa ja varmaan saanut siitä vetoapua sarjakuvansa tunnettavuuden edistämiseen. Annetaan muidenkin saada tuo sama. Mahdollisemman moni voittaisi Sarjakuva-Finlandian.
En osaa kirjoittaa tätä niin kuin ajattelen. Mä vaan ajattelen asiat näin!
Vaikka tässä nyt toivonkin sarjakuvantekijöiltä oppia uusia tapoja tehdä sarjakuvaa, niin itse olen vaikeampi tapaus. Vaikka yritänkin lukea mahdollisemman paljon sarjakuvia vuoden aikana. Melkein kaikki käännetyn sarjakuvan, aika paljon suomalaista. Silti sanon, että en lue tarpeeksi, En anna tarpeeksi mahdollisuutta määrätyille sarjakuville. Otetaan nyt esimerkiksi digi-sarjakuva: Olen yrittänyt tutustua niihin, mutta jotenkin se ei vaan toimi. En saa niistä samoja kiksejä kuin sarjakuva-lehdistä. Myös manga-sarjakuva on mulla jotenkin vaikeeta. En vaan osaa tai opi lukea niitä sillä lailla hassusti ja menen sekaisin ja sitten kyllästyn.
On toki, kuuluisin tupla-Nobelisti on Marie Curie
Aha no näköjään Nobeleissa sitten voi voittaa kaksi kertaa. Tätä en tiennytkään!
Mutta saiko hän Nobelinsa aivan samasta jutusta...en usko! Varmaan keksi jotain muuta ainutlaatuista!
Valitettavasti ihan minkä vaan, koska Makkosen Kalevala oli omasta mielestäni viime vuoden ehdottomasti paras kotimainen sarjakuva-albumi. Mutta minä olenkin ehkä outo.
Sitten meitä on varmaan kaksi outoa! Itse tykkäsin tuosta Kalevalasta todella paljon. Siinä oli sitä jotain...se tuntui niin suomalaiselta ja hienolta. Oikeasti järkytyin, että se jäi pois finaalista. Mutta Sarjakuva-Finlandiassa on ennenkin tapahtunut kaikkea outoa, joten kai pitäisi vain olla yllättymättä mistään.
Mutta onhan tuo kova lista... minkä niistä tiputtaisi pois jos Kalevalan pukkaisi tilalle?
Miksi tiputtaa ehdokkaita pois...eikö tuota 10 sakkia voisi lisätä...miksi pitää valita se 10. Ei meillä koipeliinissakaan ole mitään erityistä kiinteää finaaliin menevää lukua. Meillä on ollut 10-26 finalistia ja se on hyvä vain. Kaikille on jotain. Joo tiedetään...diktaattori ei ehkä jaksa lukea kaikkia sarjakuvia pienessä ajassa. Noh miksi ei anneta hänelle vain enemmän aikaa.