Kirjoittaja Aihe: Nettisarjakuvan peruskurssi!?  (Luettu 13769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Vs: Nettisarjakuvan peruskurssi!?
« Vastaus #15 : 08.12.2008 klo 15:04:48 »
No, omien sivujeni kuvagallerian olen tehnyt käsityönä, ja monta kertaa on tullut olo että "tähän täytyisi olla helpompikin tapa..." Mutta sitä taitoa ei ole, ja html-taidotkin alkavat ruostua kun ei ole melkein vuoteen mitään tehnyt... Gallerianhan voisi tehdä PHP:nä, ja miksei samaa voisi soveltaa sarjakuvaankin... Aika ei vain millään riittäisi opiskeluun.

Hih, toi Joonaksen juttu toimii suorastaan yllättävän hyvin kun muuten pidän siitä että sivuja saa lukea omaan tahtiin. Tietty se FF-musa siinä taustalla vaikutti vielä asiaan.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #16 : 08.12.2008 klo 17:29:09 »
Mietin tuossa nettiä julkaisukanavana albumille, sillä se olisi ainakin halpa ratkaisu. Mutta onko se järkevää jos sivut haluaa tehdä pystysuuntaan ja jos sarjakuvaa ei pysty päivittämään säännöllisesti? Siis kyse ei olisi strippisarjasta vaan pikemminkin "jatkuvajuonisesta" (mikä on tässä tapauksessa liukuva käsite). Pystysivujen rullailu on ärsyttävää, vaikka itse olen tottunut siihen suht nopeasti. Moni tosin sanoo ettei jaksa lukea mitään näytöltä.

Myös tekninen puoli hirvittää, en osaa mitään hienouksia html:n ja css:n lisäksi, onko järkeä lähteä väsäämään omaa html-sivua jokaiselle sarjissivulle? Tällaisten ratkaisujen päivittäminen on kokemusten mukaan todella työlästä, mutta käsittääkseni osa sarjoista julkaistaan juuri näin?
Sen olen huomannut, että joko rullaa tai klikkaa, mutta ei molempia. Siksi ajatus siitä, että koko sarjis yhteen pötköön heitettynä yhdelle sivulle ei ainakaan mun lukukokemusta häiritse, koska kuvat ovat kiinteesti näytöllä koko ajan. Sama juttu klikkailun kanssa, mutta vain joko tai, mä katon pahalla kyllä kaikkia niitä, joissa joutuu molempia säätämään pienellä ruudulla. (Toisaaltaan, Chrome on tässä suhteessa kaveri, kun ei ole ylimäärästä sälää niin paljon kuin IE:ssä, Operassa saatikka Firefoxissa.)

Sekin on ihmettänyt mua jonkun aikaa, että miksi sitten tehdään jokaisesta sivusta sellainen oma korunsa? Eikö se ime sarjakuvasta tehoja irti, kun nettisivulla on hitosti koristegrafiikkaa ja jotain pirun kommentteja avien kanssa? Paras oli kerran, kun piti vanhalla modeemilla kerran surffata ja nettisivujen omien grafiikoiden lataaminen kesti monia minuutteja.

Jonir

• Suurmestari
  • Jäsen
  • Nörttiys suosii nörttiä!
« Vastaus #17 : 11.01.2009 klo 19:15:40 »
Mietin tässä omakustanteen tekoa, kunnes menin kysymään hintaa... 200€ paristakymmenestä lehdestä on jo liikaa minun budjetilleni joten sarjakuva pitäisi pistää nettiin, no, saanpahan ainakin palautetta nopeammin.

Joten mietin kvaak.fi:tä, täällähän on sopiva sivu-systeemi joka aukeaa klikkauksella ja kaikkea, blogia ei voi kirjoittaa muuta kuin työn kommentteihin mutta ihan sama.

Mitään vinkkejä kokeneemmilta kvaak.fi: käyttäjiltä?
Entä osaatteko sanoa että kannattaako työnäytteitä lähettää jollekin esim Giants in the Playgroundissa (order of the stickin julkaisija)? Katsovatko nämä kaverit hyvällä jos heidän sivustolle tarjotaan töitä julkaistavaksi?
Human Complementation Program version 1.3 for Windows Vista

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 11.01.2009 klo 20:01:15 »
Mietin tässä omakustanteen tekoa, kunnes menin kysymään hintaa... 200€ paristakymmenestä lehdestä on jo liikaa minun budjetilleni joten sarjakuva pitäisi pistää nettiin, no, saanpahan ainakin palautetta nopeammin.

Joten mietin kvaak.fi:tä, täällähän on sopiva sivu-systeemi joka aukeaa klikkauksella ja kaikkea, blogia ei voi kirjoittaa muuta kuin työn kommentteihin mutta ihan sama.

Mitään vinkkejä kokeneemmilta kvaak.fi: käyttäjiltä?
Entä osaatteko sanoa että kannattaako työnäytteitä lähettää jollekin esim Giants in the Playgroundissa (order of the stickin julkaisija)? Katsovatko nämä kaverit hyvällä jos heidän sivustolle tarjotaan töitä julkaistavaksi?

Galleriatilaa per käyttäjä taitaa olla noin 5 megaa, joten esimerkiksi värillisiä A4 -muotoisia sivuja ei kovin monta kymmentä Kvaakkiin mahdu. Strippejä ja mustavalkoisia kyllä sitten enemmänkin. Sivujen selaaminen aikajärjestyksessä saattaa olla myös hieman hankalaa ja samoin töiden linkittäminen muualle. Kommentteja kyllä varmasti piisaa. Monet julkaisevat sarjakuviaan Deviantartissa, siellä ei taida olla rajoitusta että kuinka paljon tilaa voi käyttää, mutta kommentit ovat sitten "lol, keep up the good work" -tyylistä hölötystä. Blogspotit ja Livejournalit ovat kai ilmaisia, niillä monet myöskin julkaisevat. Ei sinulla ole ketään kaveria jolla olisi omat sivut, jolta voisit ostaa hieman ylimääräistä serveritilaa itsellesi pienellä taskurahalla?

Jonir

• Suurmestari
  • Jäsen
« Vastaus #19 : 11.01.2009 klo 20:45:37 »
Samperin rajoitukset...

Kaverilla on vain keskustelufoorumi pystyssä ja sinne ei monikaan eksy.
DeviantArt taitaa olla sitten ainoa varteenotettava vaihtoehto, täytyy vain kirjoittaa englanniksi ja muistaa pistää tänne joku keskustelupalsta pystyyn, mutta pelkään että tuotokseni katoaa 10000000 muun piirtäjän hengentuotoksen alle, oli se hyvä tai ei.

Oman nettisaitin pystytys on myös ihan mahdoton ajatus, en osaa käyttää konetta niin hyvin...

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #20 : 11.01.2009 klo 20:53:17 »
Jonir: Entäs blogialustat? http://sarjakuvablogit.com ja http://www.vuodatus.net Noihinhan pystyy rakentelemaan myös jatkuvajuonista sarjakuvaa. Ja sitten vaan laitat linkkiä esim. kvaakkiin.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #21 : 11.01.2009 klo 21:12:52 »
Blogialustan yleisin ongelma tuppaa olemaan se, että näyttävät kaiken uudelle lukijalle takaperoisessa järjestyksessä. Mutta kyllähän perus-HTML:ää väkertää vaikka juovuksissa oleva muuli, eiköhän sitä nyt kuka tahansa hetken pähkäiltyään jonkinlaisen nettisivun saa aikaan.

Kai jos sarjakuva on hyvä, ihmiset vihjaavat siitä kavereilleen? Strippisarjoissa varsinkin riittää yksi hupaisa strippi joka lähtee kiertoon.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #22 : 11.01.2009 klo 22:56:55 »
Blogialustan yleisin ongelma tuppaa olemaan se, että näyttävät kaiken uudelle lukijalle takaperoisessa järjestyksessä.

Eikö mikä tahansa sarjakuva ole luonteva julkaista niin että uusin jakso on ylimpänä? Uudet lukijat löytävät kyllä alkupään, luulen.

Mutta blogeissa on sekin puoli että ne leviää blogilistan kautta.

Ja on sarjakuvia Irc-galleriassakin. Jos viskoo vähän sinne tänne, saa ainakin suuremman lukijakunnan kuin painettu sarjakuva saisi.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #23 : 11.01.2009 klo 23:12:11 »
Eikö mikä tahansa sarjakuva ole luonteva julkaista niin että uusin jakso on ylimpänä? Uudet lukijat löytävät kyllä alkupään, luulen.
Joo, mutta kovin usein ne ei heitä sitä suoraan siihen viimeisimmälle sivulle, kun taas no, blogi on blogi, jolloin ensimmäisenä näytetään viimeisin postaus, jolloin tiiviimpijuonisessa jutussa spoilaantuu nyt automaattisesti. Plus käyttäjäystävällisyys on tasan nolla.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 11.01.2009 klo 23:26:09 »
Yksi mitä netissäkin kannattaa ehkä miettiä, on aina julkaisun jaksottaminen. Jos nimittäin tuntuu siltä, että sarja toimii paremmin pötköön luettaessa, tulee se ongelma, että lukijat kuitenkin lueskelevat sitä sivu kerrallaan. Itsellä tuntuu siltä, että Freakangels pelaisi paremmin albumin kokoisissa paloissa, vaikka sitä sentään tulee kuusi sivua joka viikko...
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Jonir

• Suurmestari
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 12.01.2009 klo 07:58:07 »
Ilmeisesti Rich Burlew ei ole koskaan kuulutkaan tuosta jaksotuksesta vaan julkaisee sarjakuvaansa yhteen pötköön JA kokoelma alppareina.

Inhottavaa puhua sarjakuvasta jota ei ole vielä saanut julkaisukuntoon mutta ajatuksena on pistää sarjakuvablogiin (olettaen että osaan käyttää sitä) sarjis 20 sivun 'lehtiin', ja koska kyseessä on fantsu sarjakuva niin mietin myös erilaisten keräilykorttien tekoa jossa selitettäisiin hahmojen ja varusteiden sekä paikkojen tietoja.

Kaikki on suuniteltu, nyt tarvitaan vain itse sarjis...

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #26 : 12.01.2009 klo 10:21:53 »
En tiedä minäkään onko blogi nyt paras julkaisukanava muulle kuin sarjispäivikselle, jos jatkuvajuonista tekee on html-ratkaisukin varmasti parempi... Vaikka päivittäminen onkin tuskaa jos oikeasti tekee jokaiselle kuvalle oman html-sivun. (nimim. tehnyt liikaa tällaisia, ja vielä notepadilla.)

Kaikki on suuniteltu, nyt tarvitaan vain itse sarjis...

Tuttu tunne. :D Toivon vain, että seuraaville suunnitelmilleni ei käy samoin kuin sille nettisarjikselle, joka oli valmis nettisivua ja hahmosuunnittelua myöten, mutta itse sarjis uupui. Ja lopulta kaatui. Sinäpähän lupaili että sarjis on kyllä tulossa ensi viikolla, ensi viikolla, mutta lopulta siitä tuli "pakko" ja jouduin toteamaan etten ikinä aloita koko hommaa. :-[

Emppu

• Vieras
« Vastaus #27 : 12.01.2009 klo 17:46:47 »
Niin no, jos kieli ei ole ongelmana, niin onhan noita alustoja jo valmiina. Smackjeeves, Drunkenduck ja Webcomicnation nyt ne tunnetuimmat, Comicspacenkin yksinkertaisen kämäinen systeemikin on parempi kuin blogialusta.

Jonir

• Suurmestari
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 14.01.2009 klo 15:54:15 »
En oikein nyt tajunnut että mitä varsinaista vikaa sarjakuva blogissa on...
Pistin sivut pystyyn ja ihan toimivalta tuo vaikutti.

Sarjakuvaa alkaa tulemaan Lauantaina sivustolle, pistän linkin sitten tännekin mikäli kiinnostuneita löytyy...

Akaki Kuumeri

• sanaleikisti
  • Uusi jäsen
  • Oma teksti?
« Vastaus #29 : 16.01.2009 klo 00:27:20 »
http://mindfaucet.com/comicpress/ on versio Wordpress-bloginjulkaisualustasta, jolla on helppo tehdä verkkosarjakuva. Ilmeisesti pääperiaate on, että teema asettaa uusimman sarjakuva-kategorian postin sivun yläosaan ja jättää muut blogipostit alle? Wordpress on ilmainen ja hyvä ja helppo. Kaikkien tulisi mielestäni harkita tätä. (minä tein käytännössä saman lopputuloksen vaikeamman kautta, muokkasin itse wordpressin käyttäytymään samoin, kuin tämä comicpress)

1. Miten nettisarjis eroaa tavallisesta painettavasta sarjakuvasta ja mitä tekijän tulisi huomioida tähän liittyen.
Välitön palaute tai siis kommenttilaatikko heti sarjakuvan yhteydessä on ehkä isoin ero minun mielestä? Mutta eihän tämä päde kaikkiin verkkosarjakuviin.

Tai: verkkosarjakuvia ja painettuja luetaan erilaisessa tilanteessa! Tietokoneella sarjakuvia luetaan muiden nettisivujen lomassa ja samalla taustalla piippaa instant messengerit ja sähköposti. Sekä lempimusiikki. Painettuja sarjakuvia luetaan vähemmän multitasking-ympäristössä? Julkisessa kulkuneuvossa tai nojatuolissa. Ehkä olisi hyvä ottaa huomioon että netissä attention span eli huomiokyky on lyhyempi. Sarjakuvan on parasta alkaa nopeasti ja olla rytmitetty lyhyempiin paloihin, vai mitä sanotte?

2. Mitä nettisarjakuvan tekeminen vaatii ajallisesti, henkisesti ja noin muutenkin.
Minä käytän noin tunnin tai kaksi kerran viikossa sarjakuvani piirtämiseen, mutta tekniikkani on kyllä erityisen nopea. Joskus idea pälkähtää päähän vessassa, joskus sitä ei millään meinaa keksiä vaikka kuinka pinnistää. Raskainta on se, kun pää on tyhjä. Piirtäminen on hauska osuus.

3. Mitä muuta aloittelevan nettisarjistekijän olisi syytä tietää ennen aloittamista (välttääkseen idioottimaiset virheet)?
En tiedä idioottimaisista virheistä, mutta käsinkirjoitettu teksti on vaikea lukea skannattuna. Vaihda se tietokoneella vaikka comic sansiksi ;)

4. Kannattaako tehdä sivukaupalla sarjakuvaa nettiin? Miksi?
Hassu kysymys. Mikä tässä on se toinen vaihtoehto? Että tekisi vain muutaman sivun näkymään kerralla, ja vanhat katoavat? Irc-gallerian etusivukin kertoo että kun jotain on kerran julkaissut onlinen niin sitä ei koskaan saa pois. Kyllä sen joku aina ottaa talteen ja levittää sen muita kanavia pitkin, jos sinä itset sen (vanhan sarjakuvajakson) piilotat. :)

Mutta kannattaako se? Ei ainakaan rahallisesti? Työtähän se teettää, eikä siitä kiitosta edes saa?