Author Topic: Yöjutun kadonneet artistit  (Read 10390 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frank N. Furter

• Jäsen
Yöjutun kadonneet artistit
« on: 09.08.2004 klo 16:05:58 »
 Muistatteko sellaisen lehden (siis ei sarjakuva) kuin Yöjuttu? Jossa seikkaili aaveiden metsästäjä John Sinclair apurinsa Sukon kanssa?
 Kyseisessä lehdessä oli yleensä keskiaukeamalla lukijoiden piirroksia. Useimmat niistä olivat törkeän huonoja mutta myös muutamia lahjakkaampia tai ainakin kehityskelpoisia (uskoakseni useimpien lukijoiden ikä ei ollut kovin korkea...) taiteilijoita lähetti sinne piirroksiaan.

Onkohan nykyisen suomalaisen sarjakuvaväen joukossa näitä kadonneita piirtäjiä? Ehkä joku teistä on yksi heistä?

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
Re:Yöjutun kadonneet artistit
« Reply #1 on: 14.08.2004 klo 01:47:57 »
Olen miettinyt samaa. Luin niitä lehtiä viimeksi noin viisi vuotta sitten, kunnes sain kerättyä koko sarjan kasaan ja lukuintokin lopahti. Muistan bonganneeni ainakin joitakin samoja nimimerkkejä kuin nykyisten Tähtivaeltaja lehtien kuvituksissa, mutta joukossa ei ollut muistaakseni ketään isompaa "julkkista". Pitääkin selata ne lehdet joskus läpi ja syynätä kaikki nimet tosi tarkkaan.
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Kivik

• Paha Kissa
  • Jäsen
Re: Yöjutun kadonneet artistit
« Reply #2 on: 16.02.2005 klo 21:13:26 »
Mutta olihan silti myös Yöjuttu -sarjis. "Stan Lee esittää..."
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

Sihvonen

• Guest
« Reply #3 on: 17.02.2005 klo 12:44:10 »
Onkohan nykyisen suomalaisen sarjakuvaväen joukossa näitä kadonneita piirtäjiä? Ehkä joku teistä on yksi heistä?

Kyllä, minä olen piirtänyt muistaakseni pariin 94 vuoden numeroon. Signeerasin kuvani omaperäisesti: Kari Sihvonen 13 v. Taisin tehdä jotain fan arttia (farttia) liittyen Clive Barkerin Hellraisereihin, Stephen kingin Pet Semetaryyn ja Friday 13 th leffoihin. Jos löydätte noita jostain, ilmoitelkaa. Haluaisin itselleni talteen...Oli meinaan niin hienoja että...

Frank N. Furter

• Jäsen
« Reply #4 on: 17.02.2005 klo 13:26:06 »
Kyllä, minä olen piirtänyt muistaakseni pariin 94 vuoden numeroon. Signeerasin kuvani omaperäisesti: Kari Sihvonen 13 v. Taisin tehdä jotain fan arttia (farttia) liittyen Clive Barkerin Hellraisereihin, Stephen kingin Pet Semetaryyn ja Friday 13 th leffoihin. Jos löydätte noita jostain, ilmoitelkaa. Haluaisin itselleni talteen...Oli meinaan niin hienoja että...

No niin, ensimmäinen joka tunnusti on löytynyt, eikä mennyt kuin puoli vuotta. Itse en pääse Yöjuttu kokoelmiini nyt käsiksi, mutta muistelisin että minulla ei ole noin myöhäisiä numeroita kuin vuodelta -94. Mutta minun mielestäni divareissa on yleensä ollut aika hyvin saatavilla Yöjuttuja, sieltä penkomaan.

PJKuona

• Uusi jäsen
« Reply #5 on: 24.05.2005 klo 22:02:45 »
Eikös tuo Yöjutun julkaisu lopetettu jo vuonna -93? Näin ollen ei liene mahdollista, että Sihvonen olisi piirtänyt vuoden -94 numeroihin, vai muistitko vain tuon vuoden väärin?. Vai muistanko minä nyt väärin tuon lopetusvuoden? Jos joku tietää paremmin, niin korjatkaa ihmeessä.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #6 on: 24.05.2005 klo 22:34:25 »
Tämä on off-topic, mutta... kuinka moni osaa ulkoa vielä näin monen vuoden jälkeen "terra pestem teneto, salus hic maneto"  :P

Ja minä sentään luin niitä lehtiä 80-luvulla... Enää en uskaltaisi koskea, veikkaan että aika on kullannut muistot.

Kaitsu

• Guest
« Reply #7 on: 26.05.2005 klo 12:45:07 »
Tämä on off-topic, mutta... kuinka moni osaa ulkoa vielä näin monen vuoden jälkeen "terra pestem teneto, salus hic maneto"  :P

Ja minä sentään luin niitä lehtiä 80-luvulla... Enää en uskaltaisi koskea, veikkaan että aika on kullannut muistot.

Pakko oli tähän kommentoida että täällä on yksi joka muistaa saman!  ;D

Niin ja miksi en ole rekisteröitynyt käyttäjä johtuu ihan siitä, että lueskelen mielelläni sarjakuvista ja olen kiinnostunut niistä, mutta oma tietämys on sillä tasolla, etten tälle palstalle mitään voi tarjota.  :-[

sorry nyt tunkeilu mutta kakarana oli yöjutut se kova juttu

Frank N. Furter

• Jäsen
« Reply #8 on: 26.05.2005 klo 17:47:14 »
Eikös tuo Yöjutun julkaisu lopetettu jo vuonna -93?

Muistelisin että Yöjuttuja ilmestyi aika myöhään 90-luvulle (en ole aivan varma), viimeisimmät numerot oli uusintoja jo aikaisemmin suomennetuista.

Kannattaa ehdottomasti lukea, näissä on nostalgia-arvon lisäksi erinomainen tahattoman huumorin lisä. Olis vänkää tavata kirjoittaja Jason Dark (epätavallinen nimi saksalaiselle...), haluaisin tietää millainen mies keksii lasiset demonit, luurankopoliisit ja, pelottavimman kaikista, Kauhujen Peruukin! Jotkut Yökkärit on kyllä jo niin huonoja että lukeminen saattaa olla tuskallista kuin sivallus Belphegorin ruoskasta.

Off-topic: Milloinka tätä Yöjuttu -sarjista julkaistiin, ja kuinka paljon?

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #9 on: 26.05.2005 klo 17:52:37 »
Pakko oli tähän kommentoida että täällä on yksi joka muistaa saman!  ;D

Hah!!! Luulin aina olevani outo, kun muistin tuon lauseen :) Ja en minäkään tälle palstalle mitään tarjoa, joten liity pois.

Mutta mitä tulee Yöjuttuihin, niin kuvitus ei ole jäänyt mieleen. Muistelisin, että kannet olivat jossakin vaiheessa pääasiassa valokuvia. Oliko noin, vai oliko kansissa myös piirroksia?

Frank N. Furter: Joo, pelkään juuri tuota huumoripuolta. Lapsena ne olivat aika jänniä, mutta muistelisin että ne joskus lähellä 90-luvun vaihdetta olivat aika tylsiä.

Frank N. Furter

• Jäsen
« Reply #10 on: 26.05.2005 klo 18:17:46 »
kuvitus ei ole jäänyt mieleen. Muistelisin, että kannet olivat jossakin vaiheessa pääasiassa valokuvia. Oliko noin, vai oliko kansissa myös piirroksia?

Aika paljon taisi tosiaan olla kuvia elokuvista tms., mutta kyllä kansissa oli myös piirroksia. Kaikki saksankielisten julkaisujen (piirretyt) kannet on täällä: http://www.sinclair.de/
Sieltä vasemmasta yläkulmasta kun klikkaa kohtaa Romanserie niin pääsee niitä pläräämään. Jotkut niistä ei ole ollenkaan hassumpia.

PJKuona

• Uusi jäsen
« Reply #11 on: 26.05.2005 klo 18:41:23 »
Muistelisin että Yöjuttuja ilmestyi aika myöhään 90-luvulle (en ole aivan varma), viimeisimmät numerot oli uusintoja jo aikaisemmin suomennetuista.
Otin yhteyttä Kolmiokirja Oy:n joka kustansi aikoinaan Yöjuttua. Kysyin milloin tätä lehteä on suomessa julkaistu, onko kyseessä sama lehti mikä ilmestyi sarjakuvana -70 -luvulla, miksi yöjuttu lopetettiin ja julkaistaanko yöjuttua vielä Saksassa. Tässä on heidän vastauksensa kokonaisuudessaan:

"Kiitos yhteydenotostasi.
Kolmiokirja Oy julkaisi Yöjuttu-lehteä 1983 - 1993. Ne eivät olleet sarjakuvia. Yöjuttu jouduttiin aikanaan lopettamaan, koska se ei enää saanut tarpeeksi kiinnostusta lukijoiltaan.
Vuonna 2002 julkaistiin koemielessä Yöjutun yksi numero, joka ei menestynyt.

Kyllä, Yöjuttu oli alkuperältään saksalainen. Julkaisija oli Bastei-Verlag Gustav H. Lübbe. Valitettavasti en tiedä julkaistaanko Yöjuttua Saksassa.
"

Tuossa vastauksessa jäi mieltä askarruttamaan nuo julkaisuvuodet. Kolmikirja kertoi julkaisseensa lehteä vuodesta 1983 eteenpäin. Me kaikkihan tiedämme ettei tämä pidä paikkaansa, sillä omistan itsekin muutamia Yöjuttu -lehtiä jotka ovat jo vuodelta -82. Kysyin myös tätä asiaa Kolmiokirjalta ja tässä heidän vastauksensa kokonaisuudessaan:

"Vuosiluku 1983 lukee Kolmiokirja Oy:n historiikissa. En osaa kertoa, miksi vuotta 1982 ei siinä ole noteerattu. Olisikohan niin, että 1983 Yöjuttu alkoi ilmestyä säännöllisesti ja 1982 on julkaistu muutamia numeroita koemielessä."

He eivät ilmeisesti itsekään ole täysin perillä julkaisemistaan lehdistä.

Sihvonen

• Guest
« Reply #12 on: 26.05.2005 klo 18:57:53 »
Eikös tuo Yöjutun julkaisu lopetettu jo vuonna -93? Näin ollen ei liene mahdollista, että Sihvonen olisi piirtänyt vuoden -94 numeroihin, vai muistitko vain tuon vuoden väärin?. Vai muistanko minä nyt väärin tuon lopetusvuoden? Jos joku tietää paremmin, niin korjatkaa ihmeessä.

Ääh, mulla taitaa muisti pätkiä, tai sitten ei. Löysin äsken sekalaisten lehtien kaatopaikka hyllystäni Yöjutun 8/1993 ja siinä oli yks mun piirtämä hieno kuva Perjantai 13 päivä leffojen tähdestä Jason Vorheesista verinen puukko toisessa kädessä ja irtokäsi toisessa. huh, olipas kyllä niin pelottava kuva että taidan nukkua valot päällä tänä yönä.
Enivei, tämän jälkeen ilmestyi muistaakseni vielä muutama numero ja yhessä niistä oli kolme piirrosta minulta. Kyseisestä numerosta oisin todella kiinnostunut, sillä aikoinaan olin juuri noista piirroksista erittäin ylpeä. Eli jos joku löytää tämän perään kuulttamani numeron omista kokoelmistaan ja olisi siitä vielä halukas luopumaan niin priva viestiä mulle, kiitos.
Hatarat muistikuvat olis siitä, että 1994 ilmestyi vielä pari numeroa
...Sellaista pilkun viilausta tänään. Ja nyt pitääkin mennä tonne Hämiksen huonimmat viholliset threadiin listaamaan lisää paskoja pahiksia.
Ai miten niin mulla on tänään tylsää...

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #13 on: 26.05.2005 klo 19:08:06 »
Aika paljon taisi tosiaan olla kuvia elokuvista tms., mutta kyllä kansissa oli myös piirroksia.

Kiitos linkistä! Pitääpä plärätä, jos löytyisi tuttuja kansia.

Shadowz_Zero

• Guest
« Reply #14 on: 03.10.2005 klo 03:22:10 »
Tää tulee myöhässä mutta tossa linkki mistä näkee Yöjuttu lehtien ilmestymiset ja sarjojen nimet http://kotisivu.mtv3.fi/jussiv/sf/bib/lukemistot.html#Yojleht  . Itse en löytänyt enää kuin 3 Yöjuttu lehteäni kaikki muut on mitä ilmeisemmin tuhottu tai hävinnyt. :( :(