Kirjoittaja Aihe: Myydyimmät kotimaiset sarjakuvakirjat  (Luettu 78901 kertaa)

Veli Loponen ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Vs: Myydyimmät kotimaiset sarjakuvakirjat
« Vastaus #135 : 15.11.2025 klo 19:05:02 »
Itseäni kiusaa, kun kustantajat julkaisevat nuorten- ja lastensarjakuvaa piilottamalla ne nuorten- ja lastenkirjojen sekaan, sen sijaan että nostaisivat ne ryhdikkäästi sarjakuvana esiin. Sarjakuvakauppiaana ne joutuu salapoliisina etsimään katalogeista. Hyvä kuitenkin, että julkaisevat.
No tämä. Mulle tuli jossain vaiheessa täysin yllätyksenä, että suomeksi julkaistaan Tähtien sota -sarjakuvia juuri tämän takia. Nää uudet elokuvasovitukset ja mandalorianit on tiukasti jossain nuorten/lasten kirjallisuuden osastolla kirjakaupoissakin, ei sarjakuvaosastolla.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #136 : 17.11.2025 klo 13:04:30 »
Nää uudet elokuvasovitukset ja mandalorianit on tiukasti jossain nuorten/lasten kirjallisuuden osastolla kirjakaupoissakin, ei sarjakuvaosastolla.
Kyllähän ne sarjakuvaosastot ovat käytännössä kuolleet kirjakaupoista, että ei sinne kannata mitään sisäänostaa. Ainakin Suomalaisista. Jo 20 vuotta sitten pokkarini Ruskaa pakkasella sijoitettiin Mansessa johonkin Tampere-kirjojen ja matkaoppaiden sekaan, sarjakuvan aiheeseen se kyllä sopi, mutta siitä huolimatta pidin ratkaisua hieman outona.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #137 : tänään kello 16:06:27 »
No nyt on sit tämmönen 2025. Edelleen siis puuttuu Egmont* ja Sanoma ja pienemmät kuten Kurpitsa jne. Tosin niillä pienemmillä on tuskin asiaa listalle kun painokset on 300-500 kpl. Ja onkohan tänäkin vuonna joitakin sarjakuvia, jotka on piiloteltu lasten- ja nuortenkirjojen laariin?

*esim uusimman Asterixin 1.painos kuuluu olleen 20.000 kpl. (edit)

Timo
« Viimeksi muokattu: tänään kello 16:08:23 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #138 : tänään kello 16:16:44 »
No nyt on sit tämmönen 2025. Edelleen siis puuttuu Egmont* ja Sanoma ja pienemmät kuten Kurpitsa jne. Tosin niillä pienemmillä on tuskin asiaa listalle kun painokset on 300-500 kpl. Ja onkohan tänäkin vuonna joitakin sarjakuvia, jotka on piiloteltu lasten- ja nuortenkirjojen laariin?

*esim uusimman Asterixin 1.painos kuuluu olleen 20.000 kpl. (edit)

Timo

Esimerkiksi YLEn artikkelissa Tatu ja Patu kellottaa 22 000 myyntiä.
https://yle.fi/a/74-20206960
Onko se sarjakuvaa on eri asia

Kirjallisuus on kurimuksessa ja sarjakuva siinä ohella mutta periksi ei anneta.
Listaa katsomalla Suomessa on Pertti Jarla, Karoliina Korhonen ja Riina Tanskanen.
Ja vähän muut.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #139 : tänään kello 16:34:50 »
Top 20 myydyt kaunokirjat - painetut sellaiset. Käppyrä kirjailija J-P. Koskisen Facebook-postauksesta.
Alaspäin menee kaikki. Pientä laskua oli jopa äänikirjoissa!

Timo

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #140 : tänään kello 16:37:01 »
Mielenkiintoinen oli ns. Ilkka Remes -kuvaaja (Myös J-P.K). Suomesta vois kai tehdä jonkun vastaavan Fingerporista? Gah...

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #141 : tänään kello 16:50:27 »
Tietokirjoilla menee vielä ankeammin.
Alkuvuodesta Terra Cognitan Juha Pietiläisellä oli kerrottavana että tästä

https://www.terracognita.fi/news/tietokirjallisuuden-myynti-laskenut-puoleen-vuodesta-2004/

On sukellettu alemmas. On menetetty 83%

Lukemat kertovat lukemisesta karua kieltään. Totta kai kun niiltä joiden taloutta ja työllisyyttä ei vaaranna poliitikot se on tekoäly. Silloin leikataan ja säästetään. " Luen sitten kirjastosta" " odotan kirja-alea"
Sarjistilsaisuuksissa se " tulen myöhemmin sitten"
Osa noin tekeekin mutta suurin osa ei.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #142 : tänään kello 17:47:59 »
Tietokirjoilla menee vielä ankeammin.
Alkuvuodesta Terra Cognitan Juha Pietiläisellä oli kerrottavana että tästä

https://www.terracognita.fi/news/tietokirjallisuuden-myynti-laskenut-puoleen-vuodesta-2004/

On sukellettu alemmas. On menetetty 83%

Lukemat kertovat lukemisesta karua kieltään. Totta kai kun niiltä joiden taloutta ja työllisyyttä ei vaaranna poliitikot se on tekoäly. Silloin leikataan ja säästetään. " Luen sitten kirjastosta" " odotan kirja-alea"
Sarjistilsaisuuksissa se " tulen myöhemmin sitten"
Osa noin tekeekin mutta suurin osa ei.
Voi myös olla, että sarjakuvien ja kirjojen hinnat on liian paljon nousseet...kipuraja on jo ylitetty. Siksi ihmiset turvautuu kirjastoon tai aleen. Äänikirjat kanssa vaikuttaa asiaan ja sen myötä piratsimi.
Kyllä jos oikein hienoja sarjakuvia tulee, niin meikä ostaa ja semmoisia, joita olen ostanut lapsesta asti. Silloin se on vaan ostettava. Kylläkin yritän etsiä kaikista halvimman hinnan...kivijalkaliikkeistä. Vierastan netistä ostoa edelleenkin, vaikka siellä hinnat onkin ihan kohtuullisia.
Huuto.netistäkin ja Torista jotain ostanut, mutta tosi harvoin. Se on sit semmoista, jota ei muualta saa. Diavarista tulee ostettua yleensä mun lapsuuden aikaisia sarjakuvia...uusia olen tosi harvoin ostanut.
Mulla seuraavan ostoslistalla on ehdottomasti "Prinssi Rohkea – Laulava miekka", Aavikon Skorpionit 3 (jospa tän sais Rodebudista halvemmalla kun 30 euroo), ehkä BD West 4 Luutnantti Blueberry – Katkera Apassi, Idefix ja voittamattomat #7 (oon ostanut nää kaikki mitä on julkaistu), BD West 5 Buddy Longway – Salaisuus jne.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #143 : tänään kello 17:57:55 »
Onpas tuo Kärpästen herra myynyt hyvin!

Pientä kasvua voisi hakea harkiten julkaistuista sarjakuvaromaaneista.

Yleiskuva on toki... uppoava laiva.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #144 : tänään kello 18:06:31 »
Voi myös olla, että sarjakuvien ja kirjojen hinnat on liian paljon nousseet...kipuraja on jo ylitetty. Siksi ihmiset turvautuu kirjastoon tai aleen. Äänikirjat kanssa vaikuttaa asiaan ja sen myötä piratsimi.
Kyllä jos oikein hienoja sarjakuvia tulee, niin meikä ostaa ja semmoisia, joita olen ostanut lapsesta asti. Silloin se on vaan ostettava. Kylläkin yritän etsiä kaikista halvimman hinnan...kivijalkaliikkeistä. Vierastan netistä ostoa edelleenkin, vaikka siellä hinnat onkin ihan kohtuullisia.
Huuto.netistäkin ja Torista jotain ostanut, mutta tosi harvoin. Se on sit semmoista, jota ei muualta saa. Diavarista tulee ostettua yleensä mun lapsuuden aikaisia sarjakuvia...uusia olen tosi harvoin ostanut.
Mulla seuraavan ostoslistalla on ehdottomasti "Prinssi Rohkea – Laulava miekka", Aavikon Skorpionit 3 (jospa tän sais Rodebudista halvemmalla kun 30 euroo), ehkä BD West 4 Luutnantti Blueberry – Katkera Apassi, Idefix ja voittamattomat #7 (oon ostanut nää kaikki mitä on julkaistu), BD West 5 Buddy Longway – Salaisuus jne.

Koska en hallitse nuorisokieltä niin pakko tsempata ja kompata.

Kaiken hinta on noussut. Paitsi sen ostovoiman. Jos sarjakuvien ja kirjojen hinta nousee, se on ongelma. Jos asumisen, syömisen ja liikkumisen hinnat nousevat myös samalla tavalla tai jopa enemmän riittää ihan peruskoulun matematiikka ymmärtämään mikä laskun aiheuttaa.

Ehdottomasti jokaisen tulisi panostaa ja panostaa kivijalkakauppoihin. Itse olen keskittynyt Turun Sarjakuvakauppaan ja Rosebudiin. Ajoittain vaikka se on ollut 2-10€ kalliimpi vaihtoehto.
Mutta en minäkään osta jotain vain kannatuksen vuoksi, vain kotimaisuudesta tai kun on käännös. Enkä imagon kannalta. Yksi parhaista vaihtokaupoista oli yliarvostettu Joycen Odysseian vaihtaminen paljon parempaan Taschenin Little book of Big Butts teokseen.

Mutta jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa asiaan. Luvut ovat siinä pisteessä että jokainen kivijalkakauppoihin menevä ostava asiakas tukee kulttuuria. Sarjakuvan osalta mukana ovat antikvariaatit ja divaritkin: monesti niissä on uutta sarjakuvaa, suoraan tekijöiltä tili-tai muuten myynnissä.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #145 : tänään kello 18:17:16 »

Pientä kasvua voisi hakea harkiten julkaistuista sarjakuvaromaaneista.

Yleiskuva on toki... uppoava laiva.

Jos uskoisin kanssaeläjiä niin heidän mukaansa joko a) se laiva upposi jo joskus ennen Titanicia ja b) sarjakuvalla menee hyvin!

En halua kokonaan torpata Lurkerin pointtia. Minusta vaan laivan uppoamista ei torjuta yksin sarjakuvaromaanein. Harkittu on usein fiksu ratkaisu mutta myös " varovainen" ja nojaa vain " myi ennenkin" malliin. Moniääninen malli on parempi kuin wanha suurempaan puutteeseen pohjaava ns yhtenäiskulttuuri.

Ensin tietty pitäisi tunnustaa ongelma ja se että nykyinen malli ei toimi.

Ei, meillä ei ole aikakonetta. Emme saa maagisesti Ranskan, Japanin, Yhdysvaltain tai Italian historiaa siinä miten sarjakuvat tai kirjat ovat massatuote. Osa arkea.
Tekoäly viihdyttää varmasti jos muutosta nykyiseen ei haluta.