Kirjoittaja Aihe: Ex Libris  (Luettu 23699 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Ex Libris
« Vastaus #30 : 10.04.2005 klo 18:19:12 »
Käyttävätkö ihmiset vielä yhä Ex Librixejä? Silleen oikeesti, ei millään keräilymielellä siis. Miltä näyttää pehmytkantiseen sarjakuva-albumiin läntätty Ex Libris?

Timo

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #31 : 10.04.2005 klo 19:07:48 »
Ainakin paremmalta kuin tussilla sutaistu omistajan nimi. Nykyisin ei tämäntapaisten pikku lappujen painattaminen/monistaminenkaan maksa juuri mitn, eli tavan soisi jälleen yleistyvän...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #32 : 12.04.2005 klo 14:53:01 »
Mä oon suunnitellu 2kpl noin 10 vuotta sitten. Lahjaksi. Piirsin käsin ja monistin niitä sitten vain kopiokoneella muutaman sata kpl. Abaut vuos sitten multa tilattiin kaveripohjalta yks, mutta en ole jaksanut...
 Mulla on jostain sellainen käsitys, että niitä ei ole tapana suunnitella itselle, vaan toisille? No ainakin koen itselle suunnittelemisen vaikeaksi. Exlibriksiin liittyy myös heraldista perintöä/ajattelua jonka vuoksi pienen merkin pitäisi olla yksinkertaisen selkeä (Vertaa esim. puupiirroksena painettu). Hifistelyähän tuommoinen on, mutta luulen että toisaalta exlibristen keräilijät arvostaa just semmoista selkeää tyyliä?

Käytännössä olen havainnut satojen/tuhansien(?) albumien merkkaamisen aivan liian suureksi urakaksi. Joskus olen sutannut nimiäni sarjiksiin kynällä, mutta kuten todettiin, se ei ole hyvä idea. Exlibris-leimaaminenkaan ei ole niin simppeliä kuin luulisi. Leimavärin kuivumisen odottelu on nimittäin tuskaa, jos leimattavaa on useampia kappaleita.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Samperi

• Jäsen
« Vastaus #33 : 12.04.2005 klo 15:42:30 »
Tarkoitus olisi tehdä isäpuolelleni Ex Libris 70-vuotislahjaksi.

Itse merkitsen kerran vuoteen kerätyt kirjat omilla Libretoillani.

Uusikin olisi kai aika suunnitella kun vanha on kymmenen vuotta vanha ja käymässä vähiin.

Eli Kyllä niitä vielä käytetään, ainankin allekirjoittanut. Ainoat tussihutkiskelut sarjakuvissa tai kirjoissa saa olla tekijän tekemiä.
(Unelma olisi tavata Bisley ja saada v*ttuuntumaan siihen malliin että sais Loboon "Fuck you Samuli!":n)
Se mikä ei tapa,
sattuu niin samperisti.

PlösöNalle

• Jäsen
  • Paperitikut on kivoja.
« Vastaus #34 : 20.04.2005 klo 15:19:14 »
Ite oon tehny kerran Ex Libriksen, ja ne on tosi hyödyllisiä.
Jos kirjan lainaa esim jollekkin kaverille,
niin se muistaa kenelle se sit pitää myös palauttaa ;)
Kannattaa kokeilla tehdä itekkin niitä. Tosi kivaa ^^
Ihminen joka
ei tiedä nimeään.

Ami

• Jäsen
Vs: Ex Libris
« Vastaus #35 : 09.11.2008 klo 16:41:46 »
Harrastetaan näitä libriksiä vieläkin, ainakin historiasta kiinnostuneiden ihmisten parissa. Minulta tilattiin juuri sarjakuvaani liittyvä exlibris. Olin valmistautunut tekemään jonkun perinteisemmän historiaa sivuavan kuvan, kuten vanhahtavan kirjan, mutta tilaaja halusi nimenomaan tämän aiheisen. :)
« Viimeksi muokattu: 25.09.2009 klo 21:02:23 kirjoittanut Ami »

Ami

• Jäsen
« Vastaus #36 : 06.10.2009 klo 16:25:38 »
Valmis työ

Olin varsin innoissani tästä työstä. Oli oikein mukavaa päästä yhdistämään tämä lukeneiston historiallinen perinne sarjakuvani kautta meidän aikaamme. :)

PurPur

• Vieras
« Vastaus #37 : 06.10.2009 klo 18:03:01 »
Olin varsin innoissani tästä työstä. Oli oikein mukavaa päästä yhdistämään tämä lukeneiston historiallinen perinne sarjakuvani kautta meidän aikaamme. :)

Varsin onnistunut, ainakin minun silmääni. Olisi hienoa jos tämä perinne kokisi renesanssin meidän päivinämme. Kun joskus divarissa avaa kirjan, jossa on ex libris, niin kyllä se sykähdyttää.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #38 : 12.10.2009 klo 12:12:46 »
Exlibrikset - kiehtova harrastus
Yleisötilaisuus. Kaarinan pääkirjasto, Oskarinaukio 5, 2.krs klo 17.00.
(Ilmoitus Turun Sanomissa 12.10.)
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Sihvonen

• Vieras
« Vastaus #39 : 12.10.2009 klo 12:51:11 »
Tuntuu olevan katoava ja jotenkin "elitistinen" perinne nämä ex-librikset. Tässä pari tekemääni.

PurPur

• Vieras
« Vastaus #40 : 12.10.2009 klo 15:01:27 »
Tuntuu olevan katoava ja jotenkin "elitistinen" perinne nämä ex-librikset. Tässä pari tekemääni.

Varsin hienoja nuokin. Kyllä minä luulen että tällaisille olisi kysyntää. Nyt tekijät vaan markkinoimaan.  "Osta rakkaallesi tänä jouluna oma ex libris" ja niin pois päin.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #41 : 12.10.2009 klo 16:44:26 »
Tyylikkäitä kuvia mutta muistelen kurssilla neuvotun että ExLibriksessä ei mielellään kuvata kirjaa jollei siihen ole aivan erityistä syytä. Esim. Kirjailija  Mika Waltarin eräässä merkissä on kirja pääosassa.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Ami

• Jäsen
« Vastaus #42 : 24.01.2011 klo 11:47:00 »
Mielenkiintoinen kirjasääntö. Tuli heti mieleen, että se on keksitty, jotta merkit kertoisivat jotain muutakin omistajasstaan - lähtökohtaisestihan he ovat jo kirjojen ystäviä.

Jos olisin tiennyt säännöstä, olisin ehkä suunnitellut merkin toisin. Toisaalta nyt merkissä on ideana, että ainakin tällä tietyllä hetkellä kirja on voittanut mm. netissä roikkumisen. Ystäväni blogissa kuvia valmiista, historiallisessa kirjapainossa painatetuista merkeistä.

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #43 : 21.03.2011 klo 19:56:25 »
Teetätin aikoinaan 80-luvulla kirjanmerkin itselleni graafikko  Helmi-Riitta Honkasella,merkit painettiin vielä  oikein kirjapainossakin.Hienoja ovatten.Pitänee ottaa taas ne käyttöön.Vaikka eivät ne nyt enää tämän päivän elämätyyliäni kuvaakaan,mieluummin mennyttä aikaa.... :-\
Ei muuten ole tullut yhtään kirjaa käsiini missä olisi ollut mukana kirjanmerkki, omituista,omituista.
Lady on aina Lady helmineen ja eriparisine villasukkineen

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #44 : 05.01.2012 klo 14:46:47 »
Tuli mieleen nostaa tätä exlibris-aihetta esiin. Amin kahden viestin takainen linkki ei näytä toimivan, olikohan kyse tästä?

Exlibrisharrastajille on perinteikäs yhdistyskin olemassa.

Lurker on linkannut Ami Hauhio-keskustelussa Hauhion tekemään exlibrikseen. Maankäyttöinsinöörien exlibriksiä käsittelevässä jutussa on myös yksi Henrik Tikkasen tekemä:
http://www.maankaytto.fi/arkisto/mk210/mk210_1383_virtanen.pdf