Tulipa mieleen, että onhan sitä joku muukin kuin KTL ihmetellyt Hiltusen luomaa anatomiaa. Eli
tämän ketjun sivulla 11, kun oli kysymys pecseistä.

Noita juttujanne lukiessa ja oman sarjan kanssa painiessa on tullut mieleen sellainenkin juttu että puutteita on oikeastaan vaikeampi havaita kuin väärin piirrettyjä kohtia tai ylimääräisyyksiä. Siis historiaan kun mennään niin mistä sinä tiedät miten sitä oltiin ja elettiin? Vaatteet ja tarvekalut on suurin piirtein dokumentoitu, mutta ei kaikkia, eikä ihmisten tapoja ja olemista, kuperkeikkoja ja raapimisia. Kyllä nämä fiktiohahmot, oli se sitten näytelty tai piirretty, ovat kaikki tavallaan vain meidän projisointejamme ja arvaustemme summia. Suurta huvia minulle on ollut jo pitkään historiallisten fiktiohahmojen hammaskaluston arviointi, mutta ei siitä sen enempää.
Itse olen tupakoinnin esittämisen kanssa aprikoinut, kuinka paljon (piippua, sätkää, sikaria, teollista tupikkaa...) tuolloin poltettiin?
Niin siis, pikakelauksena 2 ekassa Kalkkaroalbumissa vain yksi tyyppi näyttäisi polttavan. Eli tupakoinnin puute siis on ilmeisestikin historiallinen virhe?
Pahis (kai sen nyt voi tässä paljastaa) Will Jackson polttaa. Hänkin tosin vain muutamalla sivulla ja ilmeisesti pikkusikaria. Näillä kohtauksilla ikään kuin korostetaan luonnetta tai hahmoa, vähän samaan tapaan kuin takavuosien supersanterisarjakuvissa pureskeltiin sikarinpätkiä. Mutta kummasti mies vain sitten yht'äkkiä raitistuu.
Paninpa muuten merkille ykkösalbumin lopussa myös vääränmalliset, noin vuoteen 1970 mahdollisesti ajoittuvat binokulaarit.

Ei, en ole vielä kerennyt näitäkään lukemaan.