Äidinkielenopettajat (ja tässä tapauksessa myös mahdollisesti kuviksenopettajat) saattaisivat olla opoja parempi linkki. Heidän kautta on tullut mainostetuksi vähän sitä jos tätäkin. Turussa on myös kulttuuripihat ja kulttuuripolku, mutta niiden hyödyntäminen vaatii jotakuta pitämään vähän niin kuin ilmaiseksi kursseja vesseleille keskellä päivää (ja se, tilaisivatko koulut sitten niitä kursseja, on taas ihan eri juttu).
Itse olen Vähän Muita Kursseja vetäessäni myös Turun Sarjakuvaseurasta maininnut, mutta ainakaan yläastelaisilla vielä ei oikein tuo transferi tahdo toimia - "siis että koulusta muka vois tulla jotain sellasta mikä liittys oikeesti johonkin MUN juttuun??!? No EI VOI!"
Lukiolaiset ovat se parempi vaihtoehto, ja nyt kun tuli puheeksi, niin Juhana Herttuaan ja muihin keskustan hianostolukioihin sekä Vimmaan voisi toki jotain heittää. Totean tosin, että omat kokemukseni oppilaitosmarkkinoinnista ovat aika heikot. Yrittää tietenkin silti pitää.
Turun yläasteille on ymmärtääkseni koottu kunnan toimesta jonkinlaista harrastekansiota, mutta minulla on epäilyksiä sen sisällöstä; taitaa olla enemmän nuorille tarjottavaa kuin nuorten omatekemistä... Ja saattoi muutenkin jäädä roikkumaan koko juttu. Aikanaan postia pystyi lähettämään keskitetysti ainakin alemman perusasteen kouluihin sekä päiväkoteihin kaupungin postin kautta - enää ei pysty sitäkään. Seurakunnan toimitilat, nuorisotalot ja kirjastot onneksi tavoittaa vielä kaupungin sisäisen postin kautta.
Itse olen pitkälti sitä mieltä, että kirjasto on niitä parhaita paikkoja metsästää nuoria kirjallisuusihmisiä. Jos jotain olen tullut oppineeksi viimeisen 5-7 vuoden aikana, niin sen, että patenttiratkaisut ovat vähissä, mitä tulee jäsenhankintaan ja tiedon levittämiseen yhdistyksen toiminnasta tai kulttuuritarjonnasta.
Pitää vain koettaa nuuskia selville, mikä muilla on ehkä funkannut, mutta valitettavasti se, mikä yhdessä porukassa, yhdellä seuralla tai yhdessä kaupungissa funkkaa, ei välttämättä tee niin toisessa.
Turun sarjakuvaskene sai kyllä ihan hienosti näkyvyyttä Turun Sarjakuvakerhon 2011-kulttuuripääkaupunkihankkeen myötä, mutta se, yhdistävätkö harrastajat päissään että "hei, noitten kanssa vois itekin harrastaa/ammatistaa sarjakuvaa" on sitten taas ihan eri juttu.
PS. Joku viittasi täällä aiemmin Turun Science Fiction Seuran (TSFS) aiempaan manga-painotteisuuteen. Tästä lienee jo tovi, koska Turun Animeseura (TAS) perustettiin jo vuoden 2000 alussa, ja siitä lähtien se on hoitanut anime- ja mangapöhistelyn näissä piireissä.