Oni Press oli vuosikymmenen alussa pieni, jännittävä kustantamo ja on sitä yhä tänään. Kustantajista moni on kasvanut sitä nopeammin. Oni sen sijaan on kasvattanut julkaisuohjelmaansa harkiten, ja pitäytynyt visusti erossa supersankareista.
Kiinnostavat sarjat uhkaavat hukkua tarjontaan. Lisäksi moni sarjoista näyttää kiinnostavilta, mutta niihin ei tule koskaan tartuttua. Tämä ketju on tarkoitettu asian korjaamiseen eli nostojen tekemiseen.
Tärkein syy ketjun aloittamiseen on
Bunker. Tehkää nyt tulevaisuuden minällenne palvelus ja painakaa nimi mieleen. Tästä kannattaa katsastaa ensimmäinen osa. Jos se iskee, niin iskekää epäröimättä jatkoon.
Itse tein kuukausi sitten yllättävän yövuoron. Valmistautumatta koitokseen millään tavoin etukäteen, tartuin ensimmäiseen osaan summamutikassa ja aamuyön tunteina kiskaisin koko sarjan (toistaiseksi 16 osaa) yhteen putkeen.
Tarina alkaa, kun joukko nuoria päättää kaivaa maahan ns. aikakapselin eli jättää tavaroita ja kirjeen tulevaisuuden minälleen. Lapio kuitenkin kolahtaa metalliin.
Ystävykset löytävät maan sisään kaivetun bunkkerin. Bunkkeri sisältää materiaalia tulevaisuudesta, jonka he ovat itse jättäneet. Nuoret ovat kurkoittaneet menneisyydestä tavoittaakseen menneisyyden versionsa. Kuten arvata saattaa, tulevaisuus on mennyt pahasti pieleen ja tiedossa on painavaa asiaa.
Käsikirjoittaja
Joshua Hale Fialkov ja kuvittaja
Joe Infurnari luovat huikean scifi-asetelman, jossa mysteerejä ja kieroilua riittää. Tekijät itse liittävät tämän Lost-sarjaan, mutta minulle herää vahvoja
20th Century Boys -assosiaatioita.
Visuaalinen ilme tässä on aivan huippua, ja toistaiseksi mitään Lostin kaltaista kiusaamista ei käsikirjoituksessa ole. Selkeästi tämä kulkee eteenpäin, enkä pahastuisi lainkaan jos tämä joskus päätyisi televisioon.
Eilen kokeilin, miltä maistuu scifisarja
Letter 44. Hyvältähän se maistui, ja loikkaan seuraavaksi kokoelmien puolelle.
Tarina alkaa uuden presidentin astuessa virkaansa. Edeltäjä on ajanut Yhdysvaltojen talouden kuralle ja maa on sekaantunut peräti kahteen samanaikaiseen sotaan.
Se, mikä tulee yllätyksenä, on että kolme vuotta sitten maa on lähettänyt yhdeksänhenkisen sotilaista ja tiedemiehistä koostuvan tutkimusryhmän tutkimaan asteroidien seassa piilottelevia muukalaisia. Julkisuudelta tämä on pidetty visusti piilossa.
Ensimmäisen numeron lopussa nämä sitten tulevatkin perille, eli sarja lähtee hyvin käyntiin, ja kirjoittaja
Charles Soule laskee pyydykset heti veteen.
Alberto Jiménez Alburquerque ei tyylittelyineen ole varmasti kaikkien mieleen, mutta persoonallinen ote kelpaa minulle mainiosti.
Kvaakissa on ennestään omat ketjunsa Oni-sarjoille
Wasteland ja tietenkin myös suomeksi käännettylle loistosarjalle
Scott Pilgrim, josta on myös kirjoittamani
Kvaak-arvio.
Sen sijaan
Meteor Men -sarjaa vain
kommentoin Luettua-ketjussa.
EDIT: Unohdin mainita, että Letter 44 -sarjan ensimmäisen numeron voi
lukea ilmaiseksi täällä.
EDIT 2: Lipsahti Letter 44 -kuvittaja ihan muuksi nimeksi.