Kirjoittaja Aihe: Ideoita?  (Luettu 1242 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

judea

• Vieras
Ideoita?
« : 12.02.2013 klo 21:34:43 »
Moro,

Eli siis tehtävänäni on järjestää pienimuotoinen "sarjakuvakoulu".
Koulu olisi 8-14 vuotiaille ja se tulisi olemaan eräässä tapahtumassa Tampereella.
Se tulisi olemaan ilmainen ja alle tunnin mittainen.

Käytössä on videotykki, paperit ja piirtämiseen tarvittavat vempeleet.

Miten mä kerron sarjakuvan teosta ja sarjakuvista yleensä ja piirrätän jotain... ilman että noi tylsistyy. Tolla ikä alueella kun olen itsekin menossa niin tiedän että vaikka aihe kiinnostaisi, ei siitä jaksa mitään hirveetä epäselvää stooria ja muuta selitystä tuntia kuunnella.

Periaatteessa mulla on vapaat kädet sisällön suhteen, eli ehottakaa!!!

Kiitos.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Ideoita?
« Vastaus #1 : 12.02.2013 klo 22:02:21 »
Haastava ikäryhmä sinulla tuossa.
Itse hommaisin videotykkiä varten laajan kuvamateriaalin: Disneyn ankoista mangaan ja BDhen parilla heitolla artsumpaan ilmaisuun ja supersankareihin.
Mukana tietty kotimaista tarjontaa kiroileva siili ja Fingerpori lienee varmimmat nakit.

Ihan jotta käy ilmi ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa ja totuutta piirtää ja tehdä sarjakuvaa. Että sarjakuvaa voi tehdä yhtä hyvin hevostalleista kuin ufohyökkäyksestä tai miten rinnakkaisluokan pate on mälsä muttei pahuuttaan.

Varaa muutama lyhyt aihe josta tehdä strippisarjakuva max 4 ruutua.Ihan ajankäytöllisistä syistä, nyt tehdään valmista ja onnistumisen kokemuksia ei painotuotetta.
 Tyyliin "tee sarjakuva jossa on oltava koira / kääpiö".
Paljon varttuneemmatkin kun menee lukkoon jos antaa täysin vapaat kädet.
Muista pitää itsekin hauskaa ja olla innostunut se kun tarttuu.

Se ainut toinen vaihtoehto kun on Alistair MacLeanilta lainattu Pelko on aseeni-linja  joka ei tässä yhteydessä auta asiaa eteenpäin.

Toivottavasti joku minua pedagogisesti pätevämpi intoutuu myös antamaan neuvojaan.

Hoppi

• Vieras
« Vastaus #2 : 12.02.2013 klo 23:09:28 »
En ole kyllä Curtvileä pätevämpi joten kerron vaan miten itse tekisin:

Ensin sarjakuvan historia (Disney, Supersankarit, Viivi ja Wagner, Fingerpori.
Sitten kertoisin sarjakuvan piirtämis tekniikat, vinkit ja mm. vaikka varjostus tavat.
Sitten antaisin tehtävän kuten 10 min pikasarjis tai pitää keksiä sarjakuva possusta jolla oli siivet. Siinä pitäisi olla tunti.
On eri asia kysyä sisältöä kuin kysyä "miten puhua niin, että kuuntelijat eivät tylsistyisi."

« Viimeksi muokattu: 12.02.2013 klo 23:11:17 kirjoittanut Hoppi »

OM

• Jäsen
« Vastaus #3 : 12.02.2013 klo 23:15:05 »

Hyvä judea. Hieot suunnitelmat sinulla totisesti. Tiedä vaikka heistä sitten tulisi suuriakin lupauksia, mutta ensiksi täytyy tilaisuudesta tehdä kiinnostava. Saitkin tosi hyviä vikkejä jo. Ehkä saat kvaakkilaisilta lisää mainioita ideoita, joista rakannat sitten sen 1 tunnni ohjelman.
Muista aina, että nuorte eivät jaksa inostua pitkäksi aikaa joten rakenna kokonaisuus kiinnostavaksi.
Oikein hyvää jatkoa sinulle projektin kanssa.
Kirjoitan jotain jos mieleeni tulee hyviä vikkejä.

ps. Minusta avain kaikkeen on yksinkertainen lähestymistapa ja varo ottamasta liikaa aineistoa.  Ehkä voi aluksi näyttää joitakin sarjakuva lehtiä, ja kysyä, oletteko lukeneet tai onko hahmot tuttuja jne.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2013 klo 23:17:39 kirjoittanut Orjan May »

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #4 : 14.02.2013 klo 01:46:01 »
Hienoa että jotkut tässä maassa TOIMIVAT sarjakuvan nimiassä eivätkä vain puhu. Hyvä Judea. Me Kvaakkilaiset varmasti kannustamme sinua tässä projektissa joten kysy vaan kun tarviit työntöapua.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.