Helsingin sarjakuvafestareiden avauspotku tapahtui minun osaltani "Kramppien ja nyrjähdysten" hankkimisella ja tietysti albumiin piti saada nimikirjoituskin. Kiitos vaan, Pauli!
En ole varmaan ihan paras henkilö arvioimaan "Kramppeja ja nyrjähdyksiä", sillä minun kirjoissani se on edelleen kaikkien aikojen paras sarjakuva. Uusin albumi oli edelleen tasalaatuisen hyvä, vaikka ehkei ihan parasta kramppailua kuitenkaan. Jos sitä haluaisi rinnastaa sarjakuvassa pariinkin otteeseen mainitun the Rolling Stonesiin, niin kakkososa olisi "Let It Bleed" ja tämä puolestaan "Tattoo You" tai "It's Only Rock'n'Roll".
Sarjakuvan käsikirjoituksissa olin aistivani jonkinlaista melankoliaa, jollaista ei aikaisemmissa jaksoissa ollut, vaikka ihan "Kukkakauppiaan onnenpäivän" kaltaiseen surumielisyyteen asti ei nyt yllettykään. No, toisaalta juuri tämäntapainen elämänmakuisuus on eräs syy siihen, miksi olen sarjakuvasta niin kovasti pitänyt (eikä sovi unohtaa myös viittauksia populaarimusiikkiin ja jalkapalloon).
Festarihumun lomassa yritin myös miettiä kovasti, kuka on suosikkipiirtäjäni "Krampeissa", mutta siihen en osaa edelleenkään antaa vastausta. Kaikissa on puolensa. Ja kuten Lietzen tuossa viimeisimmässä viestissään antoi ymmärtää, on sarjakuvalle onneksi tulossa vielä jatkoa, ja taisipa tuon "uuden" piirtäjän nimikin tarttua korvaan.
Onkos muuten niin, että historiansa aikana sarjakuvan henkilöt ovat ehtineet asustella niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereellakin? Olisiko jatkossa sitten luvassa vaikkapa maakuntakierros Ouluun tai Kuopioon...?