Miksei kirjamessuja voi pitää keväällä? 
Oli retorinen tai tai: siksi koska kirjamessut on aina järjestetty syksyllä senkin jälkeen kun ne lopulta saapuivat Helsinkiinkin.
Osa näistä myöhemmin perustetuista kirjamessuista ON keväällä.
Sarjisfestarien etu on paitsi itse sarjakuva, myös maksuttomuus vaikka ohjelma sisältää myös vieraita ulkomailta. Tämän selittäminen toisaalla euroopassa ja amerikassa asuville tuttaville on usein vaikeaa.
Ja vaikka myyntipyödät, pienlehtitaivas jne kuuluvat kuvastoon sarjakuvatapahtumissa on vähemmän kaupallinen pakko-ostamisen ja -myymisen henki läsnä.
Tänäkin vuonna ohjelmaa oli millä mitalla ja ainoana festarien puutteena voi mainita vain tuon alati epäkiitollisen ongelman, tiedottamisen.
Ei lainkaan siitä missä itse tapahtuma on, siitä ihmiset olivat kyllä selvillä, enemmän tämä kuka ja missä on vieraana/esiintyjänä/signeeraamassa.
Omat täkyt Sean Phillips ja Alan Davis kun kävivät ilmi kiitos tasan kvaakin, ei muiden lähteiden ja muutama tuttu (jotka, toisin kuin minä, ovat facebookissa) eivät siis ehtineet tehdä muutoksia omiin aikatauluihinsa koska mistään tämä ei käynyt järkevästi ilmi.
Jotkut kun eivät tule paikallisbussilla tai lähijunalla ja aika monella on elämä.
Siksi: tiedotus, kuka missä hyvissä ajoin ja selkeästi.
Sen kun saa korjattua kaikki kulkee kuin koiravaljakon vetämä mummo lumessa.
Säillehän kukaan mitään ei voi ja kun edeltänyt valitusvirsikin on lurautettu:
Festarin moniäänisyys on kasvanut ja hartiapankista oli talletettu jälleen paljon, iso kiitos hikeään tapahtuman eteen vuodattaneille.
Tapahtuma ei vain synny itsestään eikä edes omalla painollaan.
Vuoden vääntö oli palkitseva kokemus.