Kirjoittaja Aihe: Helsingin 26. sarjakuvafestivaalit 16. - 18.9.2011  (Luettu 38942 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Helsingin 26. sarjakuvafestivaalit 16. - 18.9.2011
« Vastaus #15 : 09.03.2011 klo 11:32:16 »
Tarkennus:
Mulla on seitseman Holdawayn Modesty Blaisea, kolme Romeron(hänhän ei ole englantilainen, mutta O*Donnell on).
Sitten on vielä kaksi John M. Burnsin Vainukoirat-strippiä..

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #16 : 09.03.2011 klo 11:58:23 »
Täältähän löytyy idiksiä! Jatkakaa vaan samaan malliin, festarityöryhmä on kuulolla.

Alan Moore tuskin tulee, mutta sanotaanko vaikka että Mooreen liittyviä vieraita nähdään mitä todennäköisimmin kyllä. Nimet julkistetaan kun lentoliput ovat varattu!

Sarjakuva 101 -tyyppistä ohjelmaa on bookattu festareiden seminaariohjelmaan. Teosmyynti on suunnitteilla myös.

Monsieur Giraudia tuskin nähdään, vaikka joviaali herra onkin. Viimeksi Moebius taisi vierailla Kemissä vuonna 2004, joten eipä ole miehen paluu Suomeen ole poissuljettukaan.

Mitä Modesty-näyttelyyn tulee, olisin alustavasti valmis fasilitoimaan sen ns. avaimet käteen -periaatteella. Jos täältä löytyy vetäjä, Festarit voivat auttaa näyttelytilan etsimisessä.

Tiedoksi myös kiinnostuneille: Festarityöryhmän kaikille avoin palaveri pidetään huomenna torstaina 10.3 ravintola Milenkassa kello 1800 - 1900. Paikalle sopii tulla, mutta on riski että joutuu duuniin! Samassa tilassa jatketaan Hesan sarjistapaamisten merkeissä kello 1900 jälkeen.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #17 : 09.03.2011 klo 12:38:29 »
Mitä Modesty-näyttelyyn tulee,...    ns. avaimet käteen -periaatteella.
Mä olen out kuvioista festariviikonloppuna. Olen Pariisissa.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #18 : 09.03.2011 klo 12:55:55 »
Mä olen out kuvioista festariviikonloppuna. Olen Pariisissa.

Tämä tiedoksi noin yleisesti: esteet festariviikonloppuna eivät välttämättä estä vapaaehtoistyötä - näyttelyitä esimerkiksi (rakennus, purku, etc.) tehdään läpi syyskuun.

OM

• Jäsen
« Vastaus #19 : 10.03.2011 klo 13:00:17 »

Otto Sinisalo,

Tapasin Tertsin tänään ohimennen ja aloitin keskustelun tuosta Modesty näyttelystä. Kyllä minun mielestä asiaan kannattaa ehdottomasti tarttua, koska monikaan meistä tavallisista tallaajista ei ole nähnyt koskaan originaaleja Modesty Plaise strippejä.

Minusta kyllä olisi kohtuulista, että Sarjakuva seura ottaa asian omakseen ja järjestää tilat sekä hoitaa muut käytännön työt. Minusta on täysin kohtuutonta, jos originaalien antajien itse pitäisi järjestää ja hoitaa kaikki näyttelyn aikaansaamiseksi vaadittavat asiat. Tosin olen saattanut nyt ymmärtää hieman väärin nuo Modesty näyttelyyn liittyvät asiat. Mutta Tertsi on juuri tuolloin evakossa Pariisissa.
Ja koska kysymyksessä on originaaleja, jotka ovat varmasti maksaneet paljon niiden hankkijoille, pitää olla näyttelyn ajaksi vartiointi tottakai ja sitten se, että originaalit viedään jonnekkin turvaan päivän päätteeksi. Eli onhan tuossa järjestely sarkaa yllin kyllin jotta tuollainen oiva idea Modestyn originaaleista voisi onnistua.

ps. Jean Giraudista sen verran, että näen hänet ensi viikolla. Lupasi tulla kahville luokseni kun tulee piipahtamaan Suomessa. Hän tulee sillä ehdolla, jos saa ruisleipää ja salmiakkia. ;D ;)
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011 klo 13:25:39 kirjoittanut Orjan May »

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #20 : 10.03.2011 klo 15:15:24 »
Ja minä kun luulin että kaikki artistivieraat on jo järkätty  :P

Höööh...miettii miettii muttei keksi mitään sen kummoosempaa kuin jo on ehrotettu ja ehrootuksethan kuulostavat kaikki ihan hyviltä. Milläs Mooren saisitte muka liikkeelle? Käykö se jossain?

Ainoa mun kokemukseen perustuva juttu on se että: jos vaan mahdollista niin koittakaa saada (mä voin tulla "raksamieheksi", kantajaksi etc. milloin vain, pomollekin jo ilmoitettu näin hyvissä ajoin)  se lattia myynti/esiintymistelttaan sellaiseksi ettei keinu pahasti. Vieläkin elävästi muistan "merisairauteni"...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #21 : 10.03.2011 klo 15:29:44 »
Orjan:
Eiköhän tuo Modesty-näyttely onnistu.
Sain sille asiallisen tilan, ainakin alustavasti.
Hiukan askarruttaa, saanko stripit about silmän korkeudelle.
Ja onko nuo esillä juuri festarien aikaaan, ei ole ollenkaan varmaa. Mutta yritetään.

Syyskuussa asian tiimoilta lisää, jos kaikki onnistuu.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011 klo 15:39:22 kirjoittanut Tertsi »

OM

• Jäsen
« Vastaus #22 : 10.03.2011 klo 15:41:11 »

Tosi kiva fiilis jos tuo Modesty hanke näkee päivänvalon. JA FESTARIEN AIKAAN NÄYTTELY absolut!

Ja muutenkin oli loistava koko viime vuoden sarjisfestarit puitteiltaan. Kaikki toimi kuin rasvattu ja ihmiset näyttivät olevan todella tyytyväisiä näkemäänsä ja kokemaansa.

Manga tyypit näyttivät sulloutuneet sinne pieneen tilaan festariaueen toisella puolella olevan kadun kellari kerreokseen, mutta homma näytti heilläkin pelittävän oikein kovasti.

Vielä yhtä asiaa toivoisin. Että Veikko Savolaista haastateltaisiin Sarjisfestareilla tänä vuonna. Veikon osalta on ollut minusta hiljaista jo pitkään....joten olisiko saumaa saada mestari mukaan. Ja Kari Leppänen tietenkin. Siinä vielä yksi ehdotus feataritoimikunnalle. Kari Leppänen ja hänen taiteensa. Kannatetaanko?

« Viimeksi muokattu: 10.03.2011 klo 15:44:17 kirjoittanut Orjan May »

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #23 : 10.03.2011 klo 16:04:50 »
Höööh...miettii miettii muttei keksi mitään sen kummoosempaa kuin jo on ehrotettu ja ehrootuksethan kuulostavat kaikki ihan hyviltä. Milläs Mooren saisitte muka liikkeelle? Käykö se jossain?
Vuosi-pari sitten hämmästykseni oli suuri kun Moore yllättäen oli tehnyt julkisia esiintymisiä. Olisiko ollut uusiin alppuihinsa tai häihinsä liittyen.

Hyvät referenssit tutuita jotka ovat jo oleet täällä kunniavieraina varmaan auttaisivat... (esmes Gaiman, Talbot, Lloyd, Bolland, Emerson jne)

Ei se ainakaan kysymättä ole tulossa!

Toivottavasti tuo Oton aiempi kommentti Mooreen liittyen tarkoittaisi O'Neilliä!

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 10.03.2011 klo 16:12:30 »
Ainoa mun kokemukseen perustuva juttu on se että: jos vaan mahdollista niin koittakaa saada (mä voin tulla "raksamieheksi", kantajaksi etc. milloin vain, pomollekin jo ilmoitettu näin hyvissä ajoin)  se lattia myynti/esiintymistelttaan sellaiseksi ettei keinu pahasti. Vieläkin elävästi muistan "merisairauteni"...

Tai sitten ruotsinlaivahengessä sinne pitää saada sambaryhmä (ja joo, jos ei muuta satu samaan aikaan niin kai mäkin olen käytettävissä gopheriksi).

Aiheena kun mainittiin myös se World Comics niin tuli mieleen että kun brittiläisen kansainyhteisön kirjallisuus on varsin merkittävä käsite niin miten on sitten sarjakuvan laita, onko olemassa Commonwealth Comicsia? (en mä kyllä itse yhtään tiedä miten tuota aihetta pitäisi käsitellä)

Muuten sellainen Moore-Morrison-Gaiman-Ennis-paneelikeskustelu olis kiva.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 10.03.2011 klo 16:55:11 »
Ei voi mitään, mutta brittisarjakuva -käsitteestä tulee minulle aina ensimmäisenä mieleen Beano. Briteissä tavalliselle kaduntallaajalle (omien otantojen perusteella) Beano on samaa kuin Aku Ankka suomalaisille, käytännössä synonyymi sarjakuvalle. Joten Beanoa kehiin, vaikka pahaa tekisi.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #26 : 10.03.2011 klo 17:03:18 »
Ei voi mitään, mutta brittisarjakuva -käsitteestä tulee minulle aina ensimmäisenä mieleen Beano. Briteissä tavalliselle kaduntallaajalle (omien otantojen perusteella) Beano on samaa kuin Aku Ankka suomalaisille, käytännössä synonyymi sarjakuvalle.

nyt vääntää pahasti suolia solmuun koko ajatuskin. Haluasin kovasti kiistää väitteesi mutta beano porskuttaa yhä.
Siitä huolimatta minun kuvani brittiläisestä sarjakuvasta kulkee latuja 2000AD, Eagle, IPCn tuotanto korkkareineen ja teräsnyrkkeineen ja tietenkin Modesty.
Niistä jotka ovat briteistä menneen ja vallanneet entisen siirtomaan joko kässääjinä tai huippukuvittajina.

Mutta pakkohan se rehellisyyden nimissä on myöntää Beanon olevan merkittävä osa sekin. Vaikka ennemmin nostaisi tuoppia Andy Cappin, kotimaisella Lätsän, hengessä kuin Beanon.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #27 : 10.03.2011 klo 17:06:57 »
Ei voi mitään, mutta brittisarjakuva -käsitteestä tulee minulle aina ensimmäisenä mieleen Beano. Briteissä tavalliselle kaduntallaajalle (omien otantojen perusteella) Beano on samaa kuin Aku Ankka suomalaisille, käytännössä synonyymi sarjakuvalle. Joten Beanoa kehiin, vaikka pahaa tekisi.

Beano on samaa sarjaa Toni Ponin kanssa paremmin tussattuna. En ole yhtään yllättynyt että lehden levikki on tipahtanut suurudenajoistaan vajaasta kahdesta miljoonasta 70 000:een. Käsittääkseni kilpailevalla lehdellä, Dandyllä, menee vielä huonommin.

Mutta eikö Commando (Korkeajännitys) ole brittisarjakuvaa brittiläisimpänään? Tästähän on tullut suomeksikin paljon kokoomateoksia viimeaikoina. Ja Suomessa on paljon ns. "skenen ulkopuolisia" tosimiehiä joille Korkkari on ainoa oikeaa sarjakuvaa.

En ehdota mitään, kunhan jatkan ajatuksen kehittelyä.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 10.03.2011 klo 17:20:38 »
Brittisarjakuvasta minulle taitaa 2000AD:n ohella tutuimpia olla ne vanhat Busterin sarjat, Benny Kultajalkaa kehiin!
Niin, ja sitten on tietty Viz Comics...

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #29 : 10.03.2011 klo 18:15:16 »
Ei voi mitään, mutta brittisarjakuva -käsitteestä tulee minulle aina ensimmäisenä mieleen Beano.

Valitettavasti oot ihan oikeassa. Briteissä kirjankuvitus on kova sana, sarjakuvasta ei tiedä monikaan tai jos tietää, ovat sitten kunnon keräilijöitä. Reaktio on aina kohteliaan yllättynyt kun kertoo olevansa sarjakuvantekijä: se on varmaan hieno ammatti... ei hajuakaan mitä se on?

Ja ei, Commando ei enää ole tuttu nykylukijoille. Se ei ole täällä yhtä kova juttu kuin Korkkari Suomessa.

Sarjiksia saa Forbidden Planeteista, tuskin muualta. 4 kertaa vuodessa kiertää sarjis- ja keräilykorttifestari tärkeimmissä kaupungeissa.

Mutta hei, Hunt Emerson on alkanut piirtää Beanoon. Tähän astihan hänet tunnettiin kotimaassaan lähinnä Fiesta-miestenlehden pilapiirtäjänä, nyt ehkä noteerataan sarjakuvatkin?

Kumma maa, m,utta täällä toisaalta osataan olla kannustavia vaikka ei mitään tiedettäisikään.

Kivi, sarjakuvantekijä, Salford, Lancashire UK