Absurdin, yllättävyyden ja hauskuuden liitto on asia, joka tulee varmasti askarruttamaan meikäläistä maailman loppuun saakka. Moni voi pitää absurdia huumoria modernina ilmiönä, joka on vasta Marx-veljeiden, Monty Pythonin ja kumppaneiden kautta vakiintunut huumoriksi. Itse kokisin asian päin vastoin. Eivät suuret kansankerrokset ole ottaneet absurdiutta omakseen, kaikesta huolimatta. Absurdiuteen liittyy usein oivaltaminen, eikä suuri osa ihmisistä halua oivaltaa, kun on kyse huumorista. Vitsit on taottava heille lekalla päähän, kokeiltu juttu. Tai pissalla & kakalla. Eräskin äskettäin Pariisista palannut muusikkokaverini kertoi hajonneensa sen kaupungin huumorikulttuuriin, joka oli kuulemma monta kertaa enemmän eritemeininkiä kuin Suomessa, uskokaa tai älkää.
Mielestäni huumorista pitäisi pystyä nauttimaan silloinkin, kun se ei ole erityisen yllättävää. Esimerkkinä olkoon tilanne, jossa joku alkaa kertoa vitsiä. Hän voi aloittaa sanomalla: "Ootteko kuulleet vitsin, jossa..." "Vitsi" tuntuu olevan jotenkin vanhentunut käsite. Nykyään halutaan kuulla juttuja, letkautuksia, lohkaisuja ja näppäryyksiä, muttei vitsejä, eli valmiita juttuja. "Vitsi"-sanan kuullessaan hän jo tuntuu virittäytyvän sille tasolle, että envittu varmana naura, kun vitsi on ohi, kun vitsikirjojen vitsitkin ovat niin huonoja. Kuittaa toisen kertoman vain sanomalla kuivan "Hah hah":n ja sijoittaa itsensä näin kertojan yläpuolelle.
Koittakaapa joskus keksiä vitsi, verbaalinen, solmukas, jonka kerronnallinen ympyrä sulkeutuu. On pirun vaikeata, tuhat kertaa vaikeampaa kuin "gagin" tai "hauskan yksityiskohdan" keksiminen, eikö olekin?
Olen tällä hetkellä sitä mieltä, että armoton, helposti missattava pokkanaamahuumori on tehokkainta. Tyydytyksen tunne, jonka saa, kun jättää toisen epätietoiseen tilaan siitä, pitäisikö itkeä vai nauraa, on niitä miellyttävimpiä. Ja vastaavasti yksikin oivaltaja yleisössä antaa enemmän kicksejä kuin sata spedeilylle tyhjännaurajaa. Pitää pyrkiä siihen, että pöytäseurueessa olisi itse ennemmin se kahdella sanalla naurupankin räjäyttäjä kuin sähläävä, pätevä, muita kuuntelematon idiootti.
Ja itselleen pitää mielestäni aina pystyä nauramaan: sitä ennen ei voi käyttää itsestään nimitystä "humoristi" tai "huumormies".
Tällaista tänään, jatketaan tästä, loistava ikuisuusaihe, joka liittyy myös sarjakuvaan.