Kuten kaikki muutkin, sanon: joskus taustaa ei tarvita. Joskus se on välttämätön.
Ihan työmaahygienian nimissä on sanottava seuraavaa: Silloin, kun tausta on oikeasti tarpeellinen, kuten tehtäessä realistista sarjaa (missä Tampereen on näytettävä Tampereelta, Brysselin Brysseliltä tai siihen malliin), siinä se piirtäjän veri punnitaan. Niitä taustoja varten nimittäin on tehtävä taustatyötä ja paljon.
Ruudut, joissa nähdään hotellihuoneen ikkunasta Eiffel-torni ja captionissa lukee: "Samaan aikaan Pariisissa..." ovat tietysti joskus hauskojakin. Mutta se taas on kiinni niin paljon siitä, halutaanko siinä kohdassa sitä sarjakuvaa hauskuttaa lukijaa. Tästä aiheesta muuten:
Steve Purcell revetti meikäläisen pariin otteeseen Sam& Max -sarjassaan: "Well, here we are in the Philippines!" "Drawn without reference material, apparently." ... "Well, here we are in ancient Egypt!" "Sensitively rendered only after painstaking research, no doubt."
Mutta joo: juuri silloin, kun tarvitset oikeasti sen taustaesineen tai -maiseman, eikä ulkomuistista ole apua (Eduskuntatalon julkisivussa on neljätoista pylvästä, ja niistä jokaisen yläpuolella pyöreä ikkuna... vai onko?), alkaa vimmattu reffarikuvan etsiminen. Ja siihenpä voi jumahtaa sarjakuvanpiirtäminen jopa kotvaseksi aikaa.
Ah strippipiirtäjän onnellista osaa. Saa piirtää vain haluamaansa, jättää turhan sälän pois ruutuja täyttämästä.