Haluaisin tehdä yhden lyhyen mangatyylisen sarjakuvan. Tarkoituksena julkaista se nettisivullani ja kenties Youtubessa, Facebookissa jne. En kuitenkaan osaa piirtää, joten ajattelin etsiä täältä sitten jonkun piirtäjäksi.
Joten tarvitset yhteistyökumppanin. Silloin olet vain yksi tekijöistä. Älä suotta sano, että
teet sen sarjakuvan, kun tarkoituksena on sanoa, että
käsikirjoitat. Muidenkin työllä on arvonsa.
Voisitteko näin aloittelijaalle selittää lyhyesti mitä tarvitsee tietää tekijänoikeusasioista yms.? Onko mitään rajoituksia mitä piirtäjän kuuluu noudattaa piirrustuksissaan?
Kävipä tuuri, kun ei Keijo Ahlqvist ole tässä sanomassa, että piirtäjän on saatava olla täysin vapaa ja rajoittamaton, muuten saisit kuulla kunniasi. Kuitenkin piirtäjällä on mieluusti oltava vapaus työskennellä juuri sillä tavoin, että hän saa aikaan mielestään parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Tekijäryhmän kesken on useimmiten
sopimus, kirjoitettu tai miksei suullinenkin, jos osapuolet kokevat voivansa luottaa toisiinsa. Sopimuksessa on mainittu mahdollisen tuoton jako tekijöitten kesken (esimerkiksi minä olen tehnyt kirjoittajien kanssa sopimuksia, joissa saan julkaisukorvauksesta kaksi kolmasosaa ja kirjoittaja yhden kolmasosan. Miksi? Koska useimmiten teen kauemmin töitä projektin kanssa kuin kirjoittaja.)
Kuuluuko sarjakuva minulle? ja olenko vapaa käyttämään ja julkaisemaan sen missä haluan? Vai pitääkö erikseen piirtäjältä kysyä lupaa?
Piirtäjältä pitää kysyä lupaa. Ehkä helpointa on mainita tästäkin asiasta sopimuksen tekovaiheessa, jotta vältytään happamilta jälkipuheilta ja mahdollisilta käräjöinneiltä. Jälleen kerran:
jos teet yhteistyötä jonkun kanssa, sovi asioista yhteistyökumppanisi kanssa. Tietenkin, jos satut olemaan rikas, voit tehdä amerikkalaistyylisen work-for-hire-diilin, jossa piirtäjä luovuttaa kuvat sinulle reilua maksua vastaan (tätä en voi liikaa tähdentää), ja häipyy sen jälkeen uusiin töihin jossain muualla. Tällaiset projektiduunit ovat tietenkin jo sisäsyntyisesti kertakäyttöisiä. Useimmiten piirtäjää pännii ihan tarpeeksi se, että joutuu jättämään oman egonsa syrjään, ja seuraavaan proggikseen sinun on etsittävä uusi piirtäjä hyödynnettäväksi.
Toivotan onnea piirtäjänetsintään. Ja ihan varoiksi, tälläkin alueella on keskusteltu näistä asioista aikaisemmin. Lue ketjuja taaksepäin, se saattaa olla aika valaisevaa.