Eräässä Terry And The Pirates opuksessa on malli, miten Milton Caniff teki stripin. 1) kaksi täysin valmista kuplaa teksteineen ja kuplien kärjet osoittavat tiettyjä paikkoja muuten tyhjässä ruudussa, 2) hahmot luonnostellaan, 3) taustat luonnostellaan ja 4) tussataan.
Minun on kuitenkin vaikea uskoa, että kuplat olisi tehty noin valmiiksi ennen piirroksen hahmottelua, mutta esimerkissä on paljon vähemmän tekstiä, kuin Caniff tapasi lastata kuviinsa ( se tosin saattoi olla vain näyttelyä varten tekaistu esimerkki ).
Mutta Caniff on ainakin hyvä malli siitä, miten isot kuplat saadaan osaksi kuvaa - ja varoittava esimerkki siitä, mitä tapahtuu, jos haluaa puhekupliin realistisesti rönsyilevää sanailua...
Itse laitan puhekuplan puhujan pään lähelle niin, että se peittää jotain tarpeetonta, ehkä tyhjää tai jotain vaikeasti piirrettävää. Ulkona kupla toimii pilvenä, sisällä tauluna ja jokainen tarpeeton sana pudotetaan pois.
Ja vasemmalta oikealle osapuilleen: puhujan repliikki - puhujan naama - vastaajan ilme - vastaajan repliikki.
Tässä luonnos sivusta:
Ja tässä itse valmis sivu:
Lopullinen versio on täysin ammattilaisjälkeä ja mielestäni jokainen muutos hahmotelmasta ( myös repliikeissä ) on parantanut tulosta. Mutta en ole ihan varma viimeisen kuvan puhekuplan osoittimesta - jotenkin se rikkoo ''realismia'', erityisesti, kun se luo varjon...