Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien säilytys  (Luettu 39842 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

thepanu

• Jäsen
Sarjakuvien säilytys
« : 25.07.2003 klo 14:30:17 »
Kuinka säilytätte omia sarjakuvalehtiänne? Eli onko pussitettuna ja takapahvilla vai ihan pinossa kirjahyllyn reunalla? Ja mistä syystä juuri näin?

Ja vielä, jos pussitatte/pahvitatte niin mistä ostatte tarvikkeenne? Saako niitä ihan jostain paikasta Suomessa?
huuto.net kohteeni

Juha Kouvalainen

• Jäsen
Vs: Sarjakuvien säilytys
« Vastaus #1 : 25.07.2003 klo 18:51:19 »
Tästä keskustelusta löytyy jotain infoa aiheesta.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #2 : 26.07.2003 klo 10:59:55 »
Mul ei oo mitään pussitettuna. Varmaan muuttuu tomuksi, mutta omapa on vikani. Kaikki lehdet on sellaisessa halvissa lehtikansioissa. Taskarit ja muut kirjat ovat hyllyllä rivissä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 09.11.2003 klo 12:41:52 »
Jostain syystä tuo Juhan laittama  linkki ei toimi mulla:
Toimisikohan tämä:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=8;action=display;threadid=188;start=msg2592#msg2592

Säie löytyy kumminkin kaivamalla myös täältä:
Divari: Myydään ja ostetaan / Re:O: Marvel-kansiot tai vastaavia
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Samu94

• Vieras
« Vastaus #4 : 19.02.2006 klo 00:45:53 »
Varjeletko sarjakuviasi tuholaisilta? Vahditko kokoelmaasi 24h?
Kerro paha varjelutapasi  ::)

Jaa, no kyllähän minä vahdin sen verran etten anna minkään 1 vuotiaan repiä sarjiksiani...

en tiedä kuuluuko tämä tänne...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #5 : 19.02.2006 klo 02:34:07 »
Varjeletko sarjakuviasi tuholaisilta? Vahditko kokoelmaasi 24h?
Kerro paha varjelutapasi  ::)

Jaa, no kyllähän minä vahdin sen verran etten anna minkään 1 vuotiaan repiä sarjiksiani...

en tiedä kuuluuko tämä tänne...

"Sarjakuvien keräily ja ostaminen" -osastoahan voisi laajentaa "säilyttämisen" puolelle. Mylar-muovipussit, hapottomat kartonkikotelot, ilmatiiviit vakuumipakkaukset, kassakaapit ja -holvit, restaurointi museoiden konservaattoreilla, ilmastokontrolloidut säilytystilat - lämmön ja kosteuden tarkkailua tietokoneistetulla järjestelmällä yms.  :P
Joo, itse pidän lehteni ihan tavallisissa kirjakaupan pahvisissa lehtikoteloissa ja kirjat tavalliseen tapaan kirjahyllyssä, mallia varasto. Vain muutamia kymmeniä lehtiä on erikseen pussissa.

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 19.02.2006 klo 09:58:52 »
En varjele mitenkään sarjakuviani tai kirjojani. Hyllyssä ovat. Osa tosin ullakolla, kun eivät mahdu asuntooni. Hieman kyllä nuo ullakon olosuhteet huolestuttavat.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #7 : 19.02.2006 klo 11:15:58 »
Jossakin vaiheessa antakaa aina välillä osa lehdistänne ja albumeistanne jollekin nuoremmalle, joka arvostaa ja rakastaa sarjakuvia. Siitä saa itselleen ja toiselle hyvän mielen. Kun täältä joskus lähdetään, mukaansa ei saa mitään. Antakaa soihtu eteenpäin... Jumala rakastaa iloista antajaa.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #8 : 19.02.2006 klo 13:15:53 »
<snip...>kasaan itselleni niitä isoihin pinoihin ja ihastelen tyyliin "näin halvalla ja näin hyväkuntoisia". Koskaan en muista unessa päässeeni edes kassalle asti.<snip>

Onni ei löydy tavarasta, opettele luopumaan. Se, mikä on sydämessäsi, on oikeasti arvokasta ja omaasi, ja siitä Sinun ei tarvitse koskaan luopua.

"Kun saituri ahnein aarteitaan vain ihmissilmiltä vahtii, niin salaisuuttahan ikuisuus."
  Kasimir Leino

"'Se on maallista', Kassinen sanoi ja heilautti huolettomasti pienellä, pullealla kädellään."
  Astrid Lindgren

"Jos kellä on aarre, sen hän näyttäköön.
Myös rauta-arkussa, jota saituri
sen päällä istuen varjelee, voi olla
ihan yhtä hyvin sammalta kuin kultaa."
  Imre Madách, Ihmisen murhenäytelmä

tertsi

• Vieras
« Vastaus #9 : 19.02.2006 klo 14:18:05 »
Minä en raaski antaa sarjakuvuani pois, koska haluan itse lukea niitä.

Justiinsa eilen lueskelin "Kauhea Tarzan" -seikkailun Tarzan -jättikirjasta, piirtänyt  Russ Manning. Kirjasta on jo kannet kadonneet, mutta sisältöhän se on joka ratkaisee. ;D

Pois ei anneta yhtäkään nidettä! Kuitenkin jälkikäteen sitten kaduttaa.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2006 klo 21:50:05 kirjoittanut tertsi »

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #10 : 19.02.2006 klo 14:26:29 »
Onni ei löydy tavarasta, opettele luopumaan.

Kun on koko ikänsä käyttänyt keskiluokkaan kiipeämiseen, tuota neuvoa on vaikea toteuttaa. Kenties vanhempana viisastun, siihen asti keräilen kohtuudella.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #11 : 19.02.2006 klo 14:28:57 »
Sarjakuvat ovat lukemista varten! Eli kunhan nuo lukukunnossa pysyvät niin kelpaa mulle.

Toisaalta lukukuntokin voi olla suhteellinen käsite. Isän vanhoja Pekka Puupäitä tässä joskus toin vanhempien luota. Jotain tikkaa niihin oli heitetty tai ilmakiväärillä ammuttu (!) mut kyllä vielä lukemaan pystyi. Raakaa peliä kyllä :-\

Niin, ja oma sarjiskokoelmani on niin pieni, että kaikkea kyllä luen enkä mitään halua antaa pois. Teini-ikäisenä kyllä tuli lahjoitettua keräämäni Aku Ankan taskukirjat puoliksi divariin (siis divariin myin, en lahjoittanut) ja puoliksi pikkusiskolle. Eipä ole kaduttanut, turhaan olisivat vaan jossakin nurkassa pölyä keränneet. (Tosin onneksi kundikaverin mökiltä löytyy aika laaja kokoelma alkupään taskukirjoja jos haluaa nostalgisoida... ja jotain omia lapsuuden lehtiä on säilössä vanhempieni autotallissa isot pinot, joten jos joskus lapsia saan niin sieltäpä ne voi käydä sit hakemassa pois.)
« Viimeksi muokattu: 19.02.2006 klo 14:32:19 kirjoittanut Grezen »

Lönkka

• Vieras
« Vastaus #12 : 19.02.2006 klo 21:05:28 »
Mylar-muovipussit, hapottomat kartonkikotelot, ilmatiiviit vakuumipakkaukset, kassakaapit ja -holvit, restaurointi museoiden konservaattoreilla, ilmastokontrolloidut säilytystilat - lämmön ja kosteuden tarkkailua tietokoneistetulla järjestelmällä yms.  :P

Käytin jossain vaiheessa eräisiin arvokkaampiin sarjakuviini pusseja, mutta lopetin tuon tavan koska pussien kanssa lehdet vievät paljon enemmän tilaa. Ei jokunen kymmentä tai muutama sata lehteä vielä paljoa, mutta sitten kun noita on kaappitolkulla...

Eli en sen kummemmin suojele sarjakuviani; luettavaksihan nuo on tarkoitettu.

Tosin täytyy myöntää että silloin kun olen lainaillut arvokkaampaa materiaalia olen tavannut pussittaa ne.

Joskus 80 ja 90 lukujen taipeessa kun lainasin Epicin Akiroitani jollekulle tutulle Hösöfösöläiselle ei tämä palauttanutkaan niitä minulle vaan lainasi etiäpäin ja tämä lainasi vuorostaan etiäpäin jne. Takaisin tullessa kannet olivat aika surullisen näköistä katsottavaa kun olivat hankautuneet aika pahasti :(

Vahingosta viisastuneena kun lainasin eräälle sarjakuvataiteilijalle Johji Manaben jonkun sarjan (oisko ollut Drakuun tai Caravan Kidd) ja vannotin että palauttaa ainoastaan minulle niin niille oli sitten tapahtunut jonkisortin vesi- tms vahinko. Silloinkin harmitti, mutta skiten är tuff...

vikke

• Jäsen
« Vastaus #13 : 24.02.2006 klo 21:17:23 »
Suurin osa mun jenkkiläpysköistä on pussitettu/pahvitettu... kovakantiset ja albumit on ihan normaalisti kirjahyllyssä kuten myös suomalaiset lehdet. Onko muuten saatavilla kovakantisten dustcovereille mitään suojamuovien tapaisia ?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #14 : 25.02.2006 klo 20:30:30 »
Muistan nähneeni sellaisia unia että jostain taivaallisesta divarista löytyy lukematon kultakauden Tintti tai Asterix.

Siis ne sarjakuvaunet siirrettiin tuonne:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5694.0

Timo