Author Topic: Seppo Mäkinen  (Read 2322 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Seppo Mäkinen
« on: 04.02.2018 klo 14:54:11 »
Aloitanpa keskustelua Seppo Mäkisestä, josta muutama maininta Kvaakin eri ketjuissa näytti löytyvän.

Mäkinen oli minulle täysin tuntematon nimi, ennenkuin pari päivää sitten huomasin Caliber Comicsin, jolle itsekin olen muutaman sarjiksen julkaisusta sopinut, uudelleenjulkaisevan(?) "Sherlock Holmes: Dr. Jekyll and Mr. Hyde" alpparin. Piti heti lähteä tutkimaan, että kukas tämä piirtäjä oikein on ja löysin Timo Kokkilan kirjoittaman artikkelin Sarjainfosta, vuodelta 1990 ( http://sarjakuvaseura.fi/fi/sarjainfo/arkisto/cat_view/21-sarjainfo/256-sarjainfo-61-70/152-sarjainfo-69 ). Mäkinen on artikkelin mukaan muuttanut Kanadaan jo 60-luvulla ja sieltä käsin piirtänyt lukuisia sarjakuvia, erityisesti käsikirjoittaja Martin Powellin kanssa. Lisää tutkiessani huomasin myös, että hän on tehnyt myös Marvelille sarjakuvan "The Pilgrim’s Progress" ja on näinollen varmastikin ensimmäinen suomalainen, joka on Marvelille töitä tehnyt?

Kenelläkään mitään muuta infoa miehestä? Comixologysta löytyi ainakin vuonna 2015 julkaistu sarjakuva, jossa hän on ollut piirtäjänä, joten jotain sarjakuvatöitä on tehnyt vieläkin.

Lurker

• Valvoja
Vs: Seppo Mäkinen
« Reply #1 on: 04.02.2018 klo 15:04:01 »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #2 on: 04.02.2018 klo 15:09:33 »
Itse törmäsin Neil Gaiman’s Mr. Herossa Mäkisen kynänjälkeen, mutta sehän on alunperin julkaistu yli 20 vuotta sitten. Tuoreempia töitä en ole nähnyt, enkä tiedä enempää kuin Sarjainfon artikkelissa on.

T.Kokkila

• Jäsen
« Reply #3 on: 21.02.2018 klo 11:31:42 »
Seppo Mäkiseen sain aikoinaan kontaktin, kun lähettelin englanninkielistä Kannus-lehteä erilaisille pienkustantajille myös Amerikkaan vuonna 1987. Jossain vastalahjana saadussa lehdessä mainittiin Makinen, ja kysyin yhteystietoja ihan mielenkiinnosta.

Makisestä on artikkeli myös Ilpo Lagerstedtin kirjassa Amerikansuomalaisia sarjakuvataiteilijoita (Tampere University Press, 2008), jonka voi näköjään nykyään lukea myös netissä:

https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/95457/amerikansuomalaisia_sarjakuvataiteilijoita_2008.pdf?sequence=1

Ainoa Suomessa julkaistu sarjakuva taitaa olla Punaniska-lehden numerossa 8/1995, johon hän piirsi Timo Varpion käsikirjoittaman länkkäritarinan, jonka minä tekstasin.

Makinen lähettää kyllä yhä sähköpostia aina silloin tällöin. Sarjakuvista taitaa kuitenkin olla jäänyt eläkkeelle, on kuitenkin syntynyt jo 1938.
« Last Edit: 21.02.2018 klo 11:39:02 by T.Kokkila »

JV

• Jäsen
« Reply #4 on: 21.02.2018 klo 16:08:37 »
Comicbookdb on loistava tietokanta etupäässä jenkkisarjakuvien osalta, ja sieltä löytyy ainakin osittainen Seppo Mäkisen  bibliografia. (Tai Makisen - ääkköset näyttää puuttuvan kansikrediiteistä järjestäen.)