Vaikuttaisi siltä että tosiaan noin montaa kalvoa on käytetty koska se olisi varmaan nopein ja vähiten sähläilylle altis metodi. (Verrattuna siihen että värittäjä tekisi jokaisen CMYK osavärin valmiiksi yhteen kalvoon.) Värittäjä pystyy siis tuossa mekaanisesti toistamaan sävyt ohjeen mukaan eikä tarvi funtsata että mites se ruskea nyt sekoitettiinkaan. Vaikkapa kalvo kerrallaan ensin värittää sivulta kaikki Y1-kohdat sitten Y2 jne.
Kun kaikki yhden värin 4 kalvoa ovat valmiit ne laitetaan päällekkäin (kuvassa toiseks alinna) ja kuvataan/rasteroidaan reprossa. Näin saadaan se keltaisen painofilmi (alin esim.)
Kalvot taas tod. näk. pystyy pesemään ja käyttämään uudelleen toiseen värityshommaan. Itse olen ollut siinä luulossa että kompaktin pinnan täydentävät rasteriprosentit olisivat olleet 20, 40 ja 60. Vanha sarjispaperi oli sen verran huokoista että pisteenkasvua tuli hyvinkin se 5-10%, joten lopputulos painettuna olisi sitten ollut suunnilleen se 25, 50, 75. Watchmenin painamisen aikoihin kyllä taisi jo olla paremmat paprut joten siinä mielessä voin kyllä uskoa Higginsiä. Se miten isoja rasterin "pallukat" on, riippuu siitä miten tiheän kalvon läpi rasterointi tehdään. Mitä parempi paperi, sitä hienojakoisemman rasterin se sietää tukkeutumatta.
Värien heilahtelu vanhoissa lehdissä johtuu tosiaan siitä että kohdistusmerkit on menneet jossain vaiheessa painofilmin väärään kohtaan tai todennäköisemmin siitä että paperi ei ole sattunut olemaan painokoneessa ihan siinä missä piti. Näitähän voi sattua edelleen vaikka enää ei tuota selluloidivaihetta olekaan.