Kirjoittaja Aihe: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia  (Luettu 7308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tojutu

• Jäsen
Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« : 18.05.2015 klo 18:55:47 »
Olen usein yrittänyt etsiä dokumenttejä sarjakuvista, piirtäjistä, käsikirjoittajista jne, mutta en ole löytyänyt paljoakaan niitä. Jonkun Will Eisnerin, Hergen ja Alan Mooren-dokumentin löysin youtubesta ja katsoin ja nälkä kasvoi syödessä joten pidemmittä puheitta: voitteko kertoa mulle muita hyviä dokkareita mitä olette löytänyt netistä missä tosiaan käsitellään sarjakuvia, niiden tekemistä jne? Kiitoksia!  :)

JanneT

• Jäsen
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #1 : 18.05.2015 klo 19:41:57 »
Ammatti: sarjakuvapiirtäjä -sarja tuli aikanaan Yle Teemalta. Ranskalainen dokumenttisarja, jossa mm. Lorenzo Mattotti, Asterix, manga, Joann Sfar ja Chris Ware. Joku taisi unohtua. Tuossa youtube-linkki Chris Waresta kertovaan pätkään: https://www.youtube.com/watch?v=xwoTqgwliCY

Jean "Moebius" Giraudista on näytetty dokumentti Teemalta parikin kertaa ja parilla eri nimellä suomennettuna. Ainakin nimellä Sarjakuvien sankari.

Herge-dokumentti näytettiin myös Teemalta jossain vaiheessa, en tiedä onko sama, jota tarkoitit.

Crumbin perheestä on tehty kanssa joskus 90-luvulla dokumentti, taisi olla David Lynchin tuottama, vaikkei ohjaama? Joku osaa varmaan täydentää näitä dokumenttien alkuperäisnimiä paremmin.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 18.05.2015 klo 19:58:19 »
Crumbin perheestä on tehty kanssa joskus 90-luvulla dokumentti, taisi olla David Lynchin tuottama, vaikkei ohjaama? Joku osaa varmaan täydentää näitä dokumenttien alkuperäisnimiä paremmin.

Terry Zwigoffin Crumb (1994). Ei ollut kuitenkaan
Lynchin tuottama, vaikka vähän lynchmaisia sfäärejä
liippaakin. On muuten mahtava dokkari.

Tojutu

• Jäsen
« Vastaus #3 : 18.05.2015 klo 20:03:13 »
Kiitos JanneT, täytyypä tsekata nuo sun linkit/ehdotukset! Ja, mä luulen, että se Hergen dokkari on sama minkä olen jo nähnyt ja olin ihan unohtanut, että olen katsonut myös tuo Moebiuksen-dokumentin, eli, jos joku laittaa tähän ketjuun vielä lisää linkkejä ja vinkkejä, niin niitä ei tarvitse enää mainita. Loistava tuo Moebius-pätkä oli kyllä, se mies on ollut aikamoinen nero sarjakuvan saralla  :)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #4 : 18.05.2015 klo 20:09:47 »
-- löysin youtubesta ja katsoin ja nälkä kasvoi syödessä joten pidemmittä puheitta: voitteko kertoa mulle muita hyviä dokkareita mitä olette löytänyt netistä missä tosiaan käsitellään sarjakuvia, niiden tekemistä jne? Kiitoksia!  :)

Löytyyhän niitä sieltä YouTubesta vaikka kuinka: hae hakusanoilla comic artist tai comics artist tai comics archive.

Tojutu

• Jäsen
« Vastaus #5 : 18.05.2015 klo 20:16:53 »
Löytyyhän niitä sieltä YouTubesta vaikka kuinka: hae hakusanoilla comic artist tai comics artist tai comics archive.

Joo, niin löytyy. Mutta mä en varsinaisesti jaksa katsoa pelkkää piirtämistä, niin hienoa kuin se onkin, vaan katson mielummin kokonaisia henkilökuvia missä kerrotaan ko. taiteilijoiden elämästä laajemmin.

Ja, muutenkin otan mielelläni uusia vinkkejä vastaan, koska vaikka olenkin harrastanut sarjakuvia pienestä pitäen, niin silti maailma on - ainakin mulle - vielä täynnä loputtomasti mahtavia artisteja jotka vaan odottavat, että minä löydän ne ja joiden töitä ja elämää tutkia. Näin ainakin mulla. 

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #6 : 18.05.2015 klo 20:18:58 »
Toinenkin vastaava ketju Kvaakissa. Toisella alueella ehkä hieman hämäävästi...
Telkkuohjelmille on oma ketjunsa, vai oliko useampikin? Toinen joka tapauksessa käsittelee sitä mitä kaikkea on vuosien varrella töllöstä tullu. ...Ja sitten tietenkin tekijäpuolen: Piirustusvideoita netissä.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2015 klo 20:26:53 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #7 : 18.05.2015 klo 20:25:31 »
Jos tekijähaastattelut kiinnostavat eikä kuva ole ehdoton niin podcasteinahan materiaalia löytyy aika kivasti kanssa. Vuosiin en ole kuunnellut, mutta aikanaan inkstuds taisi olla suosikkisivustoni.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #8 : 18.05.2015 klo 20:47:10 »
Voi näitä on: In Search of Steve Ditko, Grant Morrison Talking with gods, comics britannia, Future Shock! Story of 2000AD, The story of EC comics....

Itse odottelen että löydän jonkun järjellisen tavan nähdä She Makes Comicsin

Tojutu

• Jäsen
« Vastaus #9 : 18.05.2015 klo 21:11:41 »
Voi näitä on: In Search of Steve Ditko, Grant Morrison Talking with gods, comics britannia, Future Shock! Story of 2000AD, The story of EC comics....

Kiitos vinkeistä, Curtvile! Tuo Grant Morrisonin Talking With Gods täytyy ainakin heti katsoa sen verran hieno hänen luoma sarjakuva Joe The Barbarian ainakin on. Mulle ei tullut mieleenkään, että hänestäkin oltaisiin voitu tehdä dokumentti, mutta hienoa, että on.  :)

Muokkaus: tarkoititko muuten tuolla EC comicsilla DC comicsia?   ???
« Viimeksi muokattu: 18.05.2015 klo 21:13:48 kirjoittanut Tojutu »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #10 : 18.05.2015 klo 22:03:06 »
Crumbista on vanhempikin dokkari The Confessions of Robert Crumb TV-juttu vuodelta 1987. Aika härö ja riemastuttava sekin.
DVD:llä ihan suomi-painoksina ovat ilmestyneet ainakin Teräsmiehen uskomatonn tarina ja Mutants, Monsters & Marvels Stan Leen urasta ja elämästä.
Tintistä on tietenkin sitten se todella tyylikäs Tintin et moi, eli Tintti ja minä. Hergen vielä eläessä tehtiin (1976) Moi, Tintin (Minä, Tintti), joka sekin tuli joskus TV:stä. Tintin et moi on näytetty jo useita kertoja. Hergéstä on vielä tämmöinen lyhyt TV-dokkari: Tintin, Inside Hergé's Cartoon Archives. Se on suunnattu selkeästi vähän nuoremmille katsojille, mutta sisältää sekin muutamia hyviä kuvavälähdyksiä.
Suomalainen klasssikko on tietenkin Joho Gartzin 24 ruutua sarjakuvaa..

Timo
« Viimeksi muokattu: 18.05.2015 klo 22:05:33 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Tojutu

• Jäsen
« Vastaus #11 : 18.05.2015 klo 22:21:42 »
Crumbista on vanhempikin dokkari The Confessions of Robert Crumb TV-juttu vuodelta 1987. Aika härö ja riemastuttava sekin.
DVD:llä ihan suomi-painoksina ovat ilmestyneet ainakin Teräsmiehen uskomatonn tarina ja Mutants, Monsters & Marvels Stan Leen urasta ja elämästä.
Tintistä on tietenkin sitten se todella tyylikäs Tintin et moi, eli Tintti ja minä. Hergen vielä eläessä tehtiin (1976) Moi, Tintin (Minä, Tintti), joka sekin tuli joskus TV:stä. Tintin et moi on näytetty jo useita kertoja. Hergéstä on vielä tämmöinen lyhyt TV-dokkari: Tintin, Inside Hergé's Cartoon Archives. Se on suunnattu selkeästi vähän nuoremmille katsojille, mutta sisältää sekin muutamia hyviä kuvavälähdyksiä.
Suomalainen klasssikko on tietenkin Joho Gartzin 24 ruutua sarjakuvaa..

Timo

Kiitos paljon sinullekin Timo! Nyt rupeaa olemaan jo aika paljon materiaalia (huono sana, mutten nyt keksi parempaakaan) kasassa ja noiden katsominen vie ainakin multa hetken aikaa. Mutta, haluan panostaa asiaan ja katsoa kaikki noista parhaiksi ja mielenkiintoisimmiksi kokemani ja kiitän teitä tosiaan vastauksista! Ja vaikka olen vielä uusi täällä foorumilla, niin Kvaak.fi vaikuttaa ihan mukavalle paikalle, jossa näköjään saa paljon neuvoja ja tukea "vanhoilta parroilta" 8]

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #12 : 18.05.2015 klo 22:22:04 »
Muokkaus: tarkoititko muuten tuolla EC comicsilla DC comicsia?   ???

En vaan sitä amerikkalaista  sarjakuvakustantamoa jota syytettiin(väärin) koko comics coden synnystä: EC comicsia alunperin Educational Comics niminen myöhemmin Entertaining Comics.
Loi paljon sarjakuvia: rikosta, sotaa, scifiä, kauhua...ja valitettavasti nykyisin tunnetaan vain MADista.

Yksi joka kannattaa tietty katsoa on In Search of Moebius. Tullut pariin kertaan YLE teemaltakin. juurikin tuo JanneTn mainitsema.
Niitä ranskalaisia tac au tac-juttuja kannaatta sitten ihan taiteen takia.

« Viimeksi muokattu: 18.05.2015 klo 22:25:42 kirjoittanut Curtvile »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #13 : 18.05.2015 klo 22:27:56 »
IMDB löytää vain "Secret Origin: The Story of DC Comics" -filkan kun hakuun laittaa "The story of EC comics". Youtubesta löytää tällä hakuyhdistelmällä lyhyen kahdeksanminuuttisen, joka on "taken from a Horror Hall Of Fame broadcast in the early 90s, shortly before Gaines' death".

Timo

Tojutu

• Jäsen
« Vastaus #14 : 18.05.2015 klo 22:32:33 »
Loi paljon sarjakuvia: rikosta, sotaa, scifiä, kauhua...ja valitettavasti nykyisin tunnetaan vain MADista.

MADissäkin on - ainakin omalla tavallaan - jonkin verran aika nerokasta kamaa, jos sattuu tykkäämään sen kaltaisesta huumorista. Ainakin, oliko se nyt Sergio Aragonen jutut on aika hulvattomia. En nyt muista kun en ole niitä lukenut pitkään aikaan, mutta voisin kyllä taas seuraavan kerran käydessäni jossain hyvässä divarissa koittaa metsästää muutaman sellaisen luettavaksi.  :)
« Viimeksi muokattu: 18.05.2015 klo 22:34:11 kirjoittanut Tojutu »