Kirjoittaja Aihe: Apuwa hinnotteluun kaivattaisiin...kiitän/niiaan jo etukäteen...  (Luettu 2016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lizzy

• Uusi jäsen
Kuvittaja täällä suurena kysymysmerkkinä anelee apuwa hinnotteluun ( en ole sarjakuvaa ennen tehnyt eli olen täällä aivan uusi-pien-untuvikko  :)...

No nyt minulle kuitenkin tarjottiin 3 stripin m/v sarjakuvakuvitusta silmälasiliikkeen blogisivulle ja mahdollisesti myös johonkin kaupunkilehteen ( käsikirjoitus tulisi mainostoimistosta )...

Olen siis pihalla kuin ellunkana tuossa hinnottelussa, vaikka kovasti yritinkin viisastua täällä, lukemalla aikaisempia kirjoituksia aiheesta.
...eli voisiko joku viisaampi minulle puusta-veistää sellasta hinnottelun perus-settiä ( etten nyt ihan polje hintoja/ylihinnottele kun kuitenkin työn mielelläni ottaisin jotta makkaraa olisi leivän päällä eikä pelkkä kieli...

ja oisin onnellinen josko silmäni avautuisivat myös tuon oiken sopimuksen suhteen...mitä minun pitäisi siinä huomioida ?

Curtvile

• Ylläpitäjä
En ole paras vastaamaan mutta tarkistetaan ensin faktoja:

No nyt minulle kuitenkin tarjottiin 3 stripin m/v sarjakuvakuvitusta silmälasiliikkeen blogisivulle ja mahdollisesti myös johonkin kaupunkilehteen ( käsikirjoitus tulisi mainostoimistosta )...

eli strippejä on 3 kappaletta?
Mainostoimisto lisää hintaasi tietty oman osuutensa mutta ensiksikin onko kyseessä tosiaan blogisivu ja kertajulkaisu kaupunkilehdessä?
Mikäli on näin ja kirjaavat sen sopimukseen saat pienemmän rahasumman mutta säilytät tekemääsi kuvalliseen designiin oikeudet.
Todennäköisemmin et, mainostoimisto tahtoo myydä tuotteen eteenpäin isommalle markkinalle  mikäli voi.

tarkkaa summaa on paha sanoa, riippuu ihan sioitä kauanko aikaa vie ja miten tarkkaan vaaditaan seuraamaan käsikirjoituksen speksejä.

Toisaalla sanottiin viisaasti myytkö aikaasi vai oikeuksiasi.
Esimerkin kautta: nuorelle opiskelijalle tms 1 800 € 3sta stripistä on tietty iso raha ja surullista kyllä melko hyvin, mutta mikäli piirtämääsi sarjakuvaa voidaan samalla
1 800€ käyttää seuraavat 5-6 vuotta eri kaupunkilehdissä, optikkoliikkeen omissa flyereissä, katumyyjäständeissä ja ulkomainoksissa ja kappasta vaan joku muu piirtää seuraavia 4 strippiä aiheesta hahmoilla joiden ulkoasun loit....ei enää niin kohtuullinen korvaus.

pidä huolta omista oikeuksistasi.
lue myös Grafian hinnoittelutaulukko

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Sarjakuvanteko on asiantuntijatyötä, ja asiantuntijatyöstä vähimmäispalkka on 45 euroa tunti.
Palkoille päästäksesi arvioi montako työtuntia hommaan menee x 45 ja tuplaa summa  varmuuden vuoksi, semminkin jos joudut tekemään asiakkaan haluamia korjauksia ilman eri korvausta.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lizzy

• Uusi jäsen
Hyvää huomenta kaikille Kvaaklaisille :)...kiitän nyt kuitenkin toisen kerran+ niiaus/hymyilen täällä hyvin-niin aurinkoisesti koska olen nyt valaistuneenpi ja lähden kirjottamaan mainoshäiskille omaa vastaustani hinnottelusta...( eli hienoo kun kerkisitte vastaileen, ni en tunne olooni niin urpoks tässä rahapoliittisessa aiheessa ).

...nyt sitten saapi nähä miten käy ja toivottavasti duunii tulee niin että pääsen piirustushommiin! Jee!...

...tsemppiä kaikille ja piirtämisen iloa  ;)