Kirjoittaja Aihe: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?  (Luettu 51479 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #120 : 10.06.2013 klo 19:17:23 »
Kritiikki kannattaa yleensä aloittaa jollakin positiivisella seikalla ennen kuin nostaa sen negatiivisen asian eteen. Järjestys mieluummin näin päin.

Usein huomaa arvostelussa melskattavan jostain aika pienestäkin asiasta ja sitten vasta loppulauseessa todetaan, että olihan se silti ihan hyvä...

Sarjakuva on ollut bisnestä Suomessa alusta asti (Pekka Puupää, Muumit) ja se alkaa olla sitä taas. Yleensä kuitenkin pienessä mittakaavassa. Totta, ei voi kuvitellakaan, että pärjättäisiin elektroonisille peleille. Ei se silti tarkoita, etteikö sarjakuvallakin oma mediakolonsa voisi olla.


Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #121 : 19.06.2013 klo 12:00:16 »
Sarjakuva on ollut bisnestä Suomessa alusta asti (Pekka Puupää, Muumit) ja se alkaa olla sitä taas. Yleensä kuitenkin pienessä mittakaavassa.
Jos bisnekseksi luokitellaan mikä tahansa millä yksi tai kaksi ihmistä elää, niin sitten. Tarkoitin siis että Suomessa ei ole sarjakuvateollisuutta, toisin kuin Yhdysvalloissa, Japanissa ja Ranskassa. Ei edes sellaisia isompia kotimaiseen tuotantoon pohjaavia studioita tai kustantamoja, joita muistakin kuin noista maista löytyy. Yhtä naurettava lause on tuokin, sillä Suomessa ei ole kovin montaa muutakaan teollisuuden alaa, jos verrataan ulkomaisiin teollisuuksiin.

Puupää oli Fogelille sivubisnes ja Muumit taas (lasten)kirjahahmoja. Molemmat aikanaan orastavia esimerkkejä hahmoteollisuuden mahdollisuuksista. Hahmoteollisuudesta voikin nykyjään jo puhua meillä juuri Muumien ja Rovion ansiosta.

Hauskasti kyllä sarjakuvan arvostus ja näkyvyys kasvoi vuosituhannen vaihteessa kun uutiset Juban myynneistä ja tienisteistä levisivät. Toki muutenkin tehtiin työtä asian eteen, mutta kyllä ala vaatisi sellaisen oman Tezukansa, jolla olisi sekä taiteellista että bisnesosaamista. Tästä kriitikotkin voisivat päästä osille siinä sivussa. Jonkin "arvokkaan" kommentointi kun on merkityksellisempää kuin pienten piirien näpertelyn.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #122 : 19.06.2013 klo 12:13:25 »
Puupää oli Fogelille sivubisnes ja Muumit taas (lasten)kirjahahmoja.

Pekka Puupää/Kalle Träskalle oli Osuusliike Elannon "mainoshahmo", ja menestyksekäs sellainen - eli bisnestä jos mikä.

Muumit ovat olleet yhtä paljon sekä sarjakuvahahmoja että lastenkirjahahmoja, ja suomalaisittain katsoen tosi isoa (sarjakuva)bisnestä jos mikä.

Toki nämä kaksi ovat poikkeuksia, vaikea löytää muita vastaavia esimerkkejä.

Hmm, tämä keskustelu ei taida enää liittyä sarjakuvakriitikoihin.

Jari Lehtinen

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 4 011
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #123 : 19.06.2013 klo 12:51:31 »
Karri Laitisen aloitteesta olen vedellyt toisinaan Orivedellä kurssia ”sarjakuvasta kirjoittaminen”. Pari päivää ja harjoitustehtävä.

Ei se mitään erityisempää sisällä. Klassiset kritiikin kirjoitustavat ja periaatteet, joista kaikista olen hieman eri mieltä, Platon ja Koraani, El Greco ja Luther, ainaiset kysymykset siitä, mitä saa sanoa ja mitä pitäisi sanoa, joista niistäkin olen jokseenkin eri mieltä. Minulla on mukana vitsikirjana Teivas Oksala, josta heittelen herjoja, jotka antavat käsityksen klassisesta näkemyksestä. Sitten vartissa taitelijakuvan ja taiteenfilosofian historiallinen kehitys ja lopuksi postmodernismi, josta muistan mainita, että se on ikäloppu ja vanhentunut virtaus, joka odottaa vain että joku tulisi ja syrjäyttäisi sen.

Hauskinta tunnilla on koota taululle teoksen eri ominaisuuksia, joihin saattaa sisältyä jotakin huomioimisen arvoista. Sitten kun taululla on 30 asiaa, totean että niin muuten, normaalissa lehtikritiikissä teillä on tämän kaiken sanomiseen tilaa 150 tai 300 sanaa, joten taitaa olla parasta karsia tärkein esiin. Jos kirjoitatte Kvaakiin tai blogiin, niin saatte laverrella niin paljon kuin viitsitte.

Viimeiseksi päädytään johtopäätökseen, että kiusallisen paljon on kysymys siitä, mitä kriitikolla itsellään on ammennettavaa aikana, jolloin vanhanaikainen yleissivistys on joko kumottu tai käynyt mahdottomaksi hallita. Taiteilijalla on vapaus tehdä mitä tahansa mistään välittämättä, mutta kriitikolla ei sellaista oikeutta ole. Kriitikko on journalisti, jolla on tiedonvälitystehtävä, ja lukija odottaa häneltä asiaa. Tyylistä en sano mitään. Itse yritän ajatella optimistisesti, että jokaisella teoksella on jokin ansio, ja on oikein tuoda se esiin.

Simon Cowell lausui idolikilpailussa Jedwardista tunnetut sanansa ”not very good and incredibly annoying”. Jedwardin energiset esitykset olivat muutoin kelvollisia, paitsi että parivaljakko ei osannut tanssia eikä laulaa. Yleisö kuitenkin äänesti sinnikkäästi Jedwardin jatkoon kerta kerran jälkeen ja buuasi Cowelille, jolloin Cowell lausui merkittävät sanansa: ”Tiedättekö mitä. Sillä mitä minä sanon, ei ole merkitystä, koska tämä yleisö täällä on selvästi päättänyt, että se haluaa rakastaa teitä. Näin tämä toimii.” Toisinaan tulee miettineeksi, eikö Cowellin huomio yleisönsuosiosta ole  julmin mahdollinen kritiikki, minkä maailmassa voi kuulla.

Viime aikoina olen pähkäillyt kirjoitusta, jossa puolittain provokatiivisesti on nimetty F.Wertham kaikkien aikojen parhaaksi sarjakuvakriitikoksi - koska hän on ottanut kohteensa tosissaan. Ja se on totta. Se, mikä Werthamilta jäi puuttumaan, kertoo olennaisia asioita taidekritiikistä.

Jotakin tuollaista.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #124 : 19.06.2013 klo 13:00:46 »
lopuksi postmodernismi, josta muistan mainita, että se on ikäloppu ja vanhentunut virtaus, joka odottaa vain että joku tulisi ja syrjäyttäisi sen.

"Syrjäyttäminen" ja "vanhentuminen" ovat modernistisia juttuja. Postmodernismin yli ei voi päästä perinteisillä vallankumoustekniikoilla - ne imaistaan osaksi sitä.

Jari Lehtinen

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 4 011
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #125 : 19.06.2013 klo 13:15:06 »
Luotan paradigman vaihdokseen.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #126 : 19.06.2013 klo 13:17:46 »
Niin minäkin. Se ei vain voi olla paluuta moderniin.

Arkaaiseen, ehkä.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 841
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #127 : 19.06.2013 klo 16:06:18 »
Luotan paradigman vaihdokseen.

Kulttuurintutkimuksessa digitaalinen aika on jo viimeisen kymmenen+ vuoden aikana muuttanut tieteellistä viitekehystä. Taiteilija henkilönä ja taiteentekemisen prosessi ovat nykyään keskipisteessä. Milloinkaan aikaisemminhan eivät taiteilijat ole olleet näin näkyvästi ja kuuluvasti esillä arkihenkilöinä, niin mediassa kuin internetissä.

Vanha taiteentutkimushan oli teoskeskeistä. Sitten postmodernismissa kiinnostuttiin taiteilijasta taidemaailman virtauksissa. Nykyään tutkimuksen kohteena on taiteilijan oma maailma ja työhuone.

Historiallisessa mielessä tämä ei tietenkään toimi ihan yksi yhteen. Ei, emme löydä Gallen-Kallelalta blogimerkintää, jossa hän valottaisi suhdettaan Aino-triptyykkiin. Täytyy tyytyä säilyneeseen historialliseen lähteistöön.

Kuitenkin aikalaistutkimuksen suuntaukset heijastuvat myös historialliseen tutkimustyöhön.

Edeltävässä täytyy myös muistaa, että koskaan aikaisemmin ei myöskään tieteellinen kenttä ole ollut näin virtaviivaisen viitekehyksen kanssa tekemisissä. Digitaalinen aika kun tuuttaa lähdemateriaalia vähän joka lävestä.

Elokuvapuolellahan esimerkiksi tallenteiden ekstramateriaalit kommenttiraitoineen ovat parhaimmillaan erittäin informatiivisia. Pahimmillaan kylläkin häpeilemätöntä kaupallista selkääntaputtelua ja lässynlässyttelyä.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #128 : 19.06.2013 klo 17:15:08 »
Karri Laitisen aloitteesta olen vedellyt toisinaan Orivedellä kurssia ”sarjakuvasta kirjoittaminen”. Pari päivää ja harjoitustehtävä.
Olihan meillä LAMKin sarjakuvaopinnoissakin 10 vuotta sitten päivän verran teemana kritikki ja sarjisten analyysi. Noiden tuottaminen ja niihin suhtautuminen sekä samalla oman tekemisen perusteiden ja tavoitteiden mietiskely.
Lähinnä tuon osion tavoite oli kai valmistaa siihen että kritiikkiä tai palautetta ei kovin paljon kurssin jälkeen tule herumaan ja sekin vähä mitä tulee, on suurimmaksi osaksi tekijän kannalta yhdentekevää. Ja että olisi hyvä jotenkin itse ymmärtää, miksi on näissä hommissa.
Yleisviihdyttävänä tehtävänä jaoin porukan kahtia. Toisia pyysin kirjoittamaan kehuvan ja toisia lyttäävän analyysin sarjakuvasta jonka jaoin kaikille monisteena. Tehtävän purku oli sitten näiden mielipiteiden vertailua.

postmodernismi, josta muistan mainita, että se on ikäloppu ja vanhentunut virtaus, joka odottaa vain että joku tulisi ja syrjäyttäisi sen.
Eikös ironinen ja samalla kaiken hyväksyvä lähestymistapa syrjäyttänyt postmodernismin? Itse ainakin kovasti odotan jo ironian ajan päättymistä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jari Lehtinen

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 4 011
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #129 : 19.06.2013 klo 19:18:42 »
Eikös ironinen ja samalla kaiken hyväksyvä lähestymistapa syrjäyttänyt postmodernismin? Itse ainakin kovasti odotan jo ironian ajan päättymistä.

Silmiin on sattunut sieltä ja täältä armotonta ironian parjausta, ja minulle on jäänyt täysin tutkimattomaksi, mitä sillä tarkoitetaan. Täältä katsottuna ironia on erittäin postmodernia; täysin vakavissaan oleva on hullu tai idiootti. Kuten onkin.

Jos jokin postmodernissa juuri oli hyvää, niin se, että vapautti ahdasmielisestä ohjelmallisuudesta, oikeassaolemisesta, opettawaisuudesta, ja auttoi katsomaan asioita suhteellisuudentajuisesti. Siksi se onkin poliitikkojen hampaissa. (Tosin selväksi on käynyt, että jokin hra Saarakkala ei edes tiedä, mitä postmoderni tarkoittaa, mutta sehän onkin vain ironista.)

Mutta se olikin jännittävimmillään ja virkistävimmillään joskus 30 vuotta sitten ja yhä useammin herää kysymys, eikö millään mitään tuoreempaa olisi tarjolla.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 841
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #130 : 19.06.2013 klo 19:55:19 »
Eikös ironinen ja samalla kaiken hyväksyvä lähestymistapa syrjäyttänyt postmodernismin? Itse ainakin kovasti odotan jo ironian ajan päättymistä.
Tämä on totta. Valitettavasti yksi digitaalisen ajan seuraamuksista. Tekemisen helppous ja vastaanoton välittömyys ovat luoneet idiotismin aikakauden. Kritiikistäkin on tullut lonkalta heitettyjen herjojen tai blurbien potpuria.

Ironiaan vedoten on tekijän mahdollista suoltaa käytännössä mitä vaan. Sitten täysin kritiikitön yleisö taputtaa käsiään omalle ironiantajulleen.

Onneksi kokonaiskuva ei ole aivan noin synkkä. Mietittyä ja taitavaa taidetta kyllä tehdään yllin kyllin. Yleisön löytyminen onkin sitten se haaste. Viihdeteollisuuskin kun tuntuu koko ajan menevän vaan kohti yhä yksinkertaisempaa formulaa. Yleisön lyhytjänteisyys sanelee tuottajaportaan ehdot. Helppous ja nopeus.

Tämä yksinkertaisuus siivilöityy myös kritiikkiin. Yksityiskohtaiset arvostelut ovat nykyään aika harvinaista herkkua. Suurtenkin lehtien kritiikit ovat aika heppoisia. Joko arvostelijat eivät oikeasti tiedä mitään, tai sitten heitä on ohjeistettu, että vaiva ei ole sen väärtti, kun eihän pidempiä jaaritteluja jaksaisi kukaan edes lukea.

Silmiin on sattunut sieltä ja täältä armotonta ironian parjausta, ja minulle on jäänyt täysin tutkimattomaksi, mitä sillä tarkoitetaan. Täältä katsottuna ironia on erittäin postmodernia; täysin vakavissaan oleva on hullu tai idiootti. Kuten onkin. 

Olet oikeassa, että ironia on kanonisoitu osaksi postmodernismia. Tässä on kuitenkin huomioitava, että esimerkiksi pop-taiteen virityksiin sisältyi myös idea.

Nykyään metamodernismissa :P ironialla ei tarvitse enää viitata yhtään mihinkään. Ironisoidaan ironiaa.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #131 : 19.06.2013 klo 20:36:44 »
Se mitä JJalonen nimittää metamodernismiksi vastaa kaiketi sitä mitä minä kutsun postmoderniksi.

Siis se ei ole tyylisuunta vaan konditio, tilanne. Mitään uutta ei enää synny, vaan ainoastaan yhdistellään menneen maailman sirpaleita eri tavoin.

Enää ei tule kymmenen vuoden välein ketään, joka sanoo mitä tehdään. Muutaman kerran vuodessa voi löytää jonkun tuoreen tuntuisen jutun (kombinaation) jos oikein hakemalla hakee.

Ainoastaan yritys paeta postmodernia synnyttää ironiaa, joka tahallista tai tahatonta.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 841
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #132 : 20.06.2013 klo 00:45:48 »
Se mitä JJalonen nimittää metamodernismiksi vastaa kaiketi sitä mitä minä kutsun postmoderniksi.

Sinä olet sitten jo auttamattomasti pudonnut vauhtipyörästä. Minä vielä yritän roikkua reunassa kiinni ja olla hip(pi). :laugh:

Tuolla todellisuutta analysoivissa tieteenaloissa on koko 2000-luku pähkäilty, että mitä aikaa nyt eletään.

Modernismi ja postmodernismi ovat teollisen vallankumouksen synnyttämää jatkumoa. Ensimmäinen positiivista uskoa uuteen uljaaseen maailmaan; jälkimmäinen reagointia, kun kaikki ei mennytkään aivan putkeen.

Postmodernismi on ollut taiteentekemisen ja -teorian ponnistusalustana 1950-luvun lopulta lähtien. Sitä on kuitenkin myös kritisoitu sen epäjohdonmukaisuuksista ja sisällyksettömyydestä.  Bittivallankumos vuosituhannen vaihtuessa on vain nostattanut lisää hajaääniä, niin taiteellisissa, kuin myös akateemisissa piireissä. Termiäkin pystyy venyttämään vain tiettyyn epäuskottavuuspisteeseen saakka. Todellisuus on kait ajanut ohi postmodernista.

Uusia nimityksiä on koitettu lanseerata. Löytyy post-postmodernismi, pseudomodernismi, digimodernismi, metamodernismi... yksikään ei ole vielä tarttunut yleiskieleen.

Siis se ei ole tyylisuunta vaan konditio, tilanne. Mitään uutta ei enää synny, vaan ainoastaan yhdistellään menneen maailman sirpaleita eri tavoin.

Virtuaalitodellisuushan oli yksi postmodernismin lempilapsista. Onkin huvittavaa havaita, miten hukassa 1980- ja 1990-luvun spekulaatiot ovat nykypäivän todellisuudesta. Kuinka arkipäiväistä teknologia on, käytännössä huomaamatonta.

Silti väittäisin, että konsolipelit ja pc-pelit ovat jotakin uutta. Itse löydän jostain Dead Space-peleistä aivan erityislaatuista potkua. Näissä yhdistyy taiteellinen nautinto hienoista graafisista yksityiskohdista, kerronnallinen nautinto pelin sisällä ja toiminnallinen nautinto räiskinnän tiimellyksessä. Kauhuvibat pelissä ovat myös ihan erilaiset, kuin perinteisissä kerrontamuodoissa.

 

Miha

  • Vieras
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #133 : 20.06.2013 klo 08:47:38 »

Silti väittäisin, että konsolipelit ja pc-pelit ovat jotakin uutta. Itse löydän jostain Dead Space-peleistä aivan erityislaatuista potkua. Näissä yhdistyy taiteellinen nautinto hienoista graafisista yksityiskohdista, kerronnallinen nautinto pelin sisällä ja toiminnallinen nautinto räiskinnän tiimellyksessä. Kauhuvibat pelissä ovat myös ihan erilaiset, kuin perinteisissä kerrontamuodoissa.
  

Vaikka pidinkin kovasti dead spacesta, siinä ei ollut edes ilmestyessään yhtään mitään uutta. Samat kerrontamuodot ja pelaamistavat lanseerattiin jo 90-luvulla resident evileissä ja 2000-luvulla silent hilleissä (joiden kolme ensimmäistä osaa olivat ne luovimmat). Dead space on pelkkä kierrätys näistä hieman kauniimmalla kuorella. Ensimmäinen niistä oli toki Hyvä peli, toinen ok, kolmas julkaisijan sanelemaa kauniiksi kuorrutettua p*skaa.

Mutta nyt eletään vaihetta jossa konsolipelit, sellaisena kun dead space niitä edustaa, ovat tulossa tiensä päähän. Mitään uutta niiden kerronta-tai pelaamistavassa ei ole nähty enää kymmeneen vuoteen. Samanlainen haaksirikko niitä odottaa kuin hollywoodin megaspektaakkeleita budjettien kasvaessa ja riskien oton pienentyessä.

Uutta pelaamista edustavat tällä hetkellä tablettipelit ja yhteisölliset f2p-pelit, sekä indiepelit (clash of clans, league of legends, hotline miami joka sekin retroilua). Tietty jos on vasta nyt hypännyt pelaamisen kelkkaan, niin tämän päivän konsoli- ja pc-pelit saattavat tuntua uusilta ja innovatiivisilta. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta (minecraft, flower, journey) ne eivät sitä todellakaan ole, päinvastoin.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2013 klo 08:53:59 kirjoittanut Miha »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Kuka kaipaa sarjakuvakriitikkoa?
« Vastaus #134 : 20.06.2013 klo 08:59:33 »
Kai taidekokemus on eri asia kuin taidekritiikki?

Sarjakuvan lukukokemuksesta voi sarjakuvakriitikko (joka on tämän ketjun aihe) toki kertoa sarjakuvakritiikissään.