Alunalkaeen? Se Sarjakuvaseuran FB-infoaminen otti tässä päähän, että se perustuu niin kiinteästi keskuksen ja Helsingin tapahtumiin. Ja mä pidän siitä, että Sarjakuvaseura on siellä, muuten en olisi perillä puolestakaan asioista.
Google on kiva kaveri...jos tietää, mitä etsitään. Sanoilla "sarjakuva" tai "sarjakuvan tekeminen" löytyy kyllä sellaista silppua, että onnea niille, jotka seuraavalle sivulle lähtee seikkailemaan. Tässä suhteessa googlen haku on kyllä aika pahasti markkinointia vastaan. Granted, oma moka Turun sarjakuvakerhon kanssa, mutta en mä eläessäni olisi tajunnut, että sillä on jopa omat sivunsa. Mulle se oli profiloitunut niin Kvaakin, julkaisujen, Necrocomiconin kuin kvaakin tiedotuksen osalta sellaiseksi pöytälaatikkokerhoksi, että joskus jotain ehkäpä kenties. Ja mä sentään surffaan tällä sivulla ihan merkittävän paljon.
Ja tapaamisissa/yhdessä harrastamisessa ei ole mitään vikaa, se tosin on lievästi kummallista, jos ei pysty harrastamaan mitään sarjakuvaan liittyvään yksin. Ongelmana kun on se, että DIY-asentoituneet ihmiset eivät lähdeä paikkakuntakohtaisesti etsimään Googlesta vastiketta sellaiselle harrastukselle, jota voi harrastaa itsenäisesti. Tähän käsittääkseni tää DA-räpellys on osunut ja uponnut DA-yhteisön puitteissa näihin, mutta vielä tiedän ihan kivan läjällisen ihmisiä, jotka haluaisivat olla tällaisten asioiden parissa, mutta eivät ole löytäneet sitä sopivaa keinoa siihen (kyllä, vaikka omalla osalta olisikin tästä paikasta huonoja kokemuksia, mä kyllä promoan tätä paikkaa niin hyvässä kuin pahassakin).
Ja sitten samaan hengenvetoon valitetaan, ettei ole nuoria liikkellä; Suomessahan on sellainen anomalia kuin Irc-galleria, siellä niitä nuoria ennen oli. Jos ei ole enää siellä, pitää etsiä uusia paikkoja, joissa ne ovat. Tietenkin, tällainen syö naurettavasti aikaa ja resursseja, mitä en tietenkään odota ihmisillä olevan, mutta jo vain silläkin saadaan ihmisiä asioiden pariin, kun esmes allekirjoituksessa on joku linkki jonnekin.