Kirjoittaja Aihe: Ketkä harrastavat sarjakuvia?  (Luettu 5036 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Ketkä harrastavat sarjakuvia?
« : 07.01.2014 klo 15:43:13 »
HS se tutki tämänkin asian...

"HS jakoi Suomen kuuteen uuteen yhteiskuntaluokkaan

Leipätyöläisten luokkaan kuuluvat ovat peruskoulun tai lukion käyneitä ihmisiä, joilla ei ole vahvaa ammatti-identiteettiä. Työ on monelle lähinnä keino rahoittaa elämistä. Siksi työpaikat ja ammatitkin voivat vaihtua tiheään.

Työ on monelle lähinnä keino rahoittaa elämistä.
Ammatteja ovat esimerkiksi kaupan myyjä, tarjoilija, puhelinmyyjä, freelanceri, taksikuski. Miesleipätyöläiset harrastavat esimerkiksi sarjakuvia ja luonnossa liikkumista."

Miesleipätyöläiset?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Ketkä harrastavat sarjakuvia?
« Vastaus #1 : 07.01.2014 klo 15:59:42 »
Jaa-a... heh

Mutta ketkä piirtävät? Työkseen siis. "Asiantuntija"-palkki ampaisi luokkakoneessa pari pykälää isommaksi kun laitoin ammatikseni sarjakuvapiirtäjä. Lopputuloskin oli "Asiantuntija".
Koneessa kysellään harrastuksista; Lukeminen: "korkeakirjallisuus", "tietokirjallisuus", "dekkarit". "Sarjakuvat" -vaihtoehdon edessä ei ole sanaa "lukeminen".
Onko muuten esim pop-musiikin harrastaminen sen kuuntelemista vai soittamista vai molempia?

Timo

Holle

• Jäsen
« Vastaus #2 : 07.01.2014 klo 16:32:42 »
Tein tuon muutama päivä sitten ja sain arvion: "Työelämästä syrjäytynyt, rahaa riittää vain välttämättömään, sosiaaliset ja terveydelliset ongelmat kasautuvat. Harrastuksia vähän." En tunnista itseäni edes pinnistelemällä.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 07.01.2014 klo 17:46:48 »
Mainiota viihdettä. Periaatteessa kiinnosti tuo Kuukausiliitteen juttuidea, mutta en ole ehtinyt lukea (nyt en enää aio tuhlata siihen aikaani). Sen verran menee huumorin puolelle, kun kokeilin luokkakonettakin, että tuo taitaa olla yhtä lähellä totuutta kuin mikä tahansa tilasto.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #4 : 07.01.2014 klo 17:58:51 »
"Eliitin" raja taisi olla viiden tonnin kuukausipalkka. Sillä tilillä kyllä saisi ostettua mukavasti sarjakuvia...

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #5 : 07.01.2014 klo 18:09:59 »
Hauska juttu, oman kokemukseni mukaan tyypillinen sarjakuvanharrastaja on ns. sinikaulustyöläinen... Kipuajat ja eliittikö eivät muka harrasta sarjakuvia...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 07.01.2014 klo 18:13:59 »
Mä en tunne ketään sarjakuvaharrastajaa.

Clavia Z

• Kummajainen
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 07.01.2014 klo 18:36:18 »
Olisipa hauska tietää miltä aloilta / mistä yhteiskuntaluokista niitä sarjakuvaharrastajia löytyy. Vanhempani ja heidän sukunsa ovat kaikki keskiluokkaa ja työskentelevät moninaisilla aloilla, mutta yksikään ei keräile sarjiksia eikä ole koskaan tehnyt kynällä muuta kuin kirjoittanut. Minä taidan olla matalapalkkaisin koko sakista, ja piirtämisharrastukseni kanssa ihan yksinäinen susi. Ketään tuttavaakaan ei sarjikset hirveästi nappaa.

Ei ihme että on orpo olo olen Kvaakissa.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2014 klo 18:38:42 kirjoittanut Clavia Z »

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 07.01.2014 klo 18:42:45 »
Tein tuon muutama päivä sitten ja sain arvion: "Työelämästä syrjäytynyt, rahaa riittää vain välttämättömään, sosiaaliset ja terveydelliset ongelmat kasautuvat. Harrastuksia vähän." En tunnista itseäni edes pinnistelemällä.

Sama meikäläisellä. Internetylävitonen.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #9 : 07.01.2014 klo 19:04:52 »
Enpä taida tuntea minäkään. Sarjakuva-amatöörejä sen sijaan kyllä.  :)

Piti oikein konsultoida Wikipediaa että mitä sillä luokalla tarkoitetaan:
Lainaus
Väestön katsotaan jakautuvan koulutuksen sekä taloudellisen ja ammatillisen aseman mukaisiin yhteiskunnallisiin luokkiin.
Mutta eihän tuokaan tarkoita yhtään mitään nykyaikana kun koulutus ei välttämättä takaa mitään taloudellista tai ammatillista asemaa. (Ja vanhempien ammatit tai tulot vielä vähemmän.) Olisin jopa valmis menemään niin pitkälle että vain varallisuus/tulot ratkaisevat nykypäivän luokkastatuksen. Joka status sitten taas ei kerro muuten mitään siitä ihmisestä. Se kertoo vain sen paljonko on millä mällätä eli kuluttaa.

Kyllähän Suomi on ollut sosioekonomisesti niin homogeeninen paikka että kaikki tiettyihin ikäpolviin kuuluneet on täällä lukeneet sarjakuvia, luokasta riippumatta. Tai ainakin näin väitän omien törmäilyjeni pohjalta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #10 : 08.01.2014 klo 09:43:39 »
Mitenkähän paljon niitä sarjakuvia pitää lukea, että se katsotaan harrastamiseksi?
Kaikki ovat niitä sanomalehdistä lukeneet.
Olen minä muutamia dekkareita lukenut, mutta en voi sanoa harrastavani.

Timo

äyni

• Jäsen
« Vastaus #11 : 08.01.2014 klo 13:21:07 »
Olisin jopa valmis menemään niin pitkälle että vain varallisuus/tulot ratkaisevat nykypäivän luokkastatuksen. Joka status sitten taas ei kerro muuten mitään siitä ihmisestä. Se kertoo vain sen paljonko on millä mällätä eli kuluttaa.

Kuukausiliitteen jutussa ollut Donner olisi eliittiä, vaikka sillä ei olisi rahaa ensinkään. Mutta eliitin lisäksi ne muut luokat oli täyttä soopaa. Muut luokat määräytyy aika pitkälti rahan perusteella.

Minusta sen luokkakoneen mielenkiintoisempi anti oli erikseen mainittu kulttuuriluokka tjsp. Se varsinainen luokka keskittyi liikaa tulotasoon ja koulutukseen, se jälkimmäinen arvio kuvasi minusta itseäni paljon paremmin.

Divine

• Sykkivä
  • Jäsen
  • Rega flexis mur!
« Vastaus #12 : 08.01.2014 klo 14:02:24 »
Mitenkähän paljon niitä sarjakuvia pitää lukea, että se katsotaan harrastamiseksi?
Kaikki ovat niitä sanomalehdistä lukeneet.
Olen minä muutamia dekkareita lukenut, mutta en voi sanoa harrastavani.
Aloitusviestin kuvaus miesleipätyöläisestä kuvaa aika hyvin minua. Osaan (sanotaan nyt vaikka työpaikkaan liittyvästä) tuttavapiiristäni verrattuna ostan ja luen aika paljon sarjakuvia. Käyn joskus sarjakuvatapahtumissa ja seuraan sarjakuvafoorumia, joskus jopa kirjoittelen sarjakuvasta, mitä nämä tyypit eivät tee koskaan. Heihin verrattuna ja varmasti ainakin heidän mielestään olen 'sarjakuvaharrastaja'. 

Toisaalta siihen verrattuna miten täällä Kvaakissa näen muiden lukevan ja tekevän sarjakuvan parissa olen pelkkä nöösipoika.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #13 : 08.01.2014 klo 14:02:47 »

En minäkään veljeäni lukuun ottamatta, sarjakuvat ovat olleet yhteinen harrastuksemme. Asiantuntijaksi tuossa luokkakoneessa päädyin, kuten arvelinkin. Tällaisissa luokitteluissa päädytään väistämättä tilanteisiin, joissa yksittäiset henkilöt kokevat, etteivät kuulu mihinkään mainituista ryhmistä. Voi työhönsä välillä leipääntyä korkeakoulutettukin ammatti-identiteetistä huolimatta.

koivisto

• Jäsen
« Vastaus #14 : 08.01.2014 klo 14:51:45 »
Käsite sarjakuvanharrastaja on kovin epämääräinen. Tutkimus on siis hutkimus.

Väittäisin, että valtaosa jenkkisarjiksia lukevista on akateemista porukkaa. Sellaisia kuin itsekin olen.