http://mindfaucet.com/comicpress/ on versio Wordpress-bloginjulkaisualustasta, jolla on helppo tehdä verkkosarjakuva. Ilmeisesti pääperiaate on, että teema asettaa uusimman sarjakuva-kategorian postin sivun yläosaan ja jättää muut blogipostit alle? Wordpress on ilmainen ja hyvä ja helppo. Kaikkien tulisi mielestäni harkita tätä. (minä tein käytännössä saman lopputuloksen vaikeamman kautta, muokkasin itse wordpressin käyttäytymään samoin, kuin tämä comicpress)
1. Miten nettisarjis eroaa tavallisesta painettavasta sarjakuvasta ja mitä tekijän tulisi huomioida tähän liittyen.Välitön palaute tai siis kommenttilaatikko heti sarjakuvan yhteydessä on ehkä isoin ero minun mielestä? Mutta eihän tämä päde kaikkiin verkkosarjakuviin.
Tai: verkkosarjakuvia ja painettuja luetaan erilaisessa tilanteessa! Tietokoneella sarjakuvia luetaan muiden nettisivujen lomassa ja samalla taustalla piippaa instant messengerit ja sähköposti. Sekä lempimusiikki. Painettuja sarjakuvia luetaan vähemmän multitasking-ympäristössä? Julkisessa kulkuneuvossa tai nojatuolissa. Ehkä olisi hyvä ottaa huomioon että netissä attention span eli huomiokyky on lyhyempi. Sarjakuvan on parasta alkaa nopeasti ja olla rytmitetty lyhyempiin paloihin, vai mitä sanotte?
2. Mitä nettisarjakuvan tekeminen vaatii ajallisesti, henkisesti ja noin muutenkin.Minä käytän noin tunnin tai kaksi kerran viikossa sarjakuvani piirtämiseen, mutta tekniikkani on kyllä erityisen nopea. Joskus idea pälkähtää päähän vessassa, joskus sitä ei millään meinaa keksiä vaikka kuinka pinnistää. Raskainta on se, kun pää on tyhjä. Piirtäminen on hauska osuus.
3. Mitä muuta aloittelevan nettisarjistekijän olisi syytä tietää ennen aloittamista (välttääkseen idioottimaiset virheet)?En tiedä idioottimaisista virheistä, mutta käsinkirjoitettu teksti on vaikea lukea skannattuna. Vaihda se tietokoneella vaikka comic sansiksi
4. Kannattaako tehdä sivukaupalla sarjakuvaa nettiin? Miksi?Hassu kysymys. Mikä tässä on se toinen vaihtoehto? Että tekisi vain muutaman sivun näkymään kerralla, ja vanhat katoavat? Irc-gallerian etusivukin kertoo että kun jotain on kerran julkaissut onlinen niin sitä ei koskaan saa pois. Kyllä sen joku aina ottaa talteen ja levittää sen muita kanavia pitkin, jos sinä itset sen (vanhan sarjakuvajakson) piilotat.

Mutta kannattaako se? Ei ainakaan rahallisesti? Työtähän se teettää, eikä siitä kiitosta edes saa?