Kirjastokappale on luettu.
Jos vaikka ensiksi niistä taustojen kopioimisesta: minun on myönnettävä tuosta aiemmasta viestistä poiketen että nyt kun luettavissa oli koko albumi eikä yksittäisiä malliruutuja, eivät ne Maggyssä oikeastaan
häirinneet, ainakaan kovin usein, vaikka niitä erikoisesti yritin katsella sarjakuvaa tästä näkökulmasta... Samanlaisena toistuvat supermarket-hyllyt tai pizzeria tai baarikalusto tuntuvat valtaosin "luonnolliselta" tyylilliseltä tehokeinolta.
Ainoa kohta missä tämä minun mielestäni ei toimi vaan pistää ikävästi silmään on oikeastaan sivun 41 jakso, jossa ensiksi on hirmuisen yksityiskohtainen lahjakauppa ym kaupunkimaisema joka pysyy tismalleen samanlaisena (vaikka hahmot sitten kyllä liikkuvat maisemassa), ja sitten seuraavalla rivillä Maggyn takki ja lahjakaupan viirit eivät liiku (josta tänne laitettiin näyte), ja sitten taas sitä liikkumatonta maisemaa... Tässä tulee liiaksi fiilinki kun katselisi lapsuuden "huomaa eroavaisuudet kahden kuvan välillä"-tehtäviä, ja syy on luultavasti siinä että tällä sivulla on erikoisen paljon pieniin ruutuihin piperrettyä detaljirikasta taustaa.
Oikeastaan taustoja enemmän häiritsee että niissä paljon puhutuissa staattisissa ruuduissa joskus päähenkilön ryhti tai asento ei oikeastaan muutu ruutujen välillä, mitä nyt käsi heilahtaa suuntaan tai toiseen (nopeasti pläräten esimerkiksi sivulla 33 baarimikon ryhti tuo etäisesti mieleen mallinuken jonka käsiä on hieman liikuteltu, Maggyn takki sivulta 41 tuli mainittua jo). Mutta tämäkin on jo enemmän sellaista virheiden etsimällä etsimistä. Esimerkiksi sivun 32 työnhakumontaasista pidän kovasti.
Mutta millainen se sarjakuva itse on. Hirveästi lisättävää ketjun aikaisempiin viesteihin ei oikein ole. Tykkäsin, jos ei maata järisyttävä. Mukavaa kerrontaa semmoisen arkisen, ihmisenkokoisen elämän yksityisetsivöinnistä ja henkilökohtaisen elämänsä antisankareista (genren nimi on kai "slice-of-life").
ärityksestä en pitänyt yhtään. Kaikki vaikutti likaiselta ja siihen sekaan räikeää punaista...
Mun mielestä nämä likaisenräikeänkylmät värit olivat osa sellaista vaikutelmaa että tämä on moderneista brittidekkareista inspiroitunut ja osa "arkista" tunnelmaa. Tuli hieman mieleen Ylellä pyörinyt brittidekkari Vera Stanhope, siitäkin on mulle jäänyt mieleen ankeaksi hienosäädetty värimaailma.