Kirjoittaja Aihe: Tekijänoikeudet, palkka?  (Luettu 3748 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

questioner

• Uusi jäsen
Tekijänoikeudet, palkka?
« : 07.06.2011 klo 19:43:15 »
Hei!

Haluaisin tehdä yhden lyhyen mangatyylisen sarjakuvan. Tarkoituksena julkaista se nettisivullani ja kenties Youtubessa, Facebookissa jne. En kuitenkaan osaa piirtää, joten ajattelin etsiä täältä sitten jonkun piirtäjäksi. Voisitteko näin aloittelijaalle selittää lyhyesti mitä tarvitsee tietää tekijänoikeusasioista yms.? Onko mitään rajoituksia mitä piirtäjän kuuluu noudattaa piirrustuksissaan?

Kuuluuko sarjakuva minulle? ja olenko vapaa käyttämään ja julkaisemaan sen missä haluan? Vai pitääkö erikseen piirtäjältä kysyä lupaa?

Kiitoksia jo etukäteen!

- Questioner

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Vs: Tekijänoikeudet, palkka?
« Vastaus #1 : 07.06.2011 klo 21:52:52 »
Haluaisin tehdä yhden lyhyen mangatyylisen sarjakuvan. Tarkoituksena julkaista se nettisivullani ja kenties Youtubessa, Facebookissa jne. En kuitenkaan osaa piirtää, joten ajattelin etsiä täältä sitten jonkun piirtäjäksi.

Joten tarvitset yhteistyökumppanin. Silloin olet vain yksi tekijöistä. Älä suotta sano, että teet sen sarjakuvan, kun tarkoituksena on sanoa, että käsikirjoitat. Muidenkin työllä on arvonsa.

Lainaus
Voisitteko näin aloittelijaalle selittää lyhyesti mitä tarvitsee tietää tekijänoikeusasioista yms.? Onko mitään rajoituksia mitä piirtäjän kuuluu noudattaa piirrustuksissaan?

Kävipä tuuri, kun ei Keijo Ahlqvist ole tässä sanomassa, että piirtäjän on saatava olla täysin vapaa ja rajoittamaton, muuten saisit kuulla kunniasi. Kuitenkin piirtäjällä on mieluusti oltava vapaus työskennellä juuri sillä tavoin, että hän saa aikaan mielestään parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Tekijäryhmän kesken on useimmiten sopimus, kirjoitettu tai miksei suullinenkin, jos osapuolet kokevat voivansa luottaa toisiinsa. Sopimuksessa on mainittu mahdollisen tuoton jako tekijöitten kesken (esimerkiksi minä olen tehnyt kirjoittajien kanssa sopimuksia, joissa saan julkaisukorvauksesta kaksi kolmasosaa ja kirjoittaja yhden kolmasosan. Miksi? Koska useimmiten teen kauemmin töitä projektin kanssa kuin kirjoittaja.)

Lainaus
Kuuluuko sarjakuva minulle? ja olenko vapaa käyttämään ja julkaisemaan sen missä haluan? Vai pitääkö erikseen piirtäjältä kysyä lupaa?

Piirtäjältä pitää kysyä lupaa. Ehkä helpointa on mainita tästäkin asiasta sopimuksen tekovaiheessa, jotta vältytään happamilta jälkipuheilta ja mahdollisilta käräjöinneiltä. Jälleen kerran: jos teet yhteistyötä jonkun kanssa, sovi asioista yhteistyökumppanisi kanssa. Tietenkin, jos satut olemaan rikas, voit tehdä amerikkalaistyylisen work-for-hire-diilin, jossa piirtäjä luovuttaa kuvat sinulle reilua maksua vastaan (tätä en voi liikaa tähdentää), ja häipyy sen jälkeen uusiin töihin jossain muualla. Tällaiset projektiduunit ovat tietenkin jo sisäsyntyisesti kertakäyttöisiä. Useimmiten piirtäjää pännii ihan tarpeeksi se, että joutuu jättämään oman egonsa syrjään, ja seuraavaan proggikseen sinun on etsittävä uusi piirtäjä hyödynnettäväksi.

Toivotan onnea piirtäjänetsintään. Ja ihan varoiksi, tälläkin alueella on keskusteltu näistä asioista aikaisemmin. Lue ketjuja taaksepäin, se saattaa olla aika valaisevaa.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

questioner

• Uusi jäsen
« Vastaus #2 : 08.06.2011 klo 18:09:38 »
Joten tarvitset yhteistyökumppanin. Silloin olet vain yksi tekijöistä. Älä suotta sano, että teet sen sarjakuvan, kun tarkoituksena on sanoa, että käsikirjoitat. Muidenkin työllä on arvonsa.

Kävipä tuuri, kun ei Keijo Ahlqvist ole tässä sanomassa, että piirtäjän on saatava olla täysin vapaa ja rajoittamaton, muuten saisit kuulla kunniasi. Kuitenkin piirtäjällä on mieluusti oltava vapaus työskennellä juuri sillä tavoin, että hän saa aikaan mielestään parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Tekijäryhmän kesken on useimmiten sopimus, kirjoitettu tai miksei suullinenkin, jos osapuolet kokevat voivansa luottaa toisiinsa. Sopimuksessa on mainittu mahdollisen tuoton jako tekijöitten kesken (esimerkiksi minä olen tehnyt kirjoittajien kanssa sopimuksia, joissa saan julkaisukorvauksesta kaksi kolmasosaa ja kirjoittaja yhden kolmasosan. Miksi? Koska useimmiten teen kauemmin töitä projektin kanssa kuin kirjoittaja.)

Piirtäjältä pitää kysyä lupaa. Ehkä helpointa on mainita tästäkin asiasta sopimuksen tekovaiheessa, jotta vältytään happamilta jälkipuheilta ja mahdollisilta käräjöinneiltä. Jälleen kerran: jos teet yhteistyötä jonkun kanssa, sovi asioista yhteistyökumppanisi kanssa. Tietenkin, jos satut olemaan rikas, voit tehdä amerikkalaistyylisen work-for-hire-diilin, jossa piirtäjä luovuttaa kuvat sinulle reilua maksua vastaan (tätä en voi liikaa tähdentää), ja häipyy sen jälkeen uusiin töihin jossain muualla. Tällaiset projektiduunit ovat tietenkin jo sisäsyntyisesti kertakäyttöisiä. Useimmiten piirtäjää pännii ihan tarpeeksi se, että joutuu jättämään oman egonsa syrjään, ja seuraavaan proggikseen sinun on etsittävä uusi piirtäjä hyödynnettäväksi.

Toivotan onnea piirtäjänetsintään. Ja ihan varoiksi, tälläkin alueella on keskusteltu näistä asioista aikaisemmin. Lue ketjuja taaksepäin, se saattaa olla aika valaisevaa.
Paljon kiitoksia vastauksista!

Mutta monimutkaiselta kuullostaa. Taidankin piirtää itse kuvat, niin ei näistä (lupa, sopimus...) asioista tarvitse huolehtia vaikken ehkä paras piirtäjä olekaan.

Youtubesta näköjään on laitettu videoita, joissa opetetaan mangan piirtämistä. Yritän itse oppia sitten, kun vapaa-aikaa löytyy.

- Questioner

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 08.06.2011 klo 20:07:49 »
Mutta monimutkaiselta kuullostaa. Taidankin piirtää itse kuvat, niin ei näistä (lupa, sopimus...) asioista tarvitse huolehtia vaikken ehkä paras piirtäjä olekaan.

No ei nuo käytännössä sen monimutkaisempia asioita ole kuin mikään muukaan kahden ihmisen välinen kommunikointi. Tämä osuus kommunikoinnista on varmasti paljon helpompaa, kuin käsikirjoituksen tekeminen toisen piirrettäväksi. Anssin mainitsemat asiat on kyllä hyvä avoimesti tuoda esiin. Jos molemmat on harrastelija pohjalla liikkeellä, niin ihan vain avoin keskustelu riittää. Todennäköisesti löytyy piirtäjiä harrastelijapiirtäjiä, joille harjoittelu on tärkeämpää. Luultavasti jos sanot, että olet julkaisemassa sarjakuvan niissä paikoissa mitä aloitusviestissä mainitsit, niin se voi hyvinkin riittää sopimukseksi. Tosin jne kannattanee jättää pois...

Eli tähän ei siis ole mitään valmista lakia ja sääntöä vaan kaksi ihmistä saa ihan vapaasti sopia asioista. Tekijänoikeudet ennen sopimista on siis molemmilla samoin kuin omistus.

Jos ollaan vakavammalla pohjalla liikkeelllä, eli sarjakuvasta on tarkoitus rahaakin saada, niin sitten sopimukset tulee paljon tärkeämmiksi. Mutta harrastelijapuolella ainakin sen verran tärkeää tämä sopiminen on, ettei vuoden päästä piirtäjä löydä sarjakuvaansa esim. julkaisusta, joka olisi vaikka hänen täysin hänen moraalinsa vastainen.

Mutta tämän sanottuani täytyy todeta, että suosittelen enemmin sitä itse piirtämistä. Ei kukaan kuitenkaan jaksa, ainakaan ilman merkittävää korvausta, montaa kymmentä sivua piirtää jollekin toiselle. Melkein kaikki piirtäjät, jollle itse olen käsikirjoittanut, ovat valittaneet sivumäärää. Hirveän tarkkoja sopimuksia en ole tehnyt, mutta en myöskään oleta, että minulla olisi oikeuksia käyttää toisen piirtäjän tekemää sarjakuvaa missään muussa julkaisussa, kuin siinä mihin se on tehty. Jos tarve muulle jukaisulle tulee, niin otan sitten uudelleen yhteyttä piirtäjään. Tämä koskee myös sellaista tilannetta, että joutuisin ottamaan omakustanne lehdestä toisen painoksen.

Mutta ainoa tärkeä asia on siis tuo Anssin isolla ja tummennetulla mainitsema teksti. Se piirtäjäkin on ihminen ja sen kanssa voi ja pitää sopia asioista. Piirtäjältä ei voi olettaa, että hän tekisi juuri niin kuin sinä käsken. Itse pidän käsikirjoitusta ohjeena, jossa on käsikirjoittajan keksimä paras mahdollinen tapa kertoa tarinaa kuvin mutta jos piirtäjä osaa kertoa tarinaa paremmin kuvin ja keksii johonkin paremman tavan, niin sehän on vain pelkkää plussaa.

questioner

• Uusi jäsen
« Vastaus #4 : 08.06.2011 klo 22:34:21 »
No ei nuo käytännössä sen monimutkaisempia asioita ole kuin mikään muukaan kahden ihmisen välinen kommunikointi. Tämä osuus kommunikoinnista on varmasti paljon helpompaa, kuin käsikirjoituksen tekeminen toisen piirrettäväksi. Anssin mainitsemat asiat on kyllä hyvä avoimesti tuoda esiin. Jos molemmat on harrastelija pohjalla liikkeellä, niin ihan vain avoin keskustelu riittää. Todennäköisesti löytyy piirtäjiä harrastelijapiirtäjiä, joille harjoittelu on tärkeämpää. Luultavasti jos sanot, että olet julkaisemassa sarjakuvan niissä paikoissa mitä aloitusviestissä mainitsit, niin se voi hyvinkin riittää sopimukseksi. Tosin jne kannattanee jättää pois...

Eli tähän ei siis ole mitään valmista lakia ja sääntöä vaan kaksi ihmistä saa ihan vapaasti sopia asioista. Tekijänoikeudet ennen sopimista on siis molemmilla samoin kuin omistus.

Jos ollaan vakavammalla pohjalla liikkeelllä, eli sarjakuvasta on tarkoitus rahaakin saada, niin sitten sopimukset tulee paljon tärkeämmiksi. Mutta harrastelijapuolella ainakin sen verran tärkeää tämä sopiminen on, ettei vuoden päästä piirtäjä löydä sarjakuvaansa esim. julkaisusta, joka olisi vaikka hänen täysin hänen moraalinsa vastainen.
Nyt asiat on minulle selvempiä. On hyvä tietää, vaikka en enää meinakaan hakea piirtäjää. Ihan selkeyden vuoksi en siis meinannut saada rahaa sarjakuvasta, vaan tarkoituksena oli antaa ihmisille tietoa sarjakuvan aiheesta. Olisin tietysti voinut kirjoittaa artikkelinkin aiheesta ja sillä tavalla levittää tietoa, mutta ajattelin, että ihmiset lukisivat kyseisestä aiheesta mieluummin kuvien kautta kuin tekstien.

Lainaus
Mutta tämän sanottuani täytyy todeta, että suosittelen enemmin sitä itse piirtämistä. Ei kukaan kuitenkaan jaksa, ainakaan ilman merkittävää korvausta, montaa kymmentä sivua piirtää jollekin toiselle. Melkein kaikki piirtäjät, jollle itse olen käsikirjoittanut, ovat valittaneet sivumäärää.
Totta puhut.

Lainaus
Hirveän tarkkoja sopimuksia en ole tehnyt, mutta en myöskään oleta, että minulla olisi oikeuksia käyttää toisen piirtäjän tekemää sarjakuvaa missään muussa julkaisussa, kuin siinä mihin se on tehty. Jos tarve muulle jukaisulle tulee, niin otan sitten uudelleen yhteyttä piirtäjään. Tämä koskee myös sellaista tilannetta, että joutuisin ottamaan omakustanne lehdestä toisen painoksen.
Niin. En itse oikeastaan suunnitellut julkaisevain sarjakuvan kuin omalla nettisivullani (jonka en ole vielä edes hankkinut) ja Youtubessa, mutta halusin varmuuden vuoksi kysellä asiasta, että tietäisin.

Lainaus
Mutta ainoa tärkeä asia on siis tuo Anssin isolla ja tummennetulla mainitsema teksti. Se piirtäjäkin on ihminen ja sen kanssa voi ja pitää sopia asioista. Piirtäjältä ei voi olettaa, että hän tekisi juuri niin kuin sinä käsken. Itse pidän käsikirjoitusta ohjeena, jossa on käsikirjoittajan keksimä paras mahdollinen tapa kertoa tarinaa kuvin mutta jos piirtäjä osaa kertoa tarinaa paremmin kuvin ja keksii johonkin paremman tavan, niin sehän on vain pelkkää plussaa.
Jep, uskon muutenkin että piirtäjä tietää enemmän kuin minä mikä sopii, varsinkin kun olen suhteellisen uusi tässä sarjakuvanteko- ja piirrustusmaailmassa.

Kiitos paljon avusta,
Questioner

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #5 : 09.06.2011 klo 10:45:28 »
Näin sivusta seuraten, kyllä tuo kuulostaa just sellaiselle keikalle, että sitä ei halua yksikään piirtäjä. Jos tarkoituksena on piirrättää tarina informaation välittämiseksi, olet työnantaja ja sinun pitää varautua maksamaan, sellainen 350-600 euroa per sivu kuulostaa kohtuulliselta jos ja kun piirtäjän panos ei ole kuin piirtää, ei ottaa vapauksia tai saada oikeuksia.

Muistathan sitten itse piirtäessäsi, että et saa kopioida jo olemassa olevia hahmoja.

Kivi

questioner

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 09.06.2011 klo 12:24:02 »
Näin sivusta seuraten, kyllä tuo kuulostaa just sellaiselle keikalle, että sitä ei halua yksikään piirtäjä.
Miksei haluaisi? Olen katsellut tuota 'Haetaan ja tarjotaan ammattitaitoa' -foorumia ja kyllä luulen, että halukkaita löytyisi sieltä, esimerkiksi nuorten keskuudessa, koska maksaisin heille palkkaa. Tämän lisäsi kyseessä on hyvin lyhyt sarjakuva, muutama sivu riittää, eikä kuvien tarvitse olla monimutkainen.

Sarjakuvani teon tarkoituksena ei ole mainostaa mitään, eikä saada rahaa tai tulla tunnetuksi, vaan antaa tietoa tavallisille ihmisille yhdestä asiasta.

Lainaus
Jos tarkoituksena on piirrättää tarina informaation välittämiseksi, olet työnantaja ja sinun pitää varautua maksamaan, sellainen 350-600 euroa per sivu kuulostaa kohtuulliselta jos ja kun piirtäjän panos ei ole kuin piirtää, ei ottaa vapauksia tai saada oikeuksia.
En ymmärrä mitä tarkoitat tällä "ei ottaa vapauksia tai saada oikeuksia". Mitkä vapaudet tai oikeudet? Piirtäjä on vapaa piirtämään mitä ja miten ikinä haluaakin. Ja tietysti olisin ilmoittanut hänelle jo heti tavattuamme, että haluaisin laittaa sarjakuvan Youtubeen ja kotisivulleni. Olenko tässä riistänyt häneltä oikeuksiaan?

Lainaus
Muistathan sitten itse piirtäessäsi, että et saa kopioida jo olemassa olevia hahmoja.
Hyvä, että toit tämän esille. Kun aloitusviestissäni kysyin: "Onko mitään rajoituksia mitä piirtäjän kuuluu noudattaa piirrustuksissaan" hain juuri tätä (sillä halusin kysyä alla olevaa kysymystä), en lainkaan tarkoittanut sitä että alkaisin käskytellä ja määrätä piirtäjää piirtämään juuri minun haluamani tavalla.

Mitä tämä hahmojen kopioiminen käytännöllisesti tarkoittaa? Jos menen Youtubeen ja katselen videoita, joissa selitetään kuinka silmiä piirretään ja käytän oppimaani sitten hyväksi piirtäessäni, niin onko tämä kopioimista?

Kiitos viestistäsi.

Questioner
« Viimeksi muokattu: 09.06.2011 klo 12:27:58 kirjoittanut questioner »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #7 : 09.06.2011 klo 14:49:46 »
Miksei haluaisi? Olen katsellut tuota 'Haetaan ja tarjotaan ammattitaitoa' -foorumia ja kyllä luulen, että halukkaita löytyisi sieltä, esimerkiksi nuorten keskuudessa, koska maksaisin heille palkkaa. Tämän lisäsi kyseessä on hyvin lyhyt sarjakuva, muutama sivu riittää, eikä kuvien tarvitse olla monimutkainen.

Sarjakuvani teon tarkoituksena ei ole mainostaa mitään, eikä saada rahaa tai tulla tunnetuksi, vaan antaa tietoa tavallisille ihmisille yhdestä asiasta.
En ymmärrä mitä tarkoitat tällä "ei ottaa vapauksia tai saada oikeuksia". Mitkä vapaudet tai oikeudet? Piirtäjä on vapaa piirtämään mitä ja miten ikinä haluaakin. Ja tietysti olisin ilmoittanut hänelle jo heti tavattuamme, että haluaisin laittaa sarjakuvan Youtubeen ja kotisivulleni. Olenko tässä riistänyt häneltä oikeuksiaan?
Hyvä, että toit tämän esille. Kun aloitusviestissäni kysyin: "Onko mitään rajoituksia mitä piirtäjän kuuluu noudattaa piirrustuksissaan" hain juuri tätä (sillä halusin kysyä alla olevaa kysymystä), en lainkaan tarkoittanut sitä että alkaisin käskytellä ja määrätä piirtäjää piirtämään juuri minun haluamani tavalla.

Mitä tämä hahmojen kopioiminen käytännöllisesti tarkoittaa? Jos menen Youtubeen ja katselen videoita, joissa selitetään kuinka silmiä piirretään ja käytän oppimaani sitten hyväksi piirtäessäni, niin onko tämä kopioimista?

No, tuo viestini oli sellainen "luulot pois" -henkinen varoituksen sana, jota koin että tässä vielä tullaan tarvitsemaan, vaikka se ei hyvältä maistukaan.

Aina kun tehdään yhteistyötä, yksi elämän lainalaisuuksia on, että jokainen poikkeuksetta arvioi oman työnsä arvokkaammaksi kuin muiden, ja sellaiseksi elementiksi jota ilman projekti ei olisi voinut onnistua, kuten ei tietenkään ehkä olisikaan. Tähän pitää varautua, mutta sitä pitää myös kunnioittaa sitten kun yhteistyö on tehty. Erityisesti nuorten piirtäjien kohdalla, joille tällainen projekti todennäköisesti on ensimmäinen kosketus isompaan näkyvyyteen, pitää tehdä selväksi että prioriteetti on viestin näkyvyys ja oma taiteellinen kunnianhimo tarinankerronnassa on toissijainen asia. Ammattitaito tehdä mitä pyydetään ja kyky asettua tilaajan asemaan on asia jonka oppii vasta harjoittelun kautta.

Ottaa vapauksia ja saada oikeuksia tarkoittaa esimerkiksi sitä, että informaatiosarjakuva ei ole media välittää piirtäjän omia ideoita sikäli kuin ne eivät palvele viestiä. Ja sitä, että piirtäjällä ei ole valtuuksia rajoittaa teoksen käyttöä, joka yleensä otetaan itsestäänselvyytenä luovuttamattoman isyysoikeuden käsitteen puitteissa.

Näkisin että paras lopputulos tulee kokeneempaa piirtäjää (joskaan ei ehkä kärkikymmenikköön kuuluvaa ammattilaista) käytettäessä. Pelkät kaavamaiset esityskuvat (kuten vaikkapa Dilbert-sarjakuvassa) voit tehdä itsekin, mutta internetin ohjeilla tai kirjekursseilla ei kukaan ole vielä oppinut piirtämään ellei takana ole omaa lahjakkuutta ja halua kehittää ammattitaitoa. Mutta kokeneempien piirtäjien kanssa pitää sitten myös muistaa että kyse on rahakeikasta tuossa ilmoittamassani hintahaitarissa, aloittelija jonka saa muutamalla kympillä per sivu on samanarvoinen vaihtoehto itse piirtämisen kanssa, ja todennäköisesti tulee paljon vaikeammaksi.

Kopiointi tarkoittaa juuri sitä miltä se kuulostaakin: täälläkin on muutamia "piirtäjiä" jotka kopioivat mallista jonkin tunnetun piirtäjän maneereja näkemättä kuitenkaan piirrostyylin yhteyttä sillä kerrottavaan tarinaan. Jo ajatus, että opettelisi erikseen piirtämään esimerkiksi sellaiset silmät kuin Garfield-kissalla ja kasvot kuin Corto Maltesella, ja yhdistäisi ne samaan kuvaan, varmaan selittää millaisen kauhukuvan mielessäni näen, kun puhutaan netin ohjeilla omatoimisesta opiskelusta.

Luulen todellakin, että ihan luontainen tapasi piirtää, olipa se tikku-ukkoja tai jotain muuta, on hyvä lähtökohta, jonka kokenut piirtäjä sitten piirtää puhtaaksi alta aikayksikön.

Kivi