Kirjoittaja Aihe: Postimerkit sarjakuvassa  (Luettu 2414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Helena

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Postimerkit sarjakuvassa
« : 16.09.2012 klo 11:42:13 »
Näin joskus muistaakseni Sarjainfossa jutun ruotsalaisesta (?) sarjakuvapiirtäjästä, joka käytti oikeita postimerkkejä töissään. Esim. hahmon pää oli postimerkki, joka esittää Ruotsin kuningasta. Tietääkö kukaan tämän taiteilijan nimeä?

Tästä pääsenkin tokaan kysymykseeni: Kuinka paljon postimerkkejä saa käyttää sarjakuvissa? Voinko esim. tehdä sarjakuvan, jossa jokaisen hahmon pää on postimerkki tai osa postimerkkiä? Saako tällaisen sarjakuvan julkaista ilman että Itellan juristit järsivät minut elävältä...?  ???

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 798
Vs: Postimerkit sarjakuvassa
« Vastaus #1 : 16.09.2012 klo 14:30:12 »
tapauskohtaista.
Eniten kai kiinni siitä paljonko muokkaat itse postimerkkiä, tuo kuulostaa kollaasityöltä jossa postimerkki on osa teosta.
postimerkki on pää/persoona mutta piirrät sille vartalon ja ympäristön.

Erohan on siinä että postimerkki on virallinen ja rinnastettavissa maksuvälineeseen(mitä ei silti kannata yrittää esim ruokakaupassa) ja että postimerkkien taide on jonkun tekemää jolloin ihan hyvän tavan nimissä tuon tekijän panos kannattaa kreditoida vaikka itse työ olisikin itsenäinen kokonaisuutensa.

Muistetaan että en ole juristi, vain maallikko jolla on muutama tuttu tuomari ja varatuomari puhelimensa luettelossa, mutta menee minusta sitaattioikeuden alle.
Sama kaikessa sämpläämisessä, musiikista kuvataiteeseen. Kunnianosoitus on sallittua, postimerkkipääsi voi kävellä AGKn tai järnefeltin maalauksessa ohi taistelevien metsojen, mutta et voi väittää että "tein kaiken ihan itse"

Mieluiten niin että piirrät mallista postimerkit, toistaen ja siten persoonallistaen ne mutta jos julkaiset missään lähdeviite postimerkistä tekijöistä jne

minun 2c

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 765
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Postimerkit sarjakuvassa
« Vastaus #2 : 05.06.2019 klo 14:58:25 »
Tänään julkaistiin "Muumit: Neuvot hyvään elämään" postimerkit.

Itsellänikin tuli yllätyksenä tämä. Luin tuon uutisen Iltalehden sivuilta...kuulemma mennyt ihan sikana tänään noita ja ensipäiväkuoret oli juuri loppuunmyynnissä.

Viivana postin verkkokauppaan, jospa saisin edes yhden.
Vielä oli siellä ostettavana. Ostin yhden ensipäiväkuoren. Sitten mietin, että jospa ostaisin parille kaverille kanssa ja menin uudestaan verkkokauppaa. No eipä ollut enää niitä...loppuunmyyty. Kävi ihme säkä, jos vähän olisin viivytellyt niin enpä olisi tuota saanut.
Niitä postimerkkiarkkeja on siellä vielä myynnissä. Kannattaa toimia nyt...kohta noikin loppuu.
Mä kun en harrasta (en omista yhtäkään muumimukia...varmaan erittäin harvinaista Suomessa) muumimukeja, mutta näistä postimerkeistä innostun kyllä.

Nyt sitten toivotaan, että postinjakaja ei ole kesäharjoitteleva-ruttaan-kirjeet-luukusta-väkisin-tyyppiä ja saan ensipäiväkuoreni ehjänä perille.

Edit: No nyt siellä on taas sitä ensipäiväkuorta myynnissä, mutta kyllä ne varmaan kohta loppuu.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2019 klo 15:22:38 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)