Tämä ei liity nyt tähän mutta kirjoitanpa kuitenkin.
Ne ihmiset jotka haluavat kaiken aina mahdollisimman edullisesti, ovat ne jotka ovat tappaneet sivistyneestä maailmasta jotain kaunista. Koska jostakin on tingittävä.
Minua ahdistaa ihan saatanasti elää maailmassa jossa kun menet mihin tahansa kirjakauppaan ja kysyt jotain teosta jota (Helsingissä oleva yksi myyntilukuja vahtaava) sisäänostaja ei ole valinnut valikoimiin, myyjä tuijottaa sinua huuli pyöreänä että mistä oikein puhut. Ollaan siellä vain töissä.
Samalla tavalla ollaan töissä kaikissa muissakin paikoissa. Kyynel melkein tulee silmään kun joskus vaikkapa ruokakaupan kalatiskillä pääsee asioimaan sellaisen henkilön kanssa jolla on oikeasti ammattitaitoa ja ymmärrystä (enemmän kuin vähäisimmän tarpeen tyydyttämiseen tarvittava määrä) ja joka haluaa palvella asiakasta ajan kanssa. (Tällaista palvelua olen saanut mm. Pentti Linkolalta jolta olen ostanut erinomaista kuhaa).
Yhtä paljon minua ahdistaa se että kun menen LIDLin kassalle niin minut prosessoidaan liikkeestä ulos mahdollisimman nopeasti, lähes väkivaltainen on se ostotapahtuma. Mikä hyöty on olla ihmisen enää siinä kassalla, sama olisi olla koneen. Muutos tässä tapahtui joskus vuosituhannen alussa kun markettien johtajat keksivät alimiehittää kaikki kassat että on pakko tehdä työtä niin rivakasti kuin suinkin.
Ja kun haluan hyvää painojälkeä kirjalleni niin jopa Suomen toiseksi parhaassa painossa sanotaan että voi voi, se mitä haluat, sitä ei ole enää olemassa, ei voida toteuttaa, kysy vaikka Puolasta (missä käsityötaito on vielä kunniassa). Kun hinnasta koko ajan tingitään niin koko ajan häviää maailmasta tietotaitoa ja osaamista.
Tätä kaikkea vastaan olen halunnut omalla nettikaupallani ja kustannustoiminnallani taistella. Ei tästä minulle taloudellista hyötyä ole kirjanpitäjän mukaan kuin 25 euroa kuukaudessa (kokopäivätyöstä). En pysty myymään yhtä edullisesti kuin joku Book depository, koska sisäänostohintani jo on enemmän kuin heidän ulosmyyntihintansa. Mutta toimitan kirjat nopeasti ja ennenkaikkea siististi, maksan veroja että sinä tämän lukija saat sairaalassa hoitoa ja kirjastosta ilmaiseksi kirjoja. Mutta kaikkein tärkeimpänä asiana, minulla on asiantuntemusta siitä mitä minä teen. En ole täällä vain töissä.
Mutta ihan kuinka vaan, jatkakaa samaan malliin. Katsotaan millaisessa paskamaailmassa lapsemme elävät.