Joonas (2004):
Suomalaista kulttuurihistoriaa!!!
Tarinat ovat kaltaiselleni kiireiselle nykylukijalla hieman hidastempoisia, mutta tekoajankohta ja sanomalehtistrippimuoto selittävät asian. Tapahtumia ja romantiikkaa riittää vaikka huru mycky.
Suosikkini on Joonas Pariisissa. Koukku-Kallea en lukenut, koska olen lukenut sen jo monta kertaa aiemmin. Vaikka onkin hyvä stoori.
Intia-seikkailu on hiukan vanhentunut, mutta ainakin itse löysin mukavaa ajankuvaa ja ajatusmalleja 50-luvulta. Ja ongelmat alkavat Tukholmasta, mahtavaa!!
Ovat mahtaneet silloiset lukijat odottaa vesi kielellä aina seuraavan päivän strippiä. Ja huuli pyöreänä lukeneet sitä.
Ei ihme, että sarja on ollut suosittu!
Joonas Pariisissa muistuttaa juoneltaan erästä toista Joonas-tarinaa, mutta on ihan veikeä juttu. Lukija ihmettelee koko ajan, että mitäs tässä nyt oikein on tekeillä ja missä mennään. Suomipoika suuressa maailmassa ja lompakko kateissa.
Vedenalainen kaupunki sijoittuu jo "moderniin maailmaan". Joonaksen ulkonäkökin on virtaviivaisempi. Maailman saasteongelmaa käsitellään. Tyylikäa lopetus legendaariselle sarjakuvalle!
Se, mikä minusta on mukavaa ja suomalaista näissä Joonas-tarinoissa on, että koko ajan ollaan hieman kieli poskessa. Ei ole pullistelevaa ja ryppyotsaista sankaria, joka jyrää kaikki mennen tullen. Vaikka tarvittaessa Joonaksenkin nyrkki puhuu omaa karua kieltään

.
Piirrokset ovat, totta kai, hienoja. Todella elegantteja (siveltimen?) piirtoja ja tarkoituksenmukaista ja tehokasta mustan käyttöä. Ja huomaamatonta, ei ole kikkailun makua, paitsi hyvin harvoin. Aina ei anatomia ole ihan kohdallaan, mielestäni, mutta se ei menoa haittaa! Vastapainoksi moni ruutu on onnistunut todella upeasti! Ja olen aina ihaillut
Joonaksen kykyä piirtää ihminen ja varsinkin korva takaapäin! Ei ole ainakaan itselleni ollut helppoa!
Toivottavasti uusia seikkailuja on julkaisusuunnitelmissa tulossa lisää!?
Ostakaa ja lukekaa!
EDIT: Tuli mieleeni, päähäni pälkähti: Olisi mahtavaa, jos joku tekisi Joonaksesta haastattelukirjan. (vrt, Numa Sadoul: Hergé, Franquin, Gir,Tardi)
Varmaan olisi jos jonkinlaista tarinaa ja tapahtumaa kerrottavana. Mausteeksi sekaan pikkasen kuvia ja se on siinä! Tässä yksi varma ostaja.
Jokinen, pistäpä toimeksi!