Kirjoittaja Aihe: The Avengers  (Luettu 185185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: The Avengers
« Vastaus #690 : 21.07.2026 klo 21:51:38 »
Yle ennustaa supersankarielokuvien kuolemaa.

https://yle.fi/a/74-20237283

Osin oikeassa, osin koska kirjoittajana Anton Vanhamajamaa.
Kuuluu samaan klikkiin kuin Kalle Kinnunen ja Ilja Rautsi.

Meneekö supersankarielokuvilla parhaiten ikinä? Ei
Ovatko ne kuolemassa? Lähinnä edellämainittujen märissä päiväunissa.

Tunnistan motiivit koska olen seurannut keskustelua jossa heillä on omat kantansa.  Ne eivät vahvista heidän auktoriteettiaan vaan pikemminkin päinvastoin. Jos tässä ollaan näin metsässä entäs niissä muissa mistä puhuvat?

Marvelilla on ollut oikeita ongelmia elokuvien suhteen, sitä ei kukaan niistä. Osa ulkoelokuvallisia kuten pandemia joka on niitannut elokuva-alaa yleisemmin, osa juuri että on pidetty runsaasti voluumia laadun kustannuksella. Lopettaako tämä koko genren? Sen lajityypin joka on pitänyt elokuvia hengissä? Ei

Tämä nostetaan esiin aina väliajoin jos se toiston kautta muuttuisi todeksi. Väittäisin että täysin asiaa tuntemattomalle se menee täydestä.
Asiaa tunteva osaa jättää Vanha-Majamaan kommentit samaan arvoon kuin Römpötin kommentit supersankarisarjakuvista tai allekirjoittaneen kommentit esimerkiksi Kamalasta luonnosta. Taitava propagandisti kun laittaa juuri sen verran totuutta seokseen että tarkoitushakuisuutta olisi vaikeampaa havaita tai että valhe solahtaa mukana kevyemmin.
Siltikin esimerkiksi ad hominem Chris Evansin näyttelijänlahjoja kohtaan poistaa oman varmistimen ja voin hyvin sanoa että pystyn vain vasenta silmääni käyttäen arvioimaan minkä tahansa elokuvan paremmin kuin Anton Vanha-Majamaa.

Kun juttelin hyvän ystäväni kanssa puntaroimme juuri Spider-Man Brand New Day elokuvan vihollis- ja hahmogallerian määrää. Päädyttiin siihen että kuten aina käsikirjoitus ratkaisee putoaako pallo vai saadaanko samanlainen Spider-Man No Way Home kaltainen alansa klassikko.
Idea kun ei ole uusi mutta selkeästi liian vaikea monelle: toimii itsenäisesti mutta monin verroin paremmin jos on nähnyt paitsi edelliset osat myös Raimin trilogian ja Amazing Spider-Man 1-2. Sekä ison osan Marvel Cinematic Universea.
Eli kuten sarjakuvat toimivat.

Tässä se on potenssiin n.

Aiempi rytmi ja elokuvien liittäminen MCU/ Avengers elokuvissa oli aavistuksen tiiviimpää. Jota tälläkin foorumilla ivattiin. Niin ne puuhastelee ja tekevät höpsöjä kalkkunoita ja lopussa on iso vasara...
Ja ne ovat asia. Avengers on nimi jonka tietää moni joille muuten pitää selittää mitä sarjakuvat ovat.
Mikään ei toki ole liian iso kaatumaan, mutta on Batman, Superman ja Spider-Man verrokkina tunnettavuutta ajatellen.
(Tosin yhtiönä Marvel on onnistunut aina paremmin kun on ollut lakkauttamassa jotain ja ottanut riskejä)

Doomsday trailerin ihan loppu hieman arveluttaa juuri koska on ehkä turhan nostalgiaan nojaava. Se käsis kuitenkin ratkaisee kuten aina, kaikissa elokuvissa.

Ja sarjakuvien ja elokuvien ystävänä menen katsomaan kuitenkin kuten olen tehnyt vuosikymmeniä. Ennen oli huonommin.

tolppis

• Jäsen
  • "I like me", Del Griffith
« Vastaus #691 : tänään kello 10:41:13 »
No, olen aivan samaa mieltä kanssasi. Itsekin aina lähes toivon kauhuelokuvien kuolemaa (etenkin splatterin) mutta mitä katsojat tai niistä pitävät minun mielipiteestäni välittävät. Kauhuelokuvat myy kuin häkä mikä on minusta aivan eriskummallista (jos ei ole laatu"kauhusta" kyse kuten esim aikoinaan Jacob's Ladder tai Misery, oi niitä aikoja). Sama superheeroksien kanssa koska KAIKELLE löytyy yleisönsä (jopa Uwe Bollin elokuville ilmeisesti) joten niin myös superheeroselokuville. Viimeistään siis suoratoistona josta itsekin Disneylta nykyisin kaiken katson vasta koska elokuvateatterit ovat vanhoille hermoilleni ja rauhaa rakastavalle sielulleni nykyään hirvityksiä. Noin yleensä ottaen olen (taas, ketä kiinnostaa, kerronpa silti... XD ) itse pitänyt enemmän esim. Wonder Man sarjasta ja leffojen puolella Captain Marvelista, Guardians of the Galaxy - trilogiasta, Tohtori Oudoista yms. kuin esim. Avengers-kaanon elokuvista (joista etenkin se ns. viimeinen mukamas "hyvistä" eli Endgame on samaan tapaan kuin LOTR-trilogian viimeinen elokuva hurjasti yliarvostettu ja kömpelö teos verrattuna aiempiin). Mutta se on vain minun mielipiteeni ja jokainen tietää mitä sanotaan mielipiteistä ja takamukseen liittyvistä asioista. PS: Ja Disneyn porukka nauraa yhä matkalla pankkiin noille "supersankarielokuvat ovat kuolemassa"-tyyppisille jutuille...

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #692 : tänään kello 14:51:05 »
No, olen aivan samaa mieltä kanssasi. Itsekin aina lähes toivon kauhuelokuvien kuolemaa (etenkin splatterin) mutta mitä katsojat tai niistä pitävät minun mielipiteestäni välittävät. Kauhuelokuvat myy kuin häkä mikä on minusta aivan eriskummallista (jos ei ole laatu"kauhusta" kyse kuten esim aikoinaan Jacob's Ladder tai Misery, oi niitä aikoja). Sama superheeroksien kanssa koska KAIKELLE löytyy yleisönsä (jopa Uwe Bollin elokuville ilmeisesti) joten niin myös superheeroselokuville. Viimeistään siis suoratoistona josta itsekin Disneylta nykyisin kaiken katson vasta koska elokuvateatterit ovat vanhoille hermoilleni ja rauhaa rakastavalle sielulleni nykyään hirvityksiä. Noin yleensä ottaen olen (taas, ketä kiinnostaa, kerronpa silti... XD ) itse pitänyt enemmän esim. Wonder Man sarjasta ja leffojen puolella Captain Marvelista, Guardians of the Galaxy - trilogiasta, Tohtori Oudoista yms. kuin esim. Avengers-kaanon elokuvista (joista etenkin se ns. viimeinen mukamas "hyvistä" eli Endgame on samaan tapaan kuin LOTR-trilogian viimeinen elokuva hurjasti yliarvostettu ja kömpelö teos verrattuna aiempiin). Mutta se on vain minun mielipiteeni ja jokainen tietää mitä sanotaan mielipiteistä ja takamukseen liittyvistä asioista. PS: Ja Disneyn porukka nauraa yhä matkalla pankkiin noille "supersankarielokuvat ovat kuolemassa"-tyyppisille jutuille...
Nykyset kauhuleffat ei oikein iske, mutta 70-80-luvun kauhuleffat ja splatteri-leffat on ihan hyviä. Kaikenmaailman Zombi-leffoja inhoan täysin. En ymmärrä kuka niitä katsoo.
Ennenhän Stephen Kingin kirjoista sai hyviä kauhuleffoja, mutta kun King oli autokolarissa ja melkein kuoli, niin sen ns. kauhukirjallisuus on muuttunut ihan omituiseksi...niistä ei enää saa mitään kunnon kauhua leffaksi tai tv-sarjoiksi tehtyä.
Sitten on semmoisia kauhu tai ehkä omituista kauhua esim. Safiiri ja Teräs TV-sarjaa tuli kakruna seurattua. Hämärän rajamailla oli kanssa ei nyt kauhua mutta sillä rajoilla.
Sitten legendaarinen Evil Dead joka oli VHS nauhalla "Pahan Riivaaja" nimellä, josta oli sensuroitu ihan törkeeasti. Kun Suomessa sensuuri lähti pois niin se alkuperäinen Evil Dead tuli Tennarin pikkusaliin ns. ensi-iltaan. Minä ja muutamia kymmeniä ihmisiä oli sen silloin katsomassa siellä. Nyt näki senkin leffan sensuroimattomana. Myöhemmin ostin sen kyllä sitten DVD:nä (se lateksista tehty Evil Dead-kirja, joka nyt murentuu vuosien jälkee jo kun siihen vähän katsookin). Multahan löytyy myös ns. Evil Dead 3:nen...oikeelta nimeltä Army of Darkness Laserdiscinä. Se on ehkä omituisin noista.
Mutta joo vanhat kauhuleffat on ihan jees ja uudet ei vain jaksa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #693 : tänään kello 17:14:07 »
Koska itse katson paljon myös kauhuelokuvia, osin lajityypin takia osin koska katson paljon elokuvia ylipäätään tämä teidän kommentointinne ei ole niin sivujuonne kuin luulisi.

Yksi syistä miksi kauhuelokuva asetetaan vastakkain juuri Avengers ja supersankarigenren kanssa on että edustavat monille eri päitä: kauhussa on kuolema usein läsnä ja jollei muuta päähenkilöt ovat totaalisesti altavastaajana mitä tahansa kauhu heittää heitä vastaan oli se kaijut, vampyyrit, demonit, aaveet jne
Kun taas supersankarielokuvien nähdään olevan vain voimafantasioita joiden hahmoja on vaikeampi uhata. Ja kuolema ei ole niissä niin pysyvä olotila.

Näistä saisi pidemmän keskustelun , kuten esimerkiksi juuri miten Infinity Warin ja Endgamen napsautus oli lähempänä eksistentialista kauhua, mutta taiteen taustalla on aina raha.
Muuta saa väittää jos siten nukkuu paremmin eikä halua nähdä miten makkara tehdään.

Kauhuelokuva on budjeteiltaan halvempi. Oli niiden laadusta mitä mieltä hyvänsä niissä on erinomainen tuotto koska niiden tekeminen on verrattain halvempaa. Siksi myös sitä kehnoa kauhua on niin paljon: digikamera ja pieni ryhmä, ei niminäyttelijöitä.
Matematiikka on puolellasi. Jos kuvaat 200 000$ - 3 miljoonan$ budjetin leffan ja piratismista huolimatta teatteri-, suoratoisto- ja DVD bluray myynti tuo 6-20 miljoonaa olet juuri moninkertaistanut rahasi.

Avengers Doomsday kellottanee siellä 400 miljoonaa dollaria luokassa. Täytyy myydä hiukan enemmän ennen kuin on sama tulos.

Tässä kohtaa puhutaan flopeista ja kestämättömyydestä ja vaikka mistä, samalla täysin unohtaen miten järjetön summa rahaa miljoona on. Oli se euroja, dollareita tai puntia niin kyseessä on hillitön summa.
Moni" floppi" on sellaisia summia sisääntuova ettei monenkaan maan paras kotimainen elokuva yllä niihin sfääreihin.

Ja tietenkin helmasynti: nämä puskivat läpi vastustuksesta huolimatta.
Jos minulle vuosikymmeniä sitten nuorena sarjakuva- ja elokuvaharrastajana olisi sanottu että massat tietävät Rautamiehen, Hulkin, Kapteeni Amerikan, Kostajat ja näiden elokuvat ovat valtava menestys... Olisin toki sanonut että vaikka Neuvostoliitto romahti ja Saksat yhdistyivät niin tuo ei kuulosta uskottavalta.
Tässä ollaan.

Tämä ymmärtääkseni koviten kaihertaa.

Itse odotan pahinta, toivon parasta ja otan mitä vastaan tulee. Sinne 1960-1980- lukujen tasolle ei oikein päästäne putoamaan.
Muutama viimeisin Marvel elokuva ( eritoten Thunderbolts*)kun on ymmärtänyt paitsi mennä sarjakuvalähdemateriaali edellä niin sen että jos käsikirjoitus ei ole kunnossa mikään määrä silmäkarkkia ei korvaa sitä.

« Viimeksi muokattu: tänään kello 17:53:47 kirjoittanut Curtvile »

Ephialtes

• Jäsen
« Vastaus #694 : tänään kello 17:58:53 »
Marvel Studiosin pomon Kevin Feigen mukaan ”Avengers: Secret Wars” esittelee uuden universumin, jota yleisön on helpompi seurata.

”Se luo virtaviivaisen, yksinkertaistetun ja yhtenäisen universumin, jota yleisön on helpompi seurata. Jotkin puolet tuntuvat tutuilta. Mutta monet, monet asiat ovat täysin uusia.”

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #695 : tänään kello 18:27:14 »
Tiedän muutamia jotka odottavat juuri Salattuja Sotia.

Ymmärtääkseni tuo ja Black Panther 3 ovat ne kiveen hakatut. Muut kuten Nova ja Shang-Chi 2 ovat enemmän kehitteillä.

Palaan aiempaan keskusteluun helpompaa siteerata itseä narsistisesti kuin ladata linkki uudestaan
Lievän etsinnän jälkeen päädyin siihen että tämä on oikein ketju.
Elokuva kun on Avengers : Doomsday
18.12.2026

traileri

Tämän trailerin perusteella siis koko genre, ei Disneyn omistama Marvel tai vain Avengers Kostajat, vaan kaikki supersankarielokuvien edustajat ovat tulleet loppuun. Vau.

Itse en välty vertaamasta niihin jotka nousivat barrikadeille ja kertoivat miten kertakaikkisen floppi ja woke uloste jota kukaan ei tule katsomaan Christopher Nolanin Odysseus elokuva tulee olemaan.
Heitä suututti erityisesti Lupita Ngyong'on valinta Troijan Heleneksi. Nähtävästi mustia ihmisiä ei ollut menneisyydessä, eikä ainakaan Välimeren tuntumassa. Eikä mennä edes että Helenin isä oli Zeus joutsenena... Mutta kummasti heidän kantansa osoittautui suht vääräksi? Ihan kuin pelkän trailerin varassa ei voisi tehdä kuin ennakkoluuloisia ratkaisuja.
Jännä.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #696 : tänään kello 22:46:31 »
Tiedän muutamia jotka odottavat juuri Salattuja Sotia.

Ymmärtääkseni tuo ja Black Panther 3 ovat ne kiveen hakatut. Muut kuten Nova ja Shang-Chi 2 ovat enemmän kehitteillä.

Palaan aiempaan keskusteluun helpompaa siteerata itseä narsistisesti kuin ladata linkki uudestaan
Tämän trailerin perusteella siis koko genre, ei Disneyn omistama Marvel tai vain Avengers Kostajat, vaan kaikki supersankarielokuvien edustajat ovat tulleet loppuun. Vau.

Itse en välty vertaamasta niihin jotka nousivat barrikadeille ja kertoivat miten kertakaikkisen floppi ja woke uloste jota kukaan ei tule katsomaan Christopher Nolanin Odysseus elokuva tulee olemaan.
Heitä suututti erityisesti Lupita Ngyong'on valinta Troijan Heleneksi. Nähtävästi mustia ihmisiä ei ollut menneisyydessä, eikä ainakaan Välimeren tuntumassa. Eikä mennä edes että Helenin isä oli Zeus joutsenena... Mutta kummasti heidän kantansa osoittautui suht vääräksi? Ihan kuin pelkän trailerin varassa ei voisi tehdä kuin ennakkoluuloisia ratkaisuja.
Jännä.
Itse tykkäsin Hämiksessä 80-luvulla  Salatut Sodat -sarjakuvasta. Taitaa tämä elokuva olla ihan erilainen. En nyt tiedä odotanko sitä niin hirveesti...katsomassa käyn kyllä. Olishan se kiva, jos elokuvat ja TV-sarjat pysyisivät sarjakuvien kaanonissa. No sarjakuvatkaan ei aina pysy...täytyy vaan kestää.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)