Kirjoittaja Aihe: Softat/ Freehand  (Luettu 4636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
Softat/ Freehand
« : 21.08.2004 klo 22:33:06 »
Osaisiko joku neuvoa miten saisin parhaiten Freehandillä tehtyä käsinpiirretyn näköstä jälkeä? - Lähinnä hiilen tai kuivaliidun näköstä jälkeä... Piirtopöytää mulla ei ole, onnistuukohan sellanen ilman? Mun pitää fiksata vaan yhden hiilipiirroksen yksi kohta, joten ei haittaa vaikka menetelmä olisi kuinka työläs...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 13:32:39 kirjoittanut Reima Mäkinen »

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
Re:Freehand-kysymys
« Vastaus #1 : 21.08.2004 klo 22:43:26 »
Vai Freehandillä...? Hmm. Photoshopissahan moinen kyllä onnistui ainakin helpommin, tai ainakin jälki olisi luontevamman näköistä. Ainoa mitä tässä yhtäkkiä keksin on se, että Trace -työkalulla muuttaa kuvan suurimmalla mahdollisella tarkkuudella vektoreiksi (jolloin tosin pakostakin hienoimmat yksityiskohdat siloutuvat muuttuessaan vektoreiksi) ja sitten valitsee hiirellä sopivan näköisiä elementtejä koko hässäkästä, ja niitä copy-pasteamalla piirtää pala palalta ne puuttuvat kohdat.

En keksi parempaakaan.

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #2 : 22.08.2004 klo 04:22:59 »
Osaisiko joku neuvoa miten saisin parhaiten Freehandillä tehtyä käsinpiirretyn näköstä jälkeä? - Lähinnä hiilen tai kuivaliidun näköstä jälkeä... Piirtopöytää mulla ei ole, onnistuukohan sellanen ilman? Mun pitää fiksata vaan yhden hiilipiirroksen yksi kohta, joten ei haittaa vaikka menetelmä olisi kuinka työläs...

Onhan noissa vektorisoftissa erilaisia tyylejä. En kyllä heti löytänyt Freehandista sopivaa, oliskohan siinä sellanen jemmassa jossain lisäkirjastossa. Mutta tälleen Freehandissa: Windows->Styles, Styles-paletin yläreunassa on pieni menu josta voi kaivaa vaikka "Raster Styles" -kirjaston, josta voi plokata tyylejä.

Illustratorista löytyy sopivammanolosia brusheja.

Koska mun olis pitänyt tehdä ihan muuta, mää pelleilin vähän FH:n ja Illun kaa: http://mlab.uiah.fi/~pms/kvaak/vektorei.html
Alla maistiainen. Eka mamma skannattu (Loomiksen) kirjasta, loput on grabbeja vektorikuvista. En käyttänyt paineentunnistusta, paksunnokset on ohjelmien arvaamia, ja siis eri paikoissa, kuin mihin minä olisin niitä piirtänyt.

Mutta ylivoimainen softa on Expression. Microsoft on menny ostamaan senkin, mutta hävittämisen sijaan ne jakaa sitä rekisteröitymistä vastaan. Voo! Käykää oitis keräämässä talteen.

http://www.microsoft.com/products/expression/

Expression muistuttaa hyvin paljon Painteria, mutta on kumminkin vektoripiirto-ohjelma.

pekka
ekaa kertaa täällä
--
edit tif -> png ->gif
« Viimeksi muokattu: 22.08.2004 klo 14:18:29 kirjoittanut Pekka Matias »

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
Mielenmuutos...
« Vastaus #3 : 22.08.2004 klo 11:39:45 »
No itse asiassa löytyy täältä Photshoppikin (6), että olisin kiitolinen vinkeistä senkin suhteen... ajatelin vaan että olisi käteväämpää Freehandillä.

Mä en noita peruspiirustusjuttuja enempää hallitse noita grafiikkaohjelmia, joten voisikohan joku ystävällinen ihminen arvioida miten tällainen projekti olisi parasta toteuttaa; juttu on sellanen, että mulla on yksi 10 vuotta sitten tehty liitupiirros sipuleista, joita haluaisin käyttää yhden grafiikkatyön osana. Olen yrittänyt piirtää niitä sipuleita uudestaan, vaan en onnistu enää saamaan yhtä eläväistä viivaa ja yhtä dynaamisia muotoja, joten ajattelin manipuloida tuota vanhaa piirrosta. Itse asiassa tulinkin toisiin aatoksiin sen viivakorjauksen kanssa kun katselin kuvaa uudestaan... Päätin sen sijaan lisätä "vesiväritehosteita". Siinä vanhassa piirroksessa on huonot värit (vesiväritehosteet haalistunu ja muutenkin en tykkää värivalinnoista enää...), joten aion poistaa ne ensin... vaan tämäpä taitaa olla vielä suurempi ongelma, nimittäin mä haluaisin kuvaan OIKEITA siveltimenjälkiä. Onko kellään idistä miten kannattaisi menetellä? Tulee mieleen, että voisi esim. hankkia läpikuultavaa piirustuspaperia, piirustus sitten alle ja maalata läpikuultavien viivojen perusteella. Ja sittenyhdistelemään... no, se sinänsä ei ole ongelma, mutta se ongelma on siinä, että se ei olisi luonnollisen näköinen koska se vesiväri ei olisi yhtään sekoittunut liituun (niinkuin oli alkuperäisessä piirroksessa). Onko mitään keinoa "sekoittaa" sitä? Pitäiskö ottaa joku spraytyökalua käyttöön vai mitä?

Ajattelin pitää tuon kuvan bittikarttana, jotta kaikki pikkuvivahteet säilyvät paremmin... koko ei ole suuri ongelma.

Minkätyyppiseen piirätmiseen toi Expression on muuten hyvä? En tunne meinaan Painteriä...

Kiitos vinkeistä!  :)

Holle

• Jäsen
Re:Mielenmuutos...
« Vastaus #4 : 22.08.2004 klo 12:00:28 »

Minkätyyppiseen piirätmiseen toi Expression on muuten hyvä? En tunne meinaan Painteriä...

Expression sopii kaikenlaiseen piirtämiseen , maalaukseen , viivapiirroksiin.
Olen laittanut sivuilleni gallerian piirtämistäni Expressionkuvista http://www.verikoirat.com/expkuvat.html .
Sieltä pitäisi löytyä myös linkkejä muille Expressionsivuille.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Luikuri

• Jäsen
« Vastaus #5 : 22.08.2004 klo 12:04:44 »
olipa ytimekäs kysymys  ;)

no Photoshopilla voi tehä oikeesti minkä näköistä jälkeä vain kunhan tarpeeksi leikkii. Vesivärin saat kyllä sekoitettua liituviivaan vaikka blur-työkalulla. vaikea sen tarkemmin sanoa kun en työtä ole nähnyt. Tervetuloa vain allekirjoittaneen vetämälle kuvankäsittelykurssille kansalaisopistoon syksyllä  ;D
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.