Kirjoittaja Aihe: Kamut  (Luettu 30766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Asko Alanen

• Vieras
Re:Kamujen Kati leshbo?
« Vastaus #15 : 16.08.2004 klo 13:26:22 »
Sananen shuomentajalta:

Kamujen sukupuolinen häilyvyys on kääntäjien vika. Kun Sanomalla aikoinaan pantiin homma käyntiin, nimiksi annettiin sinänsä lupsakkailta kuulostavat Kati ja Jalo, tajuamatta että Mooch oli myös urospuolinen. Alkuperäisteoksistakaan asia ei hevin käynyt ilmi, sillä kuplissakin sana "him" paljasti asian melkoisen myöhään ja ihan ohimennen.

Semicin ensimmäisessä albumissa omaksuttiin tämä käytäntö – materiaali tuli suoraan Bullsilta käännettynä ja ladottuna. Heidän kääntäjänsä mokasi myös alkuperäisen mainion idea nimetä Moochia pitävä vanha pari Taunoksi ja Ansaksi. Tauno siirtyi Jalon isännän nimeksi ja Ansa unohtui alkukieliseksi Millieksi.

Kun aloin itse kääntää sarjaa, en ollut albumien varsinainen toimittaja, vaan tein suomennokset tämän virheellisen sapluunan pohjalta ja se jäikin sitten Semicin ja myöhemmin Egmontin käytännöksi. En suoraan sanottuna itsekään havainnut asiaa kuin vasta useamman albumin jälkeen. Nyt tosin harmittaa, etten painostanut asiaa heti oikeaan kuosiinsa, vaikka en ollutkaan asiasta päättävä taho. Asiasta keskusteltiin Sanoman kanssa, mutta ryhdikästä kelkankääntöä ei saatu aikaiseksi.

Sanomalla lesbohuhuja haihdutettiin lisäämällä vaivihkaa Katin nimeen toinen t. Itse en halunnut näin latteaa käytäntöä, vaan jatkoin O'Donnellin sangen sukupuolettoman hengen mukaisesti ja "tyttönimellä". Vain (Nellyn) Nekun riijustelusta tuli välillä hiukan merkillistä, kuten keskustelussa on ilmennyt, mutta muuten Mutts on hakenut huumorinsa muualta kuin sukupuolirooleista.

Toivoisin toki, että homma olisi mennyt alun perin oikeille raiteilleen, mutta 14 Kamut-albumin ja 8 sunnuntaisarja-albumin jälkeen koko revohkaa on vaikea modifioida ihan uusiksi. Sekaannus vaikuttaa Kamujen huumoriin ja sisältöihin hämmästyttävän vähän, mutta aina ja alati tämä tietoisuus kummasti kaihertaa kääntäjän moraalia.

Todennäköisesti tulen kuolemaan yksinäisenä ja käristymään himputissa Kamu-syntieni tähden.

uumoilee
Asko A

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #16 : 16.08.2004 klo 13:34:56 »
Käsittääkseni Kati/Katti/Misse/Miuku/Mouru/Whatever on KISSA.

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Vastaus #17 : 16.08.2004 klo 13:50:04 »
Ja minä pikkuinen olin kovin, kovin pettynyt, kun selvisi, että tämän kissan (ja jonkintasoisen samastumiskohteeni) alkuperäinen sukupuoli olikin miespuolinen. Se vei mukanaan pois ison osan sarjan omaperäisyyttä ja viehättävyyttä.

Ehkä olen nykyisin jo hieman toipunut, sillä sinänsä  sukupuoli on pidemmän päälle samantekevää...

Onneksi vielä suurempi suosikkihahmoni Krazy Kat on sukupuoleltaan määrittelemätön.

Hmm, saako tuon sukupuolen muuten pois noista omista tiedoistaan? Pitääkin kokeilla...

hehee, onnistui
« Viimeksi muokattu: 16.08.2004 klo 13:53:00 kirjoittanut Gamma »

KH

• Vieras
« Vastaus #18 : 16.08.2004 klo 13:57:28 »
Että mitä että?
Itsekin joskus sarjaa tekstanneena muistelen kyllä, että Katin nimi on Katti...

"Kati ja Jalo, kissa ja koira, ovat kamuja" luki ainakin ensimmäisten albumeiden takakannessa.
No jopas. Omat muisteloni perustin Hesarissa ilmestyneihin strippeihin - joihin siis ilmeisesti nimi olikin vasta myöhemmin muutettu muotoon Katti.

Asko Alanen

• Vieras
« Vastaus #19 : 16.08.2004 klo 14:26:06 »
Sevverta vielä tähdentäisin, että Krazy Kat -androgyyniviittaus Kamuihin on hyvä, sillä olen myös itse mieltänyt kummatkin otukset vähän samanlaisina heeboina – tosin ilman palavaa hiirirakkautta ja tiiliskivenkovaa vastatunteilua.

Ehkä Krazy Kat on tässä ajassa jakautunut toisaalta Mutts-pariksi ja toisaalta Itchy & Scratchy -duoksi.

Tekijä-Patrick tunnustaa itsekin Krazyn kummittelevan sekä henkisellä että graafisella tasolla jossain määrin taustalla.

AA

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
Sarjakuvahahmojen sukupuolet
« Vastaus #20 : 18.08.2004 klo 08:08:52 »
Nalle Puh eli Winnie the Pooh oli myös androgyyni, eli hänen sukupuoltaan ei kerrottu A.A. Milnen saduissa, muistaakseni Milne käytti Puhista "it" eli "se" eikä persoonapronominia. Disney kun omi Puhilaisen, teki Nalle Puhista pojan. Takaisku tytöille, joiden mielestä Puh olisi voinut olla tyttökin.

Nalle Puh -lehti on muuten tyhmä :D. Elokuvat ovat ihan jees, mutta lehti lienee aika pienille lapsille suunnattu. Lapsena minulla oli Alan Alexander Milnen kirja jossa oli oikeat Nalle Puh -tarinat ja pari taidokasta piirrosta. Minne lie sekin hävinnyt.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #21 : 18.08.2004 klo 14:38:13 »
Itse veikkaan pastoria. Simpsonit kun nyt ovat niin arvattava..

Kyllä se on Waylon Smithers. Selväksihän asia on tullut mutta ei hän ole kaapista astunut.

Itse asiassa luin jostain Groeningin haastattelun. (hitsit kun en muista mistä) jossa Groeningilta kysyttiin suoraan :"Onko Smithers homo?" ja vastaus oli kummempia kiertelemättä : "Kyllä."

Ja minä olen aina ajatellut, itseasiassa vielä tänä aamuna Hesaria lukiessani että Kati/Katti/olimikäoli on nimenomaan tyttökissa. Ja minusta se toimii niin paljon paremmin. yleensäkin kissat on helpompi mieltää naaraina ja koirat uroksina, ehkä kyseessä on vain jokin "koirat ovat plutosta ja kissat Neptunuksesta tyylinen päähänpinttymä."

8)
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 18.08.2004 klo 16:26:56 »
Minä en oo vielä oikeen toipunu siitä että Muumi-kirjojen Mörkö on oikeesti tyttö. Mä olin aatellu että se on vaan MÖRKÖ ja möröillä ei o sukupuolta, NIIN pelottavia NE on.

Inhottavia semmoset kielet missä pitää tietää. Ja kaiken huipuksi joissain kielissä AIVAN KAIKKI maailman asiat on jaettu kahtia sukupuolen mukaan. Ja tästä tullaan ajattelun dualismiin ja vastakohtapareihin, onhan kieli ajattelun väline... ajatelkaapa jos me suomalaiset oikeestikin ajatellaankin näistä asioista eri lailla kun meidän kieli ei oli kahtia jaettu niinkuin indoeurooppalaiset kielet. Onhan sitä kyllä tutkittukin.  

Unohdin muuten tehdä Kuukausiliitteen sukupuolitestin. Joskus tuntuu siltä, joskus tältä. Puhun paljon mutten koskaan eksy.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #23 : 18.08.2004 klo 16:38:06 »
Minä en oo vielä oikeen toipunu siitä että Muumi-kirjojen Mörkö on oikeesti tyttö. Mä olin aatellu että se on vaan MÖRKÖ ja möröillä ei o sukupuolta, NIIN pelottavia NE on.

TÄH? Missäs tämmöinen on käynyt ilmi? Jos olen jostain tämän kuullut niin olen kyllä sen unohtanut. Toinen shokki samana päivänä. Ei Mörkö VOI olla mitään sukupuolta, sehän on mörkö.
Pöh.

Leguinin Pimeyden vasemmassa kädessä oleva systeemi on paljon kätevämpi. Silloin kun täytyy lisääntyä niin joku ikäänkuin muuttuu naiseksi ja joku toinen mieheksi. Lopun aikaa ollaan sitten Ken:ejä.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #24 : 18.08.2004 klo 16:58:10 »
.. ajatelkaapa jos me suomalaiset oikeestikin ajatellaankin näistä asioista eri lailla kun meidän kieli ei oli kahtia jaettu niinkuin indoeurooppalaiset kielet.

Ennen muinoin suomalaiset olivat hermafrodiitteja, jotka lisääntyivät jakaantumalla.
Sitten saatiin ulkomailta hämäräperäisiä sukupuolivalistusoppeja ja näistä innostuneina muinaissuomalaiset jakaantuivat kolmeen sukupuoleen. Näistä kaksi ryhmää eli miehet ja naiset jäivät asumaan Suomeen, kolmannen sukupuolen eli orsinoiden rakentaessa suuren avaruusraketin ja muutettua asumaan Jupiterin kuuhun Europaan.

Pikkuhiljaa eri sukupuolien välille kehittyi fyysisiä eroja, miehien rintavarustus surkastui, mutta naisten jalkojen välissä roikkuvat ulokkeet toisaalta katosivat kokonaan.
Myöskin nämä ryhmittymät kehittivät omat käyttäytymisrituaalinsa:
- miehet alkoivat suunnata kiinnostustaan urheiluun, jääkiekkoon, keskioluen vapauttamiseen ja henkilöautojen moottoreiden suorituskyvyn parantamiseen.
- naiset taas keksivät meikkaamisen, korkeakulttuurin, korkeakorkoiset kengät, television saippuaoopperat, naistenlehdet, menstruoimisen ja ringetten, sekä saivat muutkin naiset kiinnostumaan näistä harrastuksista.

Kului vuosisatoja ja lopulta Suomen kansa oli jakaantunut kahteen kilpailevaan heimoon, joiden kohtalona oli taistella verissäpäin suuressa tasa-arvosodassa keskenään tuomiopäivään saakka.
Ja kaikki johtui pelkästään kouluttamattomille agraariyhteiskunnan jäsenille edesvastuuttomasti jaetusta sukupuolivalistuksesta.

Toivottavati tämä tarina pystyy osoittamaan että kaikki mikä vähänkin liittyy seksiin on saastaista ja itsensä Paholaisen keksintöä.
Eijaa. Eijaa.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #25 : 19.08.2004 klo 15:45:02 »
TÄH? Missäs tämmöinen on käynyt ilmi? Jos olen jostain tämän kuullut niin olen kyllä sen unohtanut. Toinen shokki samana päivänä. Ei Mörkö VOI olla mitään sukupuolta, sehän on mörkö.
Pöh.

ROTFLMAO! Ruotsin- ja englanninkielisistä Moomineista tämä paljastuu, siellä kun on henkilöpronominit ja Mörkö on "she". Asiaan vaikuttanee se, että Tove Jansson oli lesbo eikä ollut siten niin sukupuolisesti tavanomaisesti ajatteleva. Sekin oli yllätys monelle.  Tove Janssonin muissa kirjoissa ei juuri ole muita kuin naisia :D.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #26 : 19.08.2004 klo 16:16:26 »
ROTFLMAO! Ruotsin- ja englanninkielisistä Moomineista tämä paljastuu, siellä kun on henkilöpronominit ja Mörkö on "she". Asiaan vaikuttanee se, että Tove Jansson oli lesbo eikä ollut siten niin sukupuolisesti tavanomaisesti ajatteleva. Sekin oli yllätys monelle.  Tove Janssonin muissa kirjoissa ei juuri ole muita kuin naisia :D.

Jaa. niinpä tietenkin. Ei minua se ihmetytä että Tove oli lesbo mutta se että mörkö on nainen on kyllä jo aika paksua. No olkoot sitten. Tällä menolla varmaan joku vielä kertoo että Robin onkin mies ? ;D

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
« Vastaus #27 : 27.08.2004 klo 15:47:55 »
Pöh.

Ruotsinkielisiä lukiessani tuon itsekin äkkäsin. Aina välillä se tulee mainittua ohimennen. Pääsääntöisesti kukaan ei usko ainakaan alkuun. :)
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #28 : 27.08.2004 klo 16:03:30 »
Toven Muumipeikko-sarjakuvassa esiintyi kerran Surku-koira joka piti vain kissoista. Muumimamma ymmärsi.

Ainut muumi, joka selkeesti näyttää olevansa kiinnostunut vastakkaisesta sukupuolesta on kai muumipeikko. Niiskuneidistäkään ei niin tiedä.

Taavi Suhonen

• Jäsen
  • Don't dream it, be it
« Vastaus #29 : 27.08.2004 klo 16:17:58 »
Ainut muumi, joka selkeesti näyttää olevansa kiinnostunut vastakkaisesta sukupuolesta on kai muumipeikko. Niiskuneidistäkään ei niin tiedä.

Niiskuneitihän yrittää jatkuvasti iskeä kaikkia taiteilijaretkuja ym. miehiä Muumipeikon tunteista välittämättä.

Ja tämän aamun Karjalaisessa julkaistu Muumi-strippi kyllä kyseenalaistaa Muumipeikonkin seksuaalisuuden:
Pikku Myy: "Älä näytä noin tyytyväiseltä. Nuuskamuikkunen on varmasti pudottanut ne tahallaan."
Muumipeikko: "Tietysti! Hän haluaa, että minä löydän hänet."
PM: "Sinä olet hullu. Pidätkö sinä niin paljon hänestä?"
MP (silmät ihastuksesta kiiluen): "Hmmm.... kyllä... oletettavasti..."
PM: "Etkö tiedä?"
MP: "Kyllä, mutta ei sellaista sanota."